Wat is er nieuw

Massale garnalen sterfte

• Onderwerp starter Onderwerp starter TheHawk
  • Startdatum Startdatum
T

TheHawk

Guest
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in de aquarium wereld. Heb nu enkele weken een aquarium met wat ringbandsnoekjes, afrikaanse blauwoogjes, vuurgarnaaltjes en blue fairy garnaaltjes.

Helaas zijn de afgelopen dagen mijn garnaaltjes allemaal dood het gaan, ze hebben bijna allemaal een scheurtje achter hun hoofd wat er op zou duiden dat het vervellen niet goed is gegaan. Ben momenteel 16 van mijn 18 garnaaltjes verloren, heb nog 2 vrouwtjes waarvan 1 zwanger.

Mijn waarden zijn:

PH: 8
KH: 180ppm
GH: ergens tussen 150 en 300 ppm
NO2: 0
NO3: ergens tussen 0 en 20 ppm

water is 25 graden.

Hulp zou ik erg waarderen ! 🙂

Dat is balen,eerste wat in me opkomt is misschien slakkengif wat aan de (nieuwe) plantjes heeft gezeten bv.
Weet zelf niet hoe de ppm te zien vergeleken met de standaard uitdrukking van de waarde maar volgens kenners is de kans aanwezig dat garnalen moeite krijgen met vervellen als de gh onder de 5 zit.

Heb je nog wat meer info over de bak,hoelang het precies staat en filter oa?

Seabait zei:
Weet zelf niet hoe de ppm te zien vergeleken met de standaard uitdrukking van de waarde
Daar zijn omrekenenheden voor. Een KH van 1 dH staat gelijk aan 17,9 ppm.

Ik ben overigens net als jij vooral bang voor slakkengif.

Wat geef je ze te eten?

~ Ivo

Bedankt voor de snelle reacties 🙂

Ik dacht dat PPM juist handiger was maar dit staat nog eronder:

KH: 10.0
GH: 8.4-16.8 (ergens er tussenin op de teststrip)

Slakkengif heb ik niet gebruikt en de planten en mos zijn meerdere keren uitgespoeld en al een tijdje in gebruik.

De bak is een superfish aqua 30, tweedehands overgekocht. Pomp is het standaard aqua flow 100 pompje wat erbij zit. Verder voer ik ze alleen tropische vlokken, dit zou voldoen volgens de man waar ik de vissen en garnalen van heb.

Iets wat me nu te binnenschiet is dat de echte sterfte pas begon sinds dat ik het grind vervangen heb (en de bak ook meteen schoongemaakt). Heb het nieuwe grind meerdere keren met heet water gespoeld. Zou dit het probleem veroorzaken? De visjes doen het wel prima namelijk.

Hoe lang draait de bak al?

Slakken gif zitten in nieuwe planten die je aanschaft ( meestal ) en hiervoor zou je toch de nieuwe planten 4 � 5 dagen in een emmer moeten weken en dagelijks het water verversen.

De bak draait al ongeveer anderhalve maand, daarbij kwamen de plantjes ook gewoon uit een aquarium waar vissen in zaten. Het zijn opzich geen nieuwe plantjes, de garnalen hebben het al meer dan een maand uitgehouden met diezelfde plantjes.

Waarom is deze bak dan te klein? De visjes zijn maar 3/4 centimeter en druk is het niet.

Groetjes 🙂

Heb je wel vervellingen zien liggen??
Velen van ons hebben al ervaren dat soms een groep zomaar omvalt zonder een duidelijke reden.
Daarnaast is je bakje wel druk bezet denk ik.
Ik zou er alleen garnalen indoen, maar dat is persoonlijk 😉.

TheHawk zei:
Iets wat me nu te binnenschiet is dat de echte sterfte pas begon sinds dat ik het grind vervangen heb (en de bak ook meteen schoongemaakt). Heb het nieuwe grind meerdere keren met heet water gespoeld. Zou dit het probleem veroorzaken? De visjes doen het wel prima namelijk.

Kan het me heel goed voorstellen inderdaad.. Je sloopt hiermee wel weer een deel van je biologische filtering.. al is het maar voor tijdelijk.
Bij schoonmaakacties probeer het allemaal in zo kleine mogelijk stapjes te doen, zeker garnaaltjes zijn erg kwetsbaar wat grote verandering betreft.
Dus zeker als je een hele bodem vervangen moet, doe dat dan in kleine stapjes.. met telkens een x-aantal dagen tussendoor.

Waarom koos je er trouwens voor om het grind te vervangen?

Edit: Toeval wil dat ik precies zo'n bakkie momenteel aan het opstarten ben, maar inderdaad wel als puur garnalenbakje voor de kinderen 😉
Tis best een kleine hoeveelheid water.. 20/24 liter netto schat ik. Zou daar geen vissen bij doen (hoe klein ook), de belasting op het water wordt er snel dermate groot dat het makkelijk uit balans te krijgen is.. zoals je nu ervaart spijtig genoeg.
Dat ze het bij Superfish veelal als "Guppy-kit" verkopen is dan ook te betreuren.

jessicapilon zei:
Heb je wel vervellingen zien liggen??
Velen van ons hebben al ervaren dat soms een groep zomaar omvalt zonder een duidelijke reden.
Daarnaast is je bakje wel druk bezet denk ik.
Ik zou er alleen garnalen indoen, maar dat is persoonlijk 😉.

Zo kon ik de citroengarnalen niet in leven houden. Drie keer geprobeerd, meer elke dag lag er weer een dode garnaal op de grond.

Ik ben meerdere keren alles nagelopen, maar kon het niet achterhalen. Terwijl de andere garnalen zich opstapelden.

Met slakkengif zullen ze vrijwel binnen 10 minuten al ongecoordineerd kris kras door de bak zwemmen en spartelend op hun rug belanden.

Ik weet niet of het vervangen van de bodem de oorzaak is geweest.

Je hebt twee soorten (of eigenlijk kleuren) garnalen. Heb je die allebei tegelijk er in gedaan?

Wauw bedankt voor alle reacties 🙂

Het grind had ik vervangen omdat ik het grind wat erbij zat niet zo mooi vond.
Verder heb ik nog geen vervellingen zien liggen.

Jammer dat deze bak niet zo geschikt is voor visjes, maar garnaaltjes vind ik ook leuk dus dat komt wel goed 🙂

Ik denk dan dat ik inderdaad pech heb gehad en mijn groep zonder reden om is gevallen.

De verschillende soorten garnaaltjes heb ik er niet tegelijk in gedaan, zat ongeveer een half uurtje tussen. Ze gingen meteen bij elkaar zitten zodra de andere soort erbij in zat.
Daarnaast hebben ze zeker anderhalve maand geleefd dus slakkengif lijkt me dan onwaarschijnlijk als het echt zo gaat zoals visstisck beschrijft.

TheHawk zei:
Ik denk dan dat ik inderdaad pech heb gehad en mijn groep zonder reden om is gevallen.

Alles heeft een reden enkel is het voor ons soms niet te verklaren! 😉

Is me tot nu toe niet duidelijk hoe het is gegaan met de bodemwissel,wanneer was dat precies en heeft het filter lang uitgestaan bv?
Als de verschillende groepen garnalen van andere kwekers komen onderling en je zet ze samen kan er ook een probleem ontstaan ivm kruisbesmetting.

Tja het kan kruisbesmetting tussen groepen zijn of zoals zo vaak een niet bekende reden.
Ik heb sinds 14 dg weer een nieuw groepje cr s gekregen en daar is nog geen uitval.
Maar goed dat is geen garantie voor de toekomst 😉

TheHawk zei:
Wauw bedankt voor alle reacties 🙂

Het grind had ik vervangen omdat ik het grind wat erbij zat niet zo mooi vond.
Verder heb ik nog geen vervellingen zien liggen.

Jammer dat deze bak niet zo geschikt is voor visjes, maar garnaaltjes vind ik ook leuk dus dat komt wel goed 🙂

De verschillende soorten garnaaltjes heb ik er niet tegelijk in gedaan, zat ongeveer een half uurtje tussen. Ze gingen meteen bij elkaar zitten zodra de andere soort erbij in zat.
Daarnaast hebben ze zeker anderhalve maand geleefd dus slakkengif lijkt me dan onwaarschijnlijk als het echt zo gaat zoals visstisck beschrijft.

Met andere bodem,ook de bacterie weggegooit.

Is het filter nu NET aan,kwam je nu te kort.

Ik heb het grind ongeveer 2 weken geleden vervangen, heb er 2 uur over gedaan. In die tijd zaten de vissen en garnaaltjes eventjes in een andere, kleinere bak zonder pomp maar wel met verwarmingselement.

Na het vervangen heb ik er Bio Nitrivec in gedaan, dit zou helpen met de bacteri�n.

Ik denk dat Bertus hier wel eens gelijk in kan hebben hoor.
Dat kan ze de das weleens hebben omgedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan