Wat is er nieuw

maten maanvissen

dennis w

Member
Lid geworden
6 april 2013
Ik wil graag overstappen van discus naar maanvissen. Mijn bak is 200x60x60 waterhoogte en ik vraag me af of dat niet te laag is voor de echte Orinoco altums. Ik vindt dat veruit de mooiste maanvissen soort, maar die worden wel heel erg groot/hoog. Weet iemand wat de maten van verschillende maanvissen zijn?

Groeten Dennis.

Minimale waterhoogte voor altums is 60 cm, voor kleinere soorten volstaat 50 cm waterhoogte.
Alhoewel het voor het oog waarschijnlijk mooier en voor de vissen beter is om voor altums minimaal 70 cm waterhoogte aan te houden.

Pterophyllum sp Rio Nanay ( Peru altum) en de Pterophyllum scalare Redshoulder rio Manucapuru blijven wat kleiner: 20 tot 25 cm hoog. De Pterophyllum eimekei wordt tussen de 25 en 30 cm hoog.
Bovenstaande maten gelden niet als de vissen in zeer grote aquaria opgroeien. Nanays bereikten in het Noorder Dierenpark afmetingen tussen de 30 en 35 cm hoogte. De inhoud van hun verblijf in het Americasa was dan ook duizenden liters .......
In Belgie zwemmen Eimekeis in een aquarium van 3000 liter. Ik verwacht dat ze in een dergelijk aquarium 35 cm hoog kunnen worden. Water verversen en goed voeren zijn van groot belang bij het laten opgroeien.
Vaak worden de mannetjes groter dan de vrouwtjes is mijn ervaring.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ok bedankt. Dus als ik het goed begrijp kan ik beter voor de red shoulders of peru altums gaan? Misschien een rare vraag, maar is er nog verschil in karakter? En wat is het beste aantal om ze te houden? Ik dacht zelf aan een stuk of 8.

Ik heb zelf ervaring met de "gewone" scalare en heb nu de Rio nanay's en tussen deze 2 is al een duidelijk verschil in gedrag en karakter merbaar. De nanay's zijn veel rustiger en minder agressief dan de Scalare's die ik wel eens gehad heb.
Hoe de red shoulders zijn kwa gedrag weet ik niet maar ik vind de nanay's echt een aanrader.

Hoop dat je er iets aan hebt 🙂

Mijn ervaring is dat maanvissen goed voorspelbaar zijn qua gedrag maar dat er onderlinge verschillen in temperament zijn binnen een soort.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ok bedankt, Ik ga eens goed kijken wat ik mooier vindt, de Redshoulders Rio manucapuru's of de Rio Nanay's.
Moet ik nog ergens opletten. Zijn er nog verschillen in bijvoorbeeld redshoulders of redbacks of komt het allemaal op hetzelfde neer?

Komt op hetzelfde neer. Nanays en Redshoulders lijken qua kleur en vorm niet op elkaar. Het is een kwestie van smaak welke van de twee soorten je het mooiste vindt. Beiden zijn gewilde soorten maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ok bedankt, ik ga op mijn gemak rondsnuffelen.

Groeten Dennis

Het worden red backs. Ga ze deze week ophalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan