Mascha&Ivo in Zuidoost-Azië


M

Mascha&Ivo

Guest
Onze nieuwe Zuidoost-Azi� bak: staat in onze 'leeshoek', tevens links van de Zuid-Amerika bak, met tussen die twee een mooie grote plant :D

Alvast wat feiten op een rij:

Aquarium
80*35*50

Filtratie
1x JBL e700

Verlichting
2x 18W T8 Philips 840

Bodem
zwart zand merkloos (Hornbach)

Decoratie
kienhout, voornamelijk een doolhof aan takjes
diverse soorten bladeren (catappa-, eiken-, beuken-)

Flora
Microsorum pteropus
Pistia stratiotes

Fauna
02x Betta coccina
??x ... ...
09x Pangio semicincta

Waterwaarden
pH: 6.0
KH: <1
GH: <3
EC: <90
NH3/4: 0
N02: 0
NO3: <10
PO4: <1

Bovenstaande is zoals het er nu voor staat. Wijzigingen zullen zich gegarandeerd nog voordoen. Er komt bijvoorbeeld nog een klein scholenvisje bij, wellicht Boraras brigittae.

M&I
 
Klinkt allemaal erg goed! Ben benieuwd wat jullie van al die bakjes weten te maken :)
 
Benieuwd en leuk bestandje wordt het.
Alleen de Betta coccina worden dit twee vrouwtjes? Of heb je al een mannetje en vrouwtje wat al een bewezen koppeltje is?

En is het anders niet beter voor het vrouwtje dat je 1 mannetje op twee vrouwtjes zet?
Ik heb alleen ervaring met de Betta splendes maar dit ging bij mij altijd beter als 1 mannetje op 1 vrouwtje tegelijk.

En sinds wanneer draait je bak? Zijn al bijna perfecte waardes voor de coccina.

Gr,
 
Bedankt :)

deScape zei:
Alleen de Betta coccina worden dit twee vrouwtjes? Of heb je al een mannetje en vrouwtje wat al een bewezen koppeltje is?

En is het anders niet beter voor het vrouwtje dat je 1 mannetje op twee vrouwtjes zet?
Ik heb alleen ervaring met de Betta splendes maar dit ging bij mij altijd beter als 1 mannetje op 1 vrouwtje tegelijk.
Het zijn een man en vrouw, een echt koppeltje. Overigens moet je bij Betta's erg voorzichtig zijn om kenmerken van de splendens los te laten op andere soorten, omdat je het dan bij het volkomen verkeerde eind kan hebben. Er is een enorme vari�teit tussen alle soorten en soorten-complexen en zelfs binnen de soorten-complexen. Ter illustratie: genoeg soorten waar je zelfs meerdere mannen van in een bak kan houden, iets dat bij de splendens gelijk staat aan vragen om oorlog.

deScape zei:
En sinds wanneer draait je bak? Zijn al bijna perfecte waardes voor de coccina.
De bak zoals hij nu staat draait een aantal weken. Alles is overgeheveld vanuit de oude "labyrinthbiotoop" (zie signature).

~ Ivo
 
Ik weet dat er veel verschillen zijn, daarom dat ik nog formuleerde dat ik alleen ervaring heb met de splendens.
Dus daarom mocht jij mij nu mooi dat info momentje geven(wat ik trouwens ook wel verwacht had ;) ).

En verder heb ik niks aan te merken :p.

Heb je misschien al foto's hoe die er nu bij staat?
 
Pics zou nog even op zich kunnen laten, gezien ik nog in het ziekenhuis lig ;) Tenzij Ivo het een keertje aandurft, hihi. (Ivo, als je een keer foto's wil maken, totaaltjes, je kunt gewoon m'n camera pakken en even naar de exif-waarden van oudere foto's kijken h� ;) totaaltjes zijn niet moeilijk verder).

Maar we hadden dus een groepje van 6 coccina's, maar helaas, zeer gevoelig, 4 overleden aan een schimmelinfectie. Bijzonder genoeg vormden de twee overgebleven betta's direct een koppeltje, we hebben al meerdere nestjes met eitjes gehad! Ze vechten niet en pronken voornamelijk veel, zijn niet schuw en behoorlijk vreedzaam, ook al kijken ze zo eng :p

- Mascha
 
Ik merk op dat je 2x 18 watt lampen neemt.
De standaard lampen van juwel of Dennerle hebben 2x 28 watt.
Ik wil ook mijn lampen vervangen maar om niet naar die dure aquariumlampen te gaan zou ik ook overschakelen naar deze die u hier aangeeft. Zijn die voldoende sterk?
 
Mooi dit ga ik zeker volgen. Ben erg benieuwd naar de eerste foto's. Veel beterschap Masha
 
chris10 zei:
De standaard lampen van juwel of Dennerle hebben 2x 28 watt.
De oudere Rio's hadden nog T8 armaturen, voor standaard formaten T5 nota bene. Niks rare afwijkende maten. Helaas (dat vind ik) zitten in de nieuwe bakken armaturen met van de T5 standaard afwijkende maten, waardoor je bent aangewezen bent op (veelal) duurdere merklampen, in plaats van een simpele Philips.

chris10 zei:
Zijn die voldoende sterk?
Voor de doeleinden van deze bak (amper beplanting, sterk gedimde verlichting) meer dan genoeg, voor een bakje type hollandse plantenbak met lastige planten vermoedelijk erg weinig.

Mascha&Ivo zei:
(Ivo, als je een keer foto's wil maken, totaaltjes, je kunt gewoon m'n camera pakken en even naar de exif-waarden van oudere foto's kijken h� ;))
Exif?!? Staat niet in mijn wettenbundel... :deal:

~ Ivo
 
Pfff,bestaat toch nog wel meer in je leven (en je kennis :p ) dan een wettenbundel, mag ik hopen :D
Gewoon ff kijken naar de sluitertijd (mee spelen), diafragma (zo laag mogelijk) en ISO (800 meestal).

- Mascha
 
Inderdaad, het zijn afwijkende maten als je op zoek gaat naar de goedkopere.
Mijn planten bestand bestaat hoofdzakelijk uit varens en crypto�s. Zouden dan de 18 watt lampen voldoende zijn denkt u?
 
Twijfel ik niet aan :)
 
De inspiratie voor dit bakje is trouwens niet anders dan van het vorige Zuidoost-Azi� bakje:

Mascha&Ivo zei:
Nieuw bakje, nieuwe plannen :)

Gefascineerd door alle Betta wildvormen en na flink onderzoeken hoe de habitats van de diverse soortjes eruit zien hebben we besloten een biotoopje te maken voor een van de soortjes uit het Betta coccina complex. Die komen voor in peat swamp forests en de daaraan grenzende blackwaterstroompjes, die zich bevinden in de eeuwenoude tropische ourwouden van onder andere Maleisi�, Sumatra en Borneo. Bovenwater zorgen een labyrinth van takken, bomen, struiken en oevervegatatie dat maar zeer weinig licht doordringt tot aan het water. Onderwater groeien er amper planten, een verdwaald bosje mos, een cryptocoryne of varen hier en daar en that's it. Soms groeien planten ook deels onderwater en deels boven water.

En dan nu voor het oog:

peatswampC251006.jpg


9qo15CpW3LSptaEgeynbPhpC6WRuvF5k.jpeg


9qo15CpW3LSptaEgeynbPhpC6WRuvF5k.jpeg


9qo15CpW3LSptaEgeynbPhpC6WRuvF5k.jpeg


9qo15CpW3LSptaEgeynbPhpC6WRuvF5k.jpeg


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
 
2014-03-05-01_zps45b0751b.jpg
 
Mooi donker bakje zeg! Top ingericht ben zowiezo fan van donkere bakkies! Al u/julie bakken zijn zo mooi :)
 
Staat de bak er u zo bij!? Ziet er erg mooi uit alleen zien jullie de vissen nog wel is :p?
 
ik vind hem schitterend :thumbs:
 
Erg mooi bakje!
 
mn kwijlbak zit weer vol
 
Sjeff zei:
Staat de bak er u zo bij!? Ziet er erg mooi uit alleen zien jullie de vissen nog wel is :p?
We moeten wel af en toe even drijfplantjes scheppen, anders is het op een gegeven moment t� donker :p Maar zoals 'ie hier op de foto is is prima: de betta's hebben het naar hun zin (vaak een nestje en zijn mooi op kleur) en de kuhli's (die lekker dik aan het worden zijn) laten zich ook veel zien.

Thanks allemaal!

- Mascha
 
In ieder geval een erg mooi geheel zo!
 
Ook dit is een prachtige bak.
 
Momenteel is de bak iets lichter (weer eens een lading drijvers eruit geschept):

2014-03-16-01_zpsa5cf52e3.jpg


M&I
 
schitterend weer
 
Heerlijke bak om te zien, lekker donker en mysterieus..
 
Mascha&Ivo zei:
Er komt bijvoorbeeld nog een klein scholenvisje bij, wellicht Boraras brigittae.
Zoals eigenlijk al min of meer bedacht: er zwemmen nu ook 20 Boraras brigittae in de bak rond. Voorheen zwommen ze zo'n 20km verderop, bij Mndy in de bak.

Ze dobberen wat in open water, totaal niet verscholen tussen hout of wortels van de drijfplanten:

2014-03-28-01_zps4dd0792c.jpg


2014-03-28-02_zps1f2fad3f.jpg


2014-03-28-03_zpsc731390b.jpg


En nog wat van de Betta's, let ook eens de dubbele felrode streep op het kieuwdeksel en het gouden randje langs rug- en staartvin:
2014-03-28-06_zps425f3aa4.jpg


2014-03-28-04_zpse994d2a9.jpg


2014-03-28-05_zps432f1bab.jpg


M&I
 
wauwwwwwwww Mascha je maakt zulke mooie foto's kom je na je avontuur hier ook eens foto's maken?

leuk zijn die kleine kruumeltjes he
 
Ja, zal de volgende keer m'n camera zeker meenemen, An!

Voor de duidelijkheid: de eerste twee betta foto's is de heer van het stel, de derde foto is de dame. Lijken erg veel op elkaar, dame heeft voornamelijk een kortere rugvin. En zo te zien ook een andere vorm staart, haha. Als het vrouwtje 'er zin in heeft' krijgt ze horizontale strepen, anders dan bij de betta splendens. De laatste dagen zijn ze beide prachtig op kleur, met die felle kiewdeksels.

En de borarasjes scholen inmiddels goed! Toen we ze er net in hadden gedaan werden ze flink opgejaagd door de betta's. Toen zijn ze zich helemaal achterin onder het hout gaan verschuilen. Duurde vrij lang, toch wel een weekje ofzo, en we hoopten dat we ze nog terug zouden zien. Maar de betta's weten weer dat ze de baas zijn in de bak, en alles is weer tot rust gekomen (behalve de kuhlii's, maar daar praten we maar niet over :p wildebrassen. En wij maar overal lezen dat ze zich nooit laten zien en schuw zijn en heel rustig, hahaha). Borarasjes hebben hun vaste dobberplek, waar ze prachtig in een flinke groep dobberen, en de betta's zwemmen daar nu gewoon dwars doorheen. Ze zijn ook ontzettend mooi gekleurd, bijna neon-achtig, alsof hun vinnetjes licht uitstralen. :)

- Mascha
 
De bak en vissen zien er prachtig uit. Mooie kleuren! Nooit gedacht aan Parosphromenussen ipv Betta's?
 
In plaats van? Haha. Ik verwacht dat Ivo hier straks nog wel even op terugkomt ;)
Zijn ook erg mooie visjes ja, en zekers aan gedacht, maar we kozen nu in eerste instantie voor deze mooie betta's.

- Mascha
 

Terug
Bovenaan