Mascha&Ivo in West-Afrika


M

Mascha&Ivo

Guest
Onze nieuwe West-Afrika bak: komt rechts van de Zuid-Amerika bak, met ertussen een mooie grote plant :D

Alvast wat feiten op een rij:

Aquarium
80*35*45

Filtratie
Interne Juwel filter of Aquael Turbo 500

Verlichting
2x 18W T8 Philips 840

Bodem
zwart zand merkloos (Hornbach)

Decoratie
Lavastenen achterwand
spiderwood

Flora
Anubias barteri var. 'nana'
Anubias barteri var. 'coffefolia'
Anubias gracilis
Bolbitis heudelotii
Ceratophyllum demersum
Crinum calamistratum/natans
Nymphaea lotus var. 'green'/var. 'red'
Vallisneria spiralis
Pistia stratiotes / Ceratopteris cornuta/thalictroides

Fauna
10x Epiplatys annulatus
12x Poropanchax normani
??x Desmocraris trispinosa
06x Aphyosemion sp.
08x Hymenochirus boettgeri

Waterwaarden
pH; 7,5
KH: 6
GH: 10
NH3/4: 0
N02: 0
NO3: 10
PO4: 1

De bak staat nog niet, dus nog niet alles is zeker. Bijvoorbeeld het filter. Normaal zijn we geen fan van een intern filter, maar achter een zelfbouwwandje is misschien wel goed te verbergen. De verlichting kan ook nog wijzigen naar eenmaal 840 en eenmaal 865. Onder flora staat nu eerder een lijstje van een aantal soorten die we in gedachten houden dan dat het een definitieve eerste inrichting wordt. Alles onder het kopje fauna is een eerste 'grove schets' van het bewonersbestand. Waterwaarden zijn bij benadering wat er uit de kraan zal komen. E.e.a. is dus nog 'in progress'.

M&I
 
Plannen zijn goed in ieder geval! Tip over de Aquael Turbo, deze filter geen fijn stof met het standaard bio bakje en/of zwarte spons. Dit vond ik zelf een nadeel want in het bio bakje kan je witte filterwatten toevoegen maar dat gaat ten koste van de keramische ringen die erin zitten. Hier moeten er een aantal van uit anders gaat het filter niet meer dicht. Wel een voordeel dat de uitstroom makkelijk in sterkte te reguleren valt.
 
Ik weet niet meer wat ik zeggen moet, heb al diverse reacties geplaatst, wat een boel bakken waar jullie mee bezig zijn, pffff, mooi hoor, maar erg veel hahaha.
Ben benieuwd naar :foto:
 
Ik kan niet anders zeggen dat leuk bestand en dat ik ook naar deze bak heel benieuwd ben!
 
Ben benieuwd hoor!
 
Willen jullie een LFS gaan beginnen??
Ben benieuwd naar de foto's!
 
Plannen zijn ietsje gewijzigd, maar we zijn er nu al blij mee:
  • er komt geen nieuwe lavastenen achterwand
    (redenen: 1 het is ontzettend veel werk; 2 we hebben eigenlijk niet de tools om het 100% naar tevredenheid, d.w.z. alle stenen perfect recht maken aan de achterkant, hierdoor zullen er altijd holtes achter de wand ontstaan; 3 er Anubias op plaatsen is wel leuk, maar voor de visjes willen we wat meer 'rimboe' planten en dat is Anubias op een achterwand simpelweg niet en met geschiktere planten voor dat doel ga je op termijn niet meer veel van de wand zien);
  • wel hebben we de achter- en rechts zijruit aan de buitenkant voorzien van een dubbele laag schoolbordverf
    (redenen: 1 we zijn bijzonder content met de zwart geverfde wand in de Zuid-Amerika bak, omdat het lekker veel diepte geeft en 2 als je er op termijn niet meer zo veel van ziet door plantengroei is dat met een geverfd ruitje minder 'erg' dan met een lavastenen wand);
  • langs de gehele achterwand gebruiken we slechts ��n soort plant, waarmee we wat meer eenheid in de bak willen krijgen, maar wildgroei van die plant mag natuurlijk. De plantensoort die we op het oog hebben is grof eikenbladvaren (Ceratopteris cornuta);
  • we hebben drie mooie stukken spiderwood die een 'woeste' uistraling geven aan de bak, daarop steken we een paar plantjes (Anubias barteri. var nana);
  • verder gebruiken we nog slechts enkele plantensoorten (Anubias barteri car. coffefolia en Anubias barteri var. barteri), om een geheel te cre�ren.
Het ideetje van enkele plantensoort langs de gehele achterwand kwam o.a. door onderstaande bakjes:
- http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3 ... 473125.jpg
- http://naturalaquariums.com/aquariums/livingroom55.jpg

Het geheel dat we met de combinatie van enkele Anubias soorten willen bereiken is in onderstaand bakje aardig te zien:
- http://all4aquarium.ru/sites/default/fi ... 3_65-1.jpg

M&I
 
ziet er mooi uit Mascha en Ivo, Ik ben benieuwd naar hoe het eruit komt te zien ;)
 
leukkkkkkkkkk, ben benieuwd hoor
 
Zal dit ook maar volgen :)
 
De bak staat en draait:

2014-03-21-01_zpsc0582189.jpg


M&I
 
Wouw!! Mooi zeg! Ik moet ook nog ergens fraaie takken scoren.
 
wauwwwwwwww.... echt mooi weer, ga toch echt jullie inhuren, dus waneer kunnen jullie en wat is het uurloon, hahahahaha
 
Ziet er goed uit hoor! Denk een eurotje of 40-60 per uur?
 
Dat is een bakje met mooie takken hoor.
 
mooi hoor ik ga een bezigheid hebben om julie te volgen met al julie mooie bakken ;)
 
Deze vind ik toch het allerhoogst qua scape...
prachtig..
 
Prachtig bakje!
Is dit een bruine caviar bodem?
 
Dank jullie! :)

En het is zwart zand op de bodem.

- Mascha
 
Prachtige bak zeg, waar heb je dat zwart zand vandaan?..
 
Ik lees terug...
Er staat allerhoogst maar dit moet zijn allermooist....

Mooie bodem zo ook hoor...
 
Dat ziet er weer goed uit hoor :thumbs:
Misschien een drijfplantje erbij. Ook mooi dat zwarte zand, is dat heel fijn?
 
Bedankt wederom iedereen :)

Wat leuk om te zien was de laatste paar dagen is dat beide A. barteri var. barteri's een redelijk groot nieuw blad aan het aanmaken zijn. En dat voor een 'tergend langzaam' groeiend plantje :)

panchax zei:
Misschien een drijfplantje erbij. Ook mooi dat zwarte zand, is dat heel fijn?
We hebben voor ogen dat de Ceratopteris langs de achtergrond omhoog en vervolgens over het wateropperlak zal gaan. Soort van drijfplantjes idee dus, zo niet dan mikken we er wel iets van Pistia ofzo in :)

Het zwarte zand is bijzonder fijn en tevens regelmatig van korrel; aardig vergelijkbaar met de fijnste maat filterzand.

Irmama zei:
Wouw!! Mooi zeg! Ik moet ook nog ergens fraaie takken scoren.
Wil je 'takjes', of stukken spiderwood?

~ Ivo
 
Takjes vind ik leuker eigenlijk. Maar heb spiderwood aangeboden gekregen dus wellicht doe ik het daarmee gewoon.
 
Als je hout zoals in ons Zuidoost-Azi� bakje bedoelt zou je Ludger van het forum eens een p.b.tje kunnen sturen. Hij verkoopt ook kienhout en de kans is aanzienlijk dat hij ook nog een flinke lading dunne takjes etc. heeft liggen. Zo niet, dan moet je ons even een p.b. sturen, we hebben nog wel een ander adresje.

~ Ivo
 
Anubias barteri var. barteri rechts krijgt nieuw blad:
2014-03-25-01_zps426aeb49.jpg


Anubias barteri var. barteri links krijgt twee nieuwe bladeren:
2014-03-25-02_zps3bb0b20d.jpg


Anubias barteri var. nana bloemetje:
2014-03-25-03_zps0e927fb0.jpg


M&I
 
yeah het groeit en bloeit echt goed daar,
dat rotterdamse water is zo slecht nog niet....
 
ik zie dat het bij jullie Anubias al precies hetzelfde gaat. blijft op de mijna ook altijd wat "troep" op de bladeren liggen.
 
Dat heeft niks met onze Anubias te maken, maar met het feit dat we om de bak een quick start te geven een aantal sponzen uit diverse filters hebben uitgeknepen in bak en filter: indraaitroep en tijdelijk dus. Kan bij de volgende waterverversing moeiteloos worden opgeruimd.
De oplettende lezer heeft ook gezien dat er nog stenen op de stukken spiderwood liggen omdat het hout nog niet helemaal wilde zinken.

~ Ivo
 
deze oplettende lezer had je stenen wel gespot, maar ook de troep die op je bladeren lag. blijft er bij mij wel eens opliggen dus hevel het elke week weg. mijn excuses voor het leggen van de link, the audacity :rolleyes:
 

Terug
Bovenaan