Mattie's 190L Trigon


M

Mattie

Guest
In m'n nieuwe woning ben ik m'n aquarium weer aan het opstarten. Stond al 3 jaar in de schuur. Er zat nog een alglaag op het glas en ik ben een week bezig geweest om die schoon te krijgen, haha.

IMG_20190523_073640.jpg


Ik wil een mooi open bak houden, aangezien ik nooit heel goed ben geweest met planten. We zijn nog aan het nadenken over het visbestand. Voor de kinderen komen er iig Platy's in, want die baby visjes zijn natuurlijk hardstikke leuk.
 
IMG_20190603_113037.jpg


2 weken later doet vooral de bruine alg het heel goed :D. Ik las dat dat vaak voorkomt bij beginnende bakken, met grote kans dat het vanzelf weg gaat. Voor nu laat ik het dus maar zo. De Platy's worden ws dalmatiers. Een witte heb ik al gevonden dus die mag er over een ruime week in, nu zoek ik nog een zwarte.

Het visbestand is nog steeds in ontwikkeling, want de vissen die ik graag wilde worden groter dan ik dacht :rolleyes:

Dit is wat we eigenlijk wilden, maar dit bestand moet dus nog enorm worden bijgeschaafd :D

---

Visbestand

190L is Max 95 cm vis

3x paardenkop: 3x 15cm: 45 cm
3x kuhli: 3x 12cm: 36cm
15x Espei: 15x5: 75cm
10x Platy: 10x6: 60cm
1x L#: 1x15cm: 15cm

Totaal: 231 cm
 
Paardenkoppen gaan niet in je aquarium, istie te klein voor, je zou qua L-nummers eens kunnen kijken op planetcatfish.com daar staan er 100denden met soortomschrijving en hun behoeftes per soort omschreven. bedenk wel dat 90% van die mooie L-nummers nachtdieren zijn en je ze dus practisch nooit zal zien, dan kun je beter naar een leuke ancistrussoort kijken (zijn er ook tientallen van, en de meesten daarvan laten zich over het algemeen beter zien dan al die excotisch gekleurde elletjes.
 
Paardenkoppen gaan niet in je aquarium, istie te klein voor, je zou qua L-nummers eens kunnen kijken op planetcatfish.com daar staan er 100denden met soortomschrijving en hun behoeftes per soort omschreven. bedenk wel dat 90% van die mooie L-nummers nachtdieren zijn en je ze dus practisch nooit zal zien, dan kun je beter naar een leuke ancistrussoort kijken (zijn er ook tientallen van, en de meesten daarvan laten zich over het algemeen beter zien dan al die excotisch gekleurde elletjes.
Bedankt voor de tip! Het leuke vind ik juist aan de paardenkoppen en de L dat je ze moet zoeken en dat je ze niet altijd ziet. Paardenkoppen en L hebben ook al in de bak gezeten 3 jaar terug, maar deze keer ben ik wat kritischer met het bestand dus ik stel je info erg op prijs :D
 
10 platys, is dat niet wat zonde van het geld? Die planten zich in no time voort
 
Heb hier 2 L104 zitten in de dubai, je ziet ze zo nu en dan eens, maar niet constant. Zijn niet te duur en worden ook niet zo heel groot. Denk dat ze een cm of 7/8 zijn en heb ze toch al flink wat jaren.
Zou in je bestand ook eens kijken naar een vis die wellicht de jongen wat in toom houdt, want eenmaal van start heb je de hele bak, zoals Martijn ook al zegt, vol met jonge platy's. Wellicht een mooie kempvis voor de kids? Zou dan voor een kortvinnige man of evt vrouw gaan, die gaat wat meer genieten van de ruimte en kunnen ook prachtig zijn. Lekker kleur in de bak, maar niet een vis die de hele bak vol krijgt :D
Met een open inrichting zou ik ook gaan voor enkel één man of vrouw, omdat je niet genoeg breekpunten in de zichtlijnen hebt voor deze onderling toch soms wat dominante vissen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een dumbo kempvis, blijven in mijn ogen enorm leuk om te zien
 
De bak draait nu 2 weken. Wanneer kun je het beste beginnen met water verversen? Hoe vaak en hoeveel? Dit ivm de bruinalg die ik graag wat zou willen afhevelen.

Ik heb de lichturen nu terug gezet naar 7, wat zou moeten helpen. Ik vind het nog steeds wel lastig om te begrijpen hoe alg nu precies ontstaat en wat je kunt doen om het te voorkomen. Schone bodem weet ik nu, en niet te veel licht. Wat alg te maken heeft met de planten in het aquarium volg ik ook niet helemaal.
 
Algen komen vaak voort uit tekorten van plantvoeding i.c.m. veel licht, maar je bak is nog aan het indraaien en is de stikstofkringloop nog niet helemaal tot stand gekomen, waardoor eerst wat algjes kunnen verschijnen, veel al gaan deze zelf weer weg als de bak wat "rijper" is.
De blauwalg kan je gewoon wegzuigen, en het water weer bijvullen, de stikstofkringloop vindt voornamelijk plaats in je filter en de bodem.
 
Heb hier 2 L104 zitten in de dubai, je ziet ze zo nu en dan eens, maar niet constant. Zijn niet te duur en worden ook niet zo heel groot. Denk dat ze een cm of 7/8 zijn en heb ze toch al flink wat jaren.
Zou in je bestand ook eens kijken naar een vis die wellicht de jongen wat in toom houdt, want eenmaal van start heb je de hele bak, zoals Martijn ook al zegt, vol met jonge platy's. Wellicht een mooie kempvis voor de kids? Zou dan voor een kortvinnige man of evt vrouw gaan, die gaat wat meer genieten van de ruimte en kunnen ook prachtig zijn. Lekker kleur in de bak, maar niet een vis die de hele bak vol krijgt :D
Met een open inrichting zou ik ook gaan voor enkel één man of vrouw, omdat je niet genoeg breekpunten in de zichtlijnen hebt voor deze onderling toch soms wat dominante vissen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een dumbo kempvis, blijven in mijn ogen enorm leuk om te zien
Ja leuke vis de L104. Deze had ik 3 jaar terug ook in het aquarium. Mijn zoontje noemde hem de komkommervis haha. Ik zit erover te denken om deze keer helemaal geen pleco te nemen. Er zijn bodembewonders die ik leuker vind en HEEL veel alg eten doen ze toch niet.

De open ruimte zou ook goed moeten zijn om teveel platys juist te voorkomen toch? Aangezien ze zich minder makkelijk kunnen verstoppen. Ga nog eens goed nadenken over de vissen voor de middenlaag.
 
Algen komen vaak voort uit tekorten van plantvoeding i.c.m. veel licht, maar je bak is nog aan het indraaien en is de stikstofkringloop nog niet helemaal tot stand gekomen, waardoor eerst wat algjes kunnen verschijnen, veel al gaan deze zelf weer weg als de bak wat "rijper" is.
De blauwalg kan je gewoon wegzuigen, en het water weer bijvullen, de stikstofkringloop vindt voornamelijk plaats in je filter en de bodem.
Is het dan zo dat, door een tekort aan Plantenvoeding bepaalde andere stoffen niet uit het water worden gehaald door de planten, waardoor door die stoffen algen juist beter doen groeien?
 
Is het dan zo dat, door een tekort aan Plantenvoeding bepaalde andere stoffen niet uit het water worden gehaald door de planten, waardoor door die stoffen algen juist beter doen groeien?
Deels, planten hebben NO3, PO4 en K alsmede licht en Co2 nodig om goed te groeien, de No3 en PO4 is nu nog in ontwikkeling bij je, dat proces heeft een week of 4 nodig, Nu ontwikkeld de NH3/4 en de NO2 zich nog waarna de NO3 gevormd word.
 
Deels, planten hebben NO3, PO4 en K alsmede licht en Co2 nodig om goed te groeien, de No3 en PO4 is nu nog in ontwikkeling bij je, dat proces heeft een week of 4 nodig, Nu ontwikkeld de NH3/4 en de NO2 zich nog waarna de NO3 gevormd word.
En wanneer die ontwikkeling na een week of 4 verbeterd is kunnen de planten beter groeien, waardoor er minder stoffen achterblijven die nuttig zijn voor algen?
 
NH3/4 = amonia/amoniak
NO2 = Nitriet
NO3 = nitraat
K = Kalium
PO4 = Fosfaat.
 
En wanneer die ontwikkeling na een week of 4 verbeterd is kunnen de planten beter groeien, waardoor er minder stoffen achterblijven die nuttig zijn voor algen?
Correct, b.v. is dan de NH3/.4 en de NO2 verminderd en meer in balans gekomen
 
Nh3/4 is een boost voor algen dus zodra dat is omgezet is deze boost weggenomen. Daarom de eerste weken niet teveel belichten want veel licht en nh3/4 is een garantie op algen.
 
Na 3 weken nog altijd veel bruinalg. Ik laat het voor nu zo want ik wil het bacteriën proces niet teveel verstoren.
 
Ik ben voor tussen de 2 rotshopen op zoek naar een vrij hoog groeiende, gemakkelijke plant met redelijke blaadjes. Heeft iemand een tip?
 
274260

Weet iemand hoe die hoge groene in het midden heet? Is dat een gemakkelijke?
 
274425


Na 3 weken begint het ergens op te lijken!
 
Wat staat er rechts van de toren want dat oogt nogal bruin en is dat Naaldgras? Zo ja dan kun je dit plantje beter in kleine plukjes planten.
 
Wat staat er rechts van de toren want dat oogt nogal bruin en is dat Naaldgras? Zo ja dan kun je dit plantje beter in kleine plukjes planten.

Ik denk dat het naaldgras is. Ik heb van dit plantje geen kaartje. Hij was 2x zo lang toen ik hem kocht. De verkoper zij dat ik hem op gewenste lengte kon knippen.

Waarom kan ik deze beter in kleine stukjes planten? Is dat zodat ze beter kunnen wortelen? De hoge plant links achter is ook bruin aan het worden.
 
Is het slim om al met Plantenvoeding te beginnen na 3 weken? Welke soort kan ik het beste pakken? Profito? Is merk hierin nog belangrijk?
 

Terug
Bovenaan