Marktplaats Custom; 70 x 90 x 35 van Joff


Heel gaaf zo! Je hebt mooi gewerkt met diepte. Het aquarium heeft een hele natuurlijke uitstraling.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Joff
Na een paar weken indraaien met slakken, planten en waterwissels wordt het hoog tijd om de bioload wat te verhogen.
Ik wil al een tijdje iets met levendbarenden doen en met mijn dochter stond ik daarom vanmiddag in Ijmuiden voor de bakken met guppy's, platy's, molly's en zwaarddragers.
Veel vissen zaten nog in hun zak van de leverancier te wennen; verse vis!!
Mijn dochter mocht helpen kiezen. Het werden guppen. Haha. Als kind had ik ze al. Die leefden onder spartaanse omstandigheden; geen verwarming of filter maar gewoon elke week een 100% ww.. Dat kan nu beter.
Yellow tuxedo mannen. 4 stuks.
Er waren ook hele mooie vrouwen binnengekomen. Oranje gekleurde met verschillende eigenschappen qua intensiteit en kleur van de vinnen. Die zaten nog in de leverancierszak.
Ik had nog niet eerder zulke mooie gekleurde vrouwenguppen gezien, ze zijn een soort oranje. Ze leken ook relaxt in hun water te liggen. Geen onrust. Ik heb de hele zak gekocht.
Het overwennen thuis was in een uurtje gedaan. 24⁰C.
Hieronder de eerste beelden.

20210731_005954.jpg
20210731_005755.jpg
20210731_005634.jpg
20210731_005532.jpg
20210731_010108.jpg
20210731_005832.jpg


In deze bak is genoeg ruimte om voorlopig deze guppen te laten guppen. In een later stadium heb ik een 70l beschikbaar mocht ik iets willen selecteren. Voor nu helpen ze deze bak te rijpen en ze zien er waanzinnig uit.
Gisteren bleven ze in het rustigste hoekje als schooltje bij elkaar, vlak onder de oppervlakte. Vannacht heb ik de waterstroom veranderd en ik was al bang dat ik veels te tere visjes had gekocht voor deze bak.
Toen ik vanmorgen ging kijken was het beeld geheel veranderd. De guppen zwemmen nu overal. En het eerst portie watervlooien veroorzaakte een kleine opstoot. Was even vergeten hoe snel en ongestructureerd guppen kunnen ogen, hehe..
 
De hele zak :oo Dan hebben ze daar niet de hoeveelheid die ze hier binnenkrijgen hoop ik. Wel mooie vissen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Haha. Het waren er maar 60. Geintje.

Ik heb ze geteld door een foto te maken.
20 dames en 4 mannen.
Ze hebben vrij neutraal water, ph 7.0 temp 24⁰C. Ik heb geen zout of zoiets toegevoegd. Wel plantenvoeding en tweewekelijks wat vloeibaar filtermedium. ben me aan het oriënteren hoe en of ik iets met zout ga doen.

Een klant bij de visboer wist ook dat de nieuwe voorraad was gekomen en kaapte een zak met amano's voor mijn neus weg. Anders had ik die ook meegenomen. 😆

Er was ook een reservering voor 8 gestippelde, vrij grote puffers. Die waren prachtig maar ik vroeg me nieuwsgierig af hoe die terecht zouden komen.
Op een gegeven moment speelden mijn dochters zwemdiplomaatje tussen de vishengels en de aquaria en moest ik exht weer naar huis. Anders had ik elk zakje en bak even willen bekijken😄
 
@stefanC Op de bodem ligt ongeveer 25 liter lavasplit als passief medium en in het filter 1200ml Bacto Stones van HS Aqua, zeker niet hightech maar gewoon van de lfs.
 
Aha 😄 Dat filter medium heet heel gewoon "Filter Medium" (ik heb van easylife maar het is een zeoliet oplossing)
Bij mijn water doet het verder niets meetbaars qua ph/kh maar je leest wel eens dat mensen bang zijn dat zeoliet ontbindt en in één keer alles loslaat.
Dat kan ook gebeuren. Bij 20%zout water ofzo, als de rest van de bak allang dood is.
 
Je zou het eventueel in een noodgeval kunnen gebruiken bij een nitrietpiek, voor een snelle daling maar ik gebruik het om de zoveel tijd als ondersteuning van de algehele balans. In ieder geval op het oog want na een paar uurtjes vertroebeling klaart het water zeer helder op.
 
Zeoliet regeneren bij een 5 % zoutoplossing .
Daarom had ik ook die vraag omdat ik lees filtermedium ( in 95 % zeolietoplossing ) in combinatie met zout .
Koop je beter zelf zeoliet kost geen drol en hang het in een netje in jou bak kun je het steeds verwijderen indien nodig nu kun je onmogelijk de zeoliet uit jou bak halen .
Mijn tip is om dit niet meer te gebruiken .
 
Ja Ik ken deze verhalen. Ik zie ze echter niet ondersteund met mijn praktijk. Het is al jaren het bezwaar tegen vloeibare zeoliet oplossingen maar de zeoliet slaat niet neer als vaste stof. Het stapelt niet op ofzo. Het raakt verzadigd en verdwijnt met waterwissels.
Maar maak mij alsjeblieft wijzer met ondersteunende literatuur om dit potentiële gevaar van vloeibare zeoliet oplossingen te bevestigen.
Een 5% zoutoplossing is geen aquariumwater.
 
Mijn eigenwijsheid komt een beetje door de vele spookverhalen die er in de hobby rondzingen. Niet dat dit een spookverhaal is, absoluut niet. Ik ben zeer geïnteresseerd in feitelijkheid en deze houding is algemeen bedoeld.
 
Wel je kan gerust opzoekingswerk doen bv bij medisch gebruik van zeoliet in het menselijk lichaam , daarin wordt ook beschreven hoe vloeibaar het poeder is . ( in een spray bv zijn de deeltjes tot 0,3 micron )
Je hebt gelijk dat er in onze hobbywereld spookverhalen bestaan . Zoek het gerust eens op daar leer je meer van .
ps : Je haalt zeoliet er niet uit met waterwissels .
 
Hoe kom je aan de kennis dat zeoliet niet uit het water te halen is.
De zeoliet wordt in het water actief negatief geladen bindt zich aan positieve ionen. Het resultaat is een verzadigd neutraal atoom.
Als het is zoals jij beweerd dan is dit niet te verwijderen. Hoe dan.
Waar moeten de neutrale reststof zich aan binden zonder dat het te verwijderen is. Dat is niet logisch. Leg het me graag uit @stefanC . Wat jij doet is zeggen dat ik beter met het gebruik kan stoppen. En je zegt dat het niet meer uit het water te halen is. Ik heb hiervoor geen bewijs gevonden behalve alle waarschuwingen op visfora..
Voor de zekerheid heb ik ook een briefje geschreven aan easylife. Misschien hebben zij nog iets te zeggen.
 
Ik denk wat Stefan bedoelt dat de vloeibare zeoliet zoals VFM. Zich gaat hechten aan substraat ramen planten decoratie. Dus dat haal je niet direct uit het water zoals met een ww.
 
Het enige wat ik vraag is waar de bron is van deze kennis. Zonder bron is het een aanname.
 

Heb alleen geen zin om te vertalen😄

Conclusie:
De werking van zeoliet is significant.
Dit onderzoek heeft gekeken naar de absorbsie van NH³ in drie soorten aquaria:
Één met netje zeoliet in filter, eentje met gemalen zeoliet en een controlegroep.

Filteren met een netje is het meest effectief, water blijft helder, de gemalen zeoliet werkt minder efficiënt vanwege snelle verzadiging en de controlegroep heeft veruit het slechtste resultaat.
Nadeel van de gemalen zeoliet die wordt genoemd is de verminderde absorbtie van NH³ tov het netje (dus als je doel is om NH³ eruit te zeven kan je beter over zeoliet filteren in een net)
Ander nadeel is dat de werking met troebelheid gepaard gaat. Het gemalen verzadigde residu wordt vergeleken met klei.

Mijn redenatie is dat als het residu een soort klei is dat het bezinkt en niet hecht. En wat gebeurd er met je fijne filter als je klei in je water hebt gehad, dan zit dat propvol.
Ik denk dat mijn residu voor het grootste deel in het filter komt omdat het bij mij ongeveer een uur of 8 duurt voordat het water helemaal schoon is. Dan is het water met het bezinksel al tig keer door mijn filterprut en langs het fijne filter geweest. Ik denk dat daar het meeste achterblijft en niet perse in mijn bodem.
In het onderzoek doen ze dezelfde test trouwens ook met zeewater. Ook daar wordt NH³ verwijderd maar in iets lagere hoeveelheden. Zeoliet verliest nog niet de stabiliteit.
 
Dag Joff , ik ga het eenvoudig uitleggen . Het principe die wordt toegepast in spray voor menselijk gebruik als ook in (vloeibare) zeoliet . Zeoliet is van oorsprong een soort klei . Deze klei wordt gemalen tot kleine deeltjes zoals in spray van 0,3 micron groot . De werking van zeoliet veranderd hierdoor niet . Het slaat stoffen op die wij voor het aquarium als giftig of slecht beschouwen . Dit micron deeltje valt toch bij toediening op de bodem ( meestal ) . Dus bij langdurig toedienen verzamelen de zeoliet deeltjes op jou bodem . Waar schuilt het mogelijk gevaar . Het zeoliet slaat schadelijke stoffen op en regenereerd bij 5 % zout behandeling . Echter is er geen enkel onderzoek die mogelijk aangetoond of net niet dat het zeoliet niet gedeeltelijk regenereerd bij bv 2% zout behandeling . Stel dat deze dit wel doet dan kan jij ook de mogelijk gevolgen hiervan begrijpen . Dat is naar mijn mening de enige reden waarom iedereen het afraad . Anderzijds en dat is mijn mening als ik vermoed dat er iets gebeurd dan hang ik een panty met zeoliet in mijn aquarium . Stel dat deze een giftige of schadelijke stoffen opslaat , dan wil ik deze ook uit mijn aquarium verwijderen , door de panty eruit te halen en het zeoliet te regeneren . Jou zeoliet slaat de schadelijke stoffen op maar kun je niet verwijderen . Probleem / geen probleem een sluitend antwoord moet ik jou schuldig blijven .
 
Ik snap jouw stelling maar het klinkt alsof ik een tijkende tijdbom in mijn aquarium heb. En dat bestrijd ik.
Jij gaat ervan uit dat het neerslaat op de bodem waarbij ik denk dat het meeste residu naar het filter gaat.
Zeoliet in de filtermedia is niet in dezelfde maat vermalen als die voor menselijke consumptie waar jij het over hebt.

Zoals het onderzoek hierboven laat zien blijft zeoliet in zeewater stabiel.
Dus als mijn filter niets doet met het residu dan zie ik nog steeds niet het gevaar dat de in de bodem opgeslagen verzadigde zeoliet ineens instabiel raakt.
 
raakt nooit instabiel zolang jij niet met zout in jou aquarium komt zo eenvoudig is het . Het is zelf geen tijdbom dan . Mijn begin reactie was op deze basis .

. ben me aan het oriënteren hoe en of ik iets met zout ga doen.
 
Van droge zeolietstof is trouwens bekend dat de vezelstructuren lijken op dat van asbest. Om nog eens een argument te noemen.😄
Weet je ik waardeer je advies en je uitleg.
Je mening om zeoliet in een netje te doen wordt zelfs wetenschappelijk onderbouwd als beste manier om NH³ uit je water te krijgen. Maar mijn manier werkt ook.
Zolang ik niet bewezen zie dat vloeibaar medium af te raden is hou ik me aan mijn regime. De hoeveelheden die ik gebruik. (5ml per 14 dagen) en de duur waarop ik een bak/bodem aanhoud vormen in mijn ogen geen beletsel om te blijven profiteren van de positieve kwaliteiten van het produkt.
 
Mijn begin reactie was op deze basis .
Klopt. Bij het onderzoek naar guppies op brak water ben ik hier ook al tegenaan gestuit. Wel tof dat je hierom reageert👊🏼
De guppen blijven overigens op zoetwater. Maar niet om de zeoliet maar om de planten.😆 ik ben de guppen tegemoet aan het komen qua temperatuur. Het is nu 25 en ik ga naar 26. Dat wordt al pittig genoeg voor de planten. Ik ben bang dat ik met zout alleen maar rotsen overhou.
Brak blijft vooralanog iets voor later.
 
waarom zou je 26 graden willen bij guppen . 22 a 23 graden is al goed genoeg hoor . Ik heb vroeger nog rasguppen gekweekt in mijn garage allen op 22 graden .
 
Deze reden is arbitrair, dat geef ik gelijk toe.
Ik kijk graag naar de actuele rivierwater-watertemperaturen in Venezuela 😆 dat leek mij een treffend ijkpunt.

The warmest water today in Venezuela recorded in Tia Juana, its value is 86°F. Lowest - in Chacopata, there water temperature now 77°F. Average water temperature in the country today - 80°F.

Mijn serieuzere guppen informatie haal ik voor een groot deel bij dr.guppy vandaan.
bij 26⁰ zit je in een hoog metabolisme passend bij een natuurlijke omgeving voor zover je daar bij guppen nog over kan spreken.
De metabolismegrens bij guppen schijnt rond de 23⁰ te liggen. Daaronder gaat alles trager maar leven ze langer, daarboven groeien ze sneller, kweken beter (hehe) maar leven korter. Het gevaar is dat ze ondervoed raken bij te hoge temp. Omdat ze geen tijd krijgen om te verteren.
 
@stanovic is een lid die met zijn eigen voeten in deze plaatselijke rivier heeft gestaan en jou alles kan vertellen over de natuurlijke biotoop . Hopelijk kan hij jou hier meer over vertellen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
@stefanC @Ancistruz
Een vrij snelle reply van EasyLife, vrij algemeen maar ze zijn zelf (uiteraard) niet verontrust vwb het residu van vloeibaar medium:

Dank u voor uw interesse in onze Easy Life producten.

De vaste bestanddelen komen in het bodemmateriaal en de filter. Daar worden eventuele organische verontreinigingen, die gebonden zijn, verder biologisch afgebouwd en kunnen nuttige bacteriën zich op de deeltjes vestigen en vermeerderen. Het verbetert hierdoor het bio-filter en zorgt voor een hogere microbiologische activiteit in het bodemmateriaal. Dus de deeltjes blijven een nuttige functie behouden in het aquarium.


Met vriendelijke groet,
Team Easy Life
 
Ze zeggen niet dat de vaste bestandsdelen eigenlijk feitelijk gewoon het goedkope zeoliet is dat ze heel duur verkopen :D
 
uiteraard, er is hier wel sprake van enige partijdigheid :D
 
Guppen (zowel wild- als kweekvorm) kunnen gerust op wat lagere temperaturen gehouden worden t.o.v. de vermelde 26°C. Het kan absoluut geen kwaad. Ik heb in geen enkele bak binnenshuis een verwarmingselement. Om maar te zwijgen over de levendbarenden die in de buitenbakken in de tuin rondzwemmen. Huiskamertemperatuur is op zich voldoende om m.n. sierguppen te houden en te kweken. En ze gezond te houden uiteraard.
Ja, op hogere temperaturen gaan ze sneller door hun levenscyclus heen. Dat is een gegeven. Wat de reproductie aangaat, klopt het dat bij hogere waardes, de guppen zich rapper vermenigvuldigen. Maar er is niets mis met een guppenkweek op kamertemperatuur. Ook dan zullen ze periodiek genoeg nageslacht krijgen. Ikzelf kies liever voor een gestage groei van de vissen opdat ze ook sterker zullen zijn dan exemplaren die sneller opgroeien. Vaak zijn snel opgegroeide exemplaren wel gezond doch wel gevoeliger voor ziektes. Daar zit eigenlijk het wezenlijke verschil in.
Zoals een aardig aantal mensen hierzo wel weten, is mijn grote focus de levendbarenden (wild- en kweekvorm). En ik hou de zaken zo basic mogelijk opdat het voor zowel mijzelf als de vissen goed te behappen valt. Als ik terug kijk naar vroeger hoe het in de jaren '70 en '80 eraan toe ging wat de aquariumhobby aangaat, was de hobby veel simpeler. De commerciële markt doet de hobby wat moeilijker lijken als dat het daadwerkelijk is. Vroeger ging het goed, dus waarom nu niet...? Ik ben nog vrij old school wat dat betreft. En ik hanteer datgeen van vroeger nog steeds en zie hier, ik heb gezonde en tevreden vissen.
We kunnen uiteraard van alles opzoeken in boekwerken of hedendaags het internet. Toch met het vele kopieerwerk aan teksten, zal je absoluut gaan opmerken dat er veel tegenstrijdigheden te vinden valt. Zekers al als de info uit een commercieel boekwerk komt (sorry, als ik iemand hiermee kwets). En iedere site of pagina op het net ziet zichzelf tegenwoordig als kundig genoeg. En tja, als ze echt kundig zijn maar dat men toch met die tegenstrijdigheden blijft zitten, dan moet toch ergens een belletje rinkelen dat het dubieus overkomt. Ik zal het niet verloochenen dat ook ik uiteraard veel boeken heb gelezen. Het internet was er toen nog niet, he. Doch wat mij wel opvalt is dat de oudere boekwerken veelal betere info bevatten als de hedendaagse. En de rest heb ik van mijn beide ouders die in de jaren '60 met de aquariumhobby begonnen.
Ik ben in het verleden een paar keer in de gelegenheid geweest om zelf gebieden te bezoeken en daar in conclaaf te gaan met de lokalen. Ook het observeren van de vissen zelf in de vrije natuur is een goede leerschool, Op deze wijze leer je meer over de vissen en hun natuurlijke omgeving dan info vergaren via lectuur of het internet. En als je dan ook nog eens jezelf gelukkig mag prijzen in een netwerk actief te zijn waarbij andere serieuze houders en kwekers (binnen- en buitenland), en in contact staat met mensen die uit het wetenschappelijke circuit, aanwezig zijn dat daar ook meer relevante materie te behalen valt.
 
Dank voor je uitgebreide reaktie @stanovic , ik deel je mening vwb copypaste-kennis, al ben ik nog maar een rookie :)
fijn om de ervaren rotten erbij te hebben.
 
Helaas ben ik zelf niet in de situatie dat ik op zoek kan gaan naar een natuurlijke habitat al zou ik dat heel graag willen. wat dat betreft is het wel fijn om in internettijd te leven. Al hoor ik ook weer dat er een hoop fake zit in de 'habitat-video's' hehe.
 
Helaas ben ik zelf niet in de situatie dat ik op zoek kan gaan naar een natuurlijke habitat al zou ik dat heel graag willen. wat dat betreft is het wel fijn om in internettijd te leven. Al hoor ik ook weer dat er een hoop fake zit in de 'habitat-video's' hehe.
Ik zit zelf ook op Youtube hoor. Doch ook ik zie idd wel video's voorbij komen waar ik m'n vraagtekens bij zet. Je hebt o.m. van die video's waarbij ze zogenaamd guppen en betta's in het wild vangen. Wat blijkt? Ze vangen dus sierguppen en kweekvormen van de betta's. Vooropgezette video's dus (oftewel "staged" in het engels). Ze zorgen ervoor dat ze dicht aan de kant staan danwel lopen in een afgesloten water. Die vissen zijn dan gewoon van te voren losgelaten opdat zij ze weer kunnen vangen. Dat soort video's vind je tegenwoordig ook al steeds vaker. Ze trekken wel veel kijkers. Doch dat komt omdat men veelal het een lachtertje vind om jezelf zo te profileren. Een ieder rationeel denkend mens die herkent er gewoon kweekvormen in. Totaal geen wildvorm te bekennen bij dit soort video's. Ikzelf vind het wel vermakelijk om naar te kijken. Maar ik neem ze uiteraard niet serieus.
Zo zijn er wel meer dingen op te noemen bij bepaalde video's waarbij de geloofwaardigheid in het geding geraakt. Maar goed, zoals ik al door liet schemeren, er zit ook wel een vermakelijkheidsfactor bij. Toch nog wel een positief punt.

Mocht er een gelegenheid zich alsnog voordoen om dergelijke vissen in hun natuurlijke habitat te bekijken, dan zou ik zeggen: Gewoon doen! Zelf dit beleven is uiteraard vele malen geweldiger als een video bekijken. Maar goed, zoiets is niet direct om de hoek en het kost ook het nodige. Dus begrijpelijkerwijs is dat niet iets wat je dan snel ff doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan