Wat is er nieuw

massale garnalen uitval

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
31
hallo,

ik heb al een tijdje een garnalen bakje staan met cherry red garnalen. alles prima nooit een dode gezien. ook altijd actief en leuk bezig.

alleen was mijn water altijd zo goooor. dat t niet leuk meer was ook naar te kijken. dus ik heb zaterdag de helft van mijn bodem eruit gehaald. afgespoeld en terug gedaan (om dan over paar weken de andere helft te doen). ook heb ik 75% van het water ververst. ook had ik de garnalen even uitgevangen om het me eigen makkelijker te maken. zat 1 water pest plantje in die ook niet zo mooi meer was. dus die heb ik vervangen voor een nieuwe.

alleen heb ik sindsdien elke dag minimaal 3 doden eruit gehaald. en dat zijn alleen de gene die ik kan vinden. misschien zijn er wel meer dooie die ik niet kan vinden.

om een beeld te geven:

in de bak staat 1 groot stuk hout (wat je groot kan noemen voor een superfish home 25) vol met mos en 1 waterpest plant.

water waardes zijn:

temp 22,5
PH 7
KH 4
GH 5
CO2 12
NH3/4 <0.05
NO2 <0,01
NO3 20-30*
PO4 <0,02

*denk dat deze veel te hoog is?

of kan het iets anders zijn? teveel stress van het uitvangen en terug plaatsen?

graag jullie mening

PS:
156635richd_0_82_dsc_0471.jpg

dit is de kleurenkaart van de jbl testlab no3 test. neem aan dat ik de bovenste lijn moet aanhouden?

Ik weet dat je nitraat rond de 25 mag zijn ( althans volgens enkele kenners) en ik zoek de oorzaak eerder in andere stoffen zoals de no2 of de nh3/4.
Garnalen zijn erg gevoelig en als je de bodem half hebt vervangen dan zal je veel bacteri�n kwijt zijn en daardoor kun je nu te maken hebben met nh3/4 of no2.

Helaas, Richard.
Bodem bacterie weggegooit, en nieuw water.

Had nou alleen telkens wat water gedaan.
Bodem mag best wat vuil zijn.

Zo te lezen heb je een nieuwe plant toegevoegd? Heb je deze eerst een aantal dagen in een emmer laten weken? Zo niet dan kan het zijn dat er nog slakkengif aan de plant zit, de kweker wil ze hier namelijk nog wel eens mee behandelen. Garnalen kunnen hier absoluut niet tegen en dan kunnen ze massaal gaan sterven.

jemig dat is snel, was me bericht nog aan het bijwerken.

ehm ja daar kwam ik ook achter dat het stom was. de plant heeft 1 dag in water gestaan. maar moet als het goed is ook al paar dagen bij de lfs in het water hebben gestaan. dus zou dit het dan nog kunnen wezen.

maar beste is om nu maar af te wachten ? kan weinig anders doen denk ik.

Bij je kleurenkaart moet je het tweede lijntje gebruiken. De bovenste is voor zee aquaria en de onderste voor vijvers.
Ik zou nu vooral veel verversen, zodat het slakkengif of nitriet of net wat dit veroorzaakt wat verdund kan worden.

lol ik zag daar namelijk geen zee aquarium vis in in dat eerste lijntje. niet dat ik bekend ben met die vissen maar oke, kwa water verversen elke dag even 25-30% per dag?

Die waterpest zou ook de oorzaak kunnen zijn ja. Ik zou in dat geval de helft verversen en morgen nogmaals. Hier kunnen garnalen dus echt niet tegen als er gif op heeft gezeten.
Altijd lastig he om achteraf de oorzaak nog te vinden. Nieuwe planten altijd 4 a 5 dagen eerst in een emmer weken en dagelijks spoelen bij garnalen.

jessicapilon zei:
Die waterpest zou ook de oorzaak kunnen zijn ja. Ik zou in dat geval de helft verversen en morgen nogmaals. Hier kunnen garnalen dus echt niet tegen als er gif op heeft gezeten.
Altijd lastig he om achteraf de oorzaak nog te vinden. Nieuwe planten altijd 4 a 5 dagen eerst in een emmer weken en dagelijks spoelen bij garnalen.

dat las ik me ook pas net over in ja. bij me vissen nooit proplemen gehad met me planten maar garnalen zijn dus een stuk gevoeliger, d8 altijd dat die beesten juist veel konden hebben 🙁

zal me water verversen en in de gaten houden of ik de aankomende dagen nog meer uitval heb.

Cabomba is ook zo. wordt tegen slakken behandelt.

Ik heb 3 bakken met planten ,die er al weken,maanden instaan.
die zet in de andere bakken.

RichD1011 zei:
jessicapilon zei:

dat las ik me ook pas net over in ja. bij me vissen nooit proplemen gehad met me planten maar garnalen zijn dus een stuk gevoeliger, d8 altijd dat die beesten juist veel konden hebben 🙁

zal me water verversen en in de gaten houden of ik de aankomende dagen nog meer uitval heb.

Weer wat geleerd dus 😉

jessicapilon zei:
Weer wat geleerd dus 😉

nogal, zonde van al die dode beesten. ze zijn wel niet zo duur (particulier dan) maar heb al mijn beesten graag.. levend

had altijd een gezellige bak met beesten die de hele tijd bezig waren, nu met beesten die verscholen zitten te wachten tot ze de pijp uitgaan...

zal het de aankomende tijd in de gaten houden.

moet ik de waterpest er trouwens nog uithalen? (zit er nu sinds zaterdag in) of heeft die al zn gifstoffen al wel vrijgegeven aan het water?

Dat is al 5 dagen maar ja nog even weken kan vast geen kwaad nog. Flink verversen blijven de komende dagen ook.

wou nog even melden dat ik de afgelopen 4 dagen geen dooie meer heb gehad dus bedankt voor de adviezen 🙂

Dan is het gif er ook uit.

Als het bij een webwinkel weg komt,altijd eerst paar dagen in schoon water weken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan