Mascha&Ivo in Zuid-Amerika


M

Mascha&Ivo

Guest
Onze nieuwe Zuid-Amerika bak: staat centraal in de kamer, aan de eettafel, lekker pontificaal :D

Alvast wat feiten op een rij:

Aquarium
120*40*55

Filtratie
1x JBL e701
1x Eheim Classic 250 ('2213')
de JBL wordt gebruikt als hoofdfilter, de Eheim is er als 'turf filter'

Verlichting
2x 54W T5 Juwel High-Lite Nature (4100K), gedimd met PVC buisjes

Bodem
filterzand

Decoratie
kienhout
diverse soorten bladeren (catappa-, eiken-, beuken-)
takjes

Flora
Limnobium laevigatum
Echinodorus bleheri
Mayaca fluviatilis

Fauna
24x Nannobrycon eques
12x Nannostomus marginatus
40x Paracheirodon simulans
01x Hyphessobrycon erythrozonus
10x Poecilocharax weitzmani
03x Dicrossus filamentosus

Waterwaarden
pH: 6.0
KH: <1
GH: <3
EC: <90
NH3/4: 0
N02: 0
NO3: <10
PO4: <1

Bovenstaande is zoals het er nu voor staat. Wijzigingen zullen zich gegarandeerd nog voordoen.

M&I
 
Jullie houden de gemoederen flink bezig, ben erg benieuwd naar de foto's
 
Pictures or it isn't real! :D
 
Waarom maar 1 Hyphessobrycon erythrozonus?
 
Overblijvertje ;) Groepje dat ooit te snel dood ging, deze is overgebleven en heerlijk vetgemest :p

Pffff, als ik nu eens snel uit het ziekenhuis mocht... kon ik in elk geval even totaaltjes maken. Hoop dat Ivo het toch gauw een keer aandurft, zo moeilijk is het niet en vind het wel een beetje zielig om jullie zo lang te laten wachten! Naja, 't is niet anders ;)

- Mascha
 
Joh, sterkte. Wist niet dat je in ziekenhuis lag.
 
Oh ja, had ik alleen een keer in het GMT gemeld en dat gaat natuurlijk niet iedereen doorspitten nee, haha. Maar dank je! Voel me op dit moment prima, wist ik maar wat er mis was behalve de telkens terugkerende koorts ;)

- Mascha
 
Inspiratie beelden zijn ook leuk om te laten zien:

DtrQaR_4vjLAn0jzey9V2jKICqK9ivsQ.jpeg


DtrQaR_4vjLAn0jzey9V2jKICqK9ivsQ.jpeg


DtrQaR_4vjLAn0jzey9V2jKICqK9ivsQ.jpeg


DtrQaR_4vjLAn0jzey9V2jKICqK9ivsQ.jpeg


DtrQaR_4vjLAn0jzey9V2jKICqK9ivsQ.jpeg
 
Blijft mooi! Ook totaal anders als de biotopen die ik in centraal Amerika heb mogen bewonderen :)
 
Toch hele gave foto's, ondanks het gemis van een totaaltje van jullie bak.
Beterschap Mascha..
 
Beterschap!
Ben benieuwd hoe het gaat worden ga dit zeker volgen :)
 
Iemand zin in een kopje thee? ;)

7rVfGChUh4CntmP0UYLIfG7GFWvh5AjJ.jpeg


7rVfGChUh4CntmP0UYLIfG7GFWvh5AjJ.jpeg


7rVfGChUh4CntmP0UYLIfG7GFWvh5AjJ.jpeg


7rVfGChUh4CntmP0UYLIfG7GFWvh5AjJ.jpeg


7rVfGChUh4CntmP0UYLIfG7GFWvh5AjJ.jpeg


7rVfGChUh4CntmP0UYLIfG7GFWvh5AjJ.jpeg


7rVfGChUh4CntmP0UYLIfG7GFWvh5AjJ.jpeg
 
Erg mooi hoor zo'n grote groep tetra's
 
Inspiratie beelden hebben we ook in bewegende vorm :D

Als eerste 5 video's van stukken poeltjes, kreekjes, kleine kanaaltjes, etc. in het stroomgebied van de R�o Negro.

Wat opvalt is dat er grote ladingen bladeren op de bodem liggen die voor de vissen een uitstekende schuilplaats vormen en een lekker wilde uitstraling verzorgen. Zo af en toe zwem je er tegen een stapel hout aan en een boom die denkt natuurlijk niet na en overlegd niet met zijn buurman of een tak ergens op een bepaalde plek wel mooi ligt. Zo af en toe een sprietje gras of andersoortig iets dat in de verte op een plant doet lijken.
Lago and Igarape Zalala, Rio Negro basin, AM
Nature's aquarium : Rio Ariraha, AM - PART ONE
Nature's aquarium : Rio Ariraha, AM - PART TWO
Life in the leaf litter of an igarape. Rio Ariraha, AM
Ornamental fishes in Igarape Cajari, a tributray of Rio Caur�s, Amazonas, Brazil

In de volgende video's is naast de mooie roodbruine kleur van het water goed te zien hoe de bodem kleurt bij dit water in combinatie met het licht. Op het eerste filmpje meen ik een mooie Eichornia azurea plant te herkennen, waarvan bekend is dat deze in het stroomgebied van de R�o Negro voorkomt, op de vierde video een kleine vlakte waar aardig wat groen staat.
The World of Negro River 1
The World of Negro River 2
The World of Negro River 3
The World of Negro River 4

Dan wat video's waar de focus ligt op een bepaalde soort. In de eerste twee video's de kardinaaltetra. In de derde en vierde video enkele Nannostomus soorten, waarbij in de laatste van die twee de kenmerkende houding van de Nannostomus eques - schuin naar het oppervlakte gericht in het water 'staan' - goed is te zien. Dit is een van de soortjes in onze bak.
Paracheirodon axelrodi Biotope Neon Cardenal en su biotopo
Paracheirodon axelrodi biotope Agua Clara
Pencilfish Nannostomus
Pencilfish Nannostomus eques

Last but not least enkele beelden uit Colombia, waar ook grote stukken te vinden zijn die sterk overeenkomen met de beelden uit Brazili�. Leuk is het om te zien hoe dichtbegroeid en moeilijk toegankelijk het regenwoud daar kan zijn. Overigens zitten we hier nog steeds in het stroomgebied van de R�o Negro.
Heiko Bleher in Ca�o Sardi�a, Colombia
 
dit ziet er veelbelovend uit en wat een goede inspiratiebronnen
 
Ik ga jullie gewoon inhuren voor het maken van een superbak hier, lol
 
Hier baal ik dus echt van. Ik wist zeker dat ik mijn huidige bak om ging toveren naar een Myanmar-bak, maar nu hebben jullie het weer voor elkaar gekregen om me aan het twijfelen te brengen. Wat zwemmen er toch prachtige vissen rond in die filmpjes..

Enig idee welke soort er rond de 1 minuut in het Ornamental fishes in Igarape Cajari, a tributray of Rio Caur�s, Amazonas, Brazil filmpje zwemt? Ik twijfel tussen een Hyphessobrycon of een Megalamphodus-soort. Die rugvin is prachtig!

Ben heel benieuwd wat het gaat worden. Ongetwijfeld een prachtige bak!
 
:sorry:

Welke vis dat is. Ik herken hem niet meteen, maar doet me ergens denken aan bv. Hyphessobrycon bentosi en Hyphessobrycon rosaceus, maar er zijn in het stroomgebied nog enkele Hyphessobrycon soorten die ik nog helemaal niet kende.

~ Ivo
 
TADAAAHHH !!! :D

2014-02-21-01_zps6272060f.jpg


Benieuwd of de diverse kenmerken uit de inspiratiebronnen worden herkend :)
 
Wauw, prachtige bak! Ik heb de filmpjes niet gezien, dus ik herken niks! Haha, maar wel heel mooi!

Edit: kan ik hieruit opmaken dat Mascha weer uit het ziekenhuis is? Of heeft Ivo het toch geprobeerd?
 
ziet er goed uit topiee!!!!!
:thumbs: :smitten:
 
Nice! Mooi donker! Hebben jullie daar nog iets speciaals voor gedaan?
 
Wederom een prachtbak, jullie hebben echt talent!
 
Heeeeeel natuurlijk, erg mooi!
 
Mazzie = uit ziekenhuis, maar ben inmiddels even aansterken bij m'n ouders (heeft Ivo even geen last van me :p ben nog een beetje hangerig en sneu). Maar toen ik gisteren even wat spullen thuis ophalen was (tjah, even wat schoon spul nodig voor bij m'n ouders) heb ik gelijk even wat totaaltjes gemaakt (en daarna was ik weer gelijk helemaal total loss ;) ).

Maar dank jullie, vind het zelf ook goed gelukt! Ivo heeft uiteraard het meest gedaan (bij het inrichten was ik al niet helemaal in orde meer geloof ik), en de mikado-stapels zijn mooi neergelegd. :)

- Mascha
 
Fijn dat je uit het ziekenhuis bent!

Mooi sfeertje heeft deze bak.
Lekkere houtjesstapels.
 
Iedereen bedankt voor de leuke reacties! :D

Mascha&Ivo zei:
(...) en de mikado-stapels zijn mooi neergelegd. :)

- Mascha
Inderdaad, Mikado stapels... dit is eigenlijk alweer inrichting 3 :oops:
 
Het duurde even voordat ik alle filmpjes helemaal had gezien. Echt bijzonder mooi om te zien dat daar zo ontzettend veel leven in de wateren zit. De meest uiteenlopende soorten en maten vissen zie je voorbij komen. Supergaaf om te zien.

Ik herken zeker een aantal elementen in jullie nieuwe bak die ik ook in de filmpjes heb gezien. Heeft de oude 'takkenbak' plaatsgemaakt voor dit nieuwe pareltje?

Gr Robin
 

Terug
Bovenaan