Wat is er nieuw

mathieu's 340*75*75

• Onderwerp starter Onderwerp starter mathieu28
  • Startdatum Startdatum
M

mathieu28

Guest
Hoy

Ik zou graag een 340*75*70 bak zetten. Het zal een 12mm bak worden. En ik zou die graag energiezuinig en stil hebben. Met stil bedoel ik dan echt stil.

In mijn huidige bak (280*60*60) gebruik ik 2 binnenfilters. Ik bedoel zo'n PVC of glas ding dat tegen de wand gelijmd wordt. Dat is zuinig in verwarming, en zuinig in verbruik. Ik kan dit ook redelijk stil krijgen door de pompen in een fietsband te wikkelen, zodat de overdracht van trilling minimaal is.

Ik wil ook minstens 2 pompen zodat niet alles om zeep is als er een pomp uitvalt.

Probleem: als de bak 75cm breed wordt, dan kan ik niet goed bij de binnenfilters als deze tegen de achterwand hangen. De zijkant is geen optie, want deze wil ik als raam behouden.

Mijn huidige ideeen als oplossing:
* externe drukfilters : pomp verbruik is medium. Maar ik heb ondertussen al 3 eheim classics/ecco versleten en deze brommen toch wel. De aquarium winkel zegt dan wel dat de eheim professionals beter zijn, omdat de classics technologie van 20 jaar terug zijn. Maar ik heb geen zin om 300euro neer te tellen voor iets dat uiteindelijk toch misschien bromt. In de winkel kan je dat zo niet horen.

Ik zou ook een gat in de muur kunnen maken naar buiten en daar de filters zetten. Voordeel: alle getril en gebrom zit buiten. Nadeel: om verantwoord te zijn moet er een kastje rond met deftig veel isolatie in de wanden. Maar stilte is heilig 🙂

* externe niet-druk filters (sumps of meerkamervijverfilter) : Als die ander de bak staat heb je een zwaardere pomp en dus meer verbruik. Maar mogelijk ook meer trilling/gebrom.

Indien ik naar buiten uitwijk door de muur met zo'n sump-oplossing kan ik die even hoog zetten of het aquarium. Als ik dan met dikke buizen werk, kan ik zelfs met een airlift systeem werken. Het airlift systeem is veel energiezuiniger dan pompen, en wordt vaak toegepast op koivijvers.
Probleem met airlifts is dat er geen tegendruk mag zijn. De buizen moeten dus overal ruim bemeten zijn. Dat wil dan zeggen dat er twee doorvoeren moeten komen met buizen van 6 cm.

Dat is wat ik tot nu toe kon verzinnen. Zijn er anderen die erin geslaagd zijn om een perfect stil aquarium te maken, zonder een gat in de muur te maken ?

groetjes

Mathieu

Wat te denken van een interne bioloog ? In feit een bioloog die als het ware achter de achterwand weggewerkt zit ?

Met een bak dat formaat moet je misschien niet meer denken aan aqua pompen maar eens achter een profi (industriele) pomp aangaan. BV een cv pomje oid ?.

Fietsenband en 12 mm?. Beetje gevaarlijk/kantje boord denk je zelf ook niet?

Lekker een bioloog onderzetten of binnen filter. 140 x 50 x 50 qua bioloog afhankelijk van bestand zal wel voldoende moeten zijn.

Ik heb een 900 liter en daar een vijverfilter op geplaatst hoor niks dus stil maken van aquarium is zeker te doen. Men moet dan enkel niet willen bezuinigen op materiaal.

Ik ben zelf een groot voorstander van een tricklefilter. Deze kan boven de bak staan of onder of erachter/ernaast waar je maar wilt. Je hebt niet perse een zwaardere pomp nodig omdat je het water niet door het filter wilt laten "spuiten" 1 a 1,5 x de inhoud van je bak per uur is meer dan voldoende.
Een tricklefilter is gemakkelijk zelf te maken (zie de diverse filmpjes op YouTube DIY trickle filter).

Wil je extra stroming kan je altijd nog een pompje bijplaatsen voor de waterverplaatsing of gebruik maken van een airlift in de bak.

hoy allen

bedankt voor jullie snelle antwoorden

@mss

Wat is het probleem met een fietsband?
ivm de glasdikte:
Ik heb offertes gevraagd bij verschillende aquabouwers. 2 van hen gebruiken maximale raamhoogte van 70 cm bij 12 mm. Eentje gaat tot 80 met 12 mm. Veldhuis gaat tot 75 cm. Het prijsverschil voor 15mm of 12mm is meer dan een factor twee, dus laat ik liever enkele cm in de hoogte weg om het met 12 mm te kunnen doen.
Er is blijkbaar weinig standaard hierin. Ik heb me wat proberen te verdiepen in de glasdikte en kom uit dat de verschillen waarschijnlijk te wijten zijn aan enerzijds een safety factor die de ene op 2 zet en de andere op 3,8. Anderzijds kan je ook de trekstrips (voor-achter) al of niet meerekenen om zo met dunner glas weg te komen.

volgens http://aquarium-glass.expert/
maximale waterhoogte voor 12 mm dik glas en 340 cm breed
safety factor van 2, geen rekening houdend met braces : 72cm
safety factor van 3.8, geen rekening houdend met braces : 58cm
safety factor van 2, met 3 braces : 81cm.
safety factor van 3.8 met 3 braces : 65cm
nog volgens die website kan je factor 2 gebruiken bij poli geslepen glas, en 3.8 bij ongeslepen glas.
==> als ik 70 glashoogte neem, met 7cm rand en 15mm bodem is dat een waterstand van 62cm.

@zap: Kan je een trickle filter stil krijgen ? Ik heb er geen ervaring mee.

@mauriceM: heeft een interne bioloog niet hetzelfde probleem als een binnenfilter : als de achterwant 75 cm ver is, dat je er niet goed bijkunt ?

groeten

Mathieu

Ik heb wat proberen te lezen rond interne biologen. Voor zover ik begrijp is dat het systeem dat ik op vandaag gebruikt. De binnenfilter waarvan ik sprak is gevuld met siporax en een watje erop als voorfilter.

Ik heb ook iets interessant gevonden rond hamburger filters. Ik zou zoiets kunnen gebruiken als voorfilter voor de siporax, zonder dat het me extra plaats kost.

Ik denk dat als ik de siporax in een soort zak kan doen dat het qua onderhoud wel haalbaar moet zijn zelfs al zit die achteraan de bak. Op mijn huidige bak heb ik die ook maar 1x per jaar uitgespoeld.

Ik heb ook gevonden dat een airlift haalbaar is in zo'n systeem wat het verbruik te goede kan komen. Hierbij twijfel ik wel nog aan het geluid van de luchtbelletjes. De luchtpomp zou ik sowiezo in een andere ruimte zetten, zodat ik daar al geen geluid van heb.

Het zal dus toch iets in die richting worden.

bedankt voor de input !

wat je bak betreft kijk eens over de grens bv in DE

groet

jaap

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan