Wat is er nieuw

Massale garnalen sterfte

• Onderwerp starter Onderwerp starter TheHawk
  • Startdatum Startdatum
T

TheHawk

Guest
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in de aquarium wereld. Heb nu enkele weken een aquarium met wat ringbandsnoekjes, afrikaanse blauwoogjes, vuurgarnaaltjes en blue fairy garnaaltjes.

Helaas zijn de afgelopen dagen mijn garnaaltjes allemaal dood het gaan, ze hebben bijna allemaal een scheurtje achter hun hoofd wat er op zou duiden dat het vervellen niet goed is gegaan. Ben momenteel 16 van mijn 18 garnaaltjes verloren, heb nog 2 vrouwtjes waarvan 1 zwanger.

Mijn waarden zijn:

PH: 8
KH: 180ppm
GH: ergens tussen 150 en 300 ppm
NO2: 0
NO3: ergens tussen 0 en 20 ppm

water is 25 graden.

Hulp zou ik erg waarderen ! 🙂

Dat is balen,eerste wat in me opkomt is misschien slakkengif wat aan de (nieuwe) plantjes heeft gezeten bv.
Weet zelf niet hoe de ppm te zien vergeleken met de standaard uitdrukking van de waarde maar volgens kenners is de kans aanwezig dat garnalen moeite krijgen met vervellen als de gh onder de 5 zit.

Heb je nog wat meer info over de bak,hoelang het precies staat en filter oa?

Seabait zei:
Weet zelf niet hoe de ppm te zien vergeleken met de standaard uitdrukking van de waarde
Daar zijn omrekenenheden voor. Een KH van 1 dH staat gelijk aan 17,9 ppm.

Ik ben overigens net als jij vooral bang voor slakkengif.

Wat geef je ze te eten?

~ Ivo

Bedankt voor de snelle reacties 🙂

Ik dacht dat PPM juist handiger was maar dit staat nog eronder:

KH: 10.0
GH: 8.4-16.8 (ergens er tussenin op de teststrip)

Slakkengif heb ik niet gebruikt en de planten en mos zijn meerdere keren uitgespoeld en al een tijdje in gebruik.

De bak is een superfish aqua 30, tweedehands overgekocht. Pomp is het standaard aqua flow 100 pompje wat erbij zit. Verder voer ik ze alleen tropische vlokken, dit zou voldoen volgens de man waar ik de vissen en garnalen van heb.