Matt's foto dagboek (Matts)


Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Aangezien ik een nieuw lid heb dacht ik even wat foto's van mijn huidige bakje te plaatsen.

Heb sinds 12de altijd een aquarium draaien gehad, op een gegeven moment had ik zelfs 6 aquaria draaien, met een focus op garnalen en kreeften. Echter kon ik ze door gezondheidsproblemen en studies niet meer onderhouden en heb ik de bakken moeten opdoeken.

Maar bloed kuipt waar het niet gaan kan en heb uiteindelijk toch maar weer een bakje opgestart
Als bewoners had ik gekozen voor wat bloody mary garnalen, cambarellus diminutus, een schooltje boraras brigittae en wat slakken.

ttnJQKR.jpg

Dat bakje was een nano die ik nog op het zolder had staan, echter bleek dat aquarium toch wat gebreken te hebben en werd wat krap.

Dus heb ik 5tal maanden geleden een aqua 60 vanonder het stof gehaald, samen met een Tetra ex 400 buitenfilter en een co2 set wat ik in 2012 nog had gewonnen met een scape wedstrijdje.
De standaard pl-lamp die in de Aqua 60 zit leek me wat weinig dus heb ik 2 Superfish retroled toegevoegd in de lichtkap, samen met de Co2 en wat bemesting moet dat zorgen voor de nodige plantenweelde.



Maar genoeg gepraat, tijd voor wat foto's!


Opbouw van de nieuwe bak met lavasteen, keramische buisjes voor de dwergkreeftjes, shrimpsoil en wat zand:
3bXDfic.jpg


indraaien met wat guppen, waterpest en een tijdelijk filtertje.
av2WWKd.jpg


de bestelling met planten eindelijk aangekomen. Helaas hadden de planten een behoorlijke slag gehad door een vertraging bij de verzending.
Vz1Uj7l.jpg


de bak na een aantal weken:
vMxLl4e.jpg


en een foto van vandaag vlak voor een (hoognodige) snoeibeurt
QwpSaiF.jpg


Om dan te eindigen met wat foto's van de bewoners
DuBsa46.jpg
AGfCJCE.jpg
4I8MRHF.jpg
4Lfg2pP.jpg
 
:thumbs: Erg mooi! En leuk dat je weer de hobby hebt opgepakt.

Veel van ons weten dat als je ooit een aquarium met succes hebt gehad dat je eigenlijk niet meer zonder kan
 
Prachtig aquarium :)
Wat voor soorten mos gebruik je?
Gebruik je co2?

Ik gebruik Co2 ja, toegevoegd met een Inline co2 atomizer. Al ziet mijn dropchecker nooit echt het beoogde lichtgroen ik hou het zo rond de 15ppm. Planten lijstje vind je onder de foto, er zitten 4 soorten mos in.

iSWPsZE.jpg


1: Cryptocoryne balansae
2: Microsorum pteropus Orange Narrow
3: Microsorum pteropus Trident
4: Rotala sp. Colorata
5: Bucephalandra sp. ???
6: Bucephalandra sp. Mini Catherinae
7: Riccardia sp. Chamedryfolia (zit ook wat Fissidens tussen)
8 : Bucephalandra sp. Mini Needle Leaf
9: Vesicularia sp. Creeping Moss
10: Anubias Petite
11: Anubias barteri var. Nana Pangolino
12: Vesicularia ferriei Weeping Moss
13: Bucephalandra sp. ???
14: Hydrocotyle tripartita
15: Fissidens fontanus
16: Hygrophila pinnatifida
17: Cryptocoryne walkeri Hobbit
18: Bucephalandra sp. Lamandau Mini Red
19: Cryptocoryne parva
20: Salvinia auriculata

Er staat ook nog Hydrocleys nymphoides en Bolbitis heudelotii in maar die zijn niet echt zichtbaar op de foto. Namen zijn genomen van de websites waar ik de planten had besteld.
 
Zo das een mooie bak en dito inrichting en zeer goede foto´s :petjeaf:daarvoor :thumbs: en dat L nummer :smitten:
 
Prachtig zeg!

Welke plantenvoeding gebruik je? En wat zijn je waterwaarden als ik mag vragen?:Dk
 
Prachtig zeg!

Welke plantenvoeding gebruik je? En wat zijn je waterwaarden als ik mag vragen?:Dk

thx! :Dk

De meeste recente waarden waren:
temp: 24°C
ph: 6,6
kh: 3
gh: 6
TDS: 197ppm
NH4/NH3: 0
No2: 0
No3: 10
PO4: 0
De temp, ph en tds zijn gemeten met digitale meters, de rest met druppeltests behalve KH en GH met strip want de druppels waren op...

Ik gebruik Aqua Rebell Makro Basic NPK 1 pompje per dag en Aqua Rebell Mikro Basic Eisen waarvan ik een half pompje per dag geef. Een pompje is ongeveer 1ml.
Ik zou zowel de Co2 als NPK wat kunnen opschroeven, dan zouden de planten het waarschijnlijk nog wat beter doen maar vind het eigenlijk niet nodig.
Heb bewust planten gekozen die niet zoveel vragen, wil niet te veel bemesten met de garnalen en kreeften.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Zo zie je maar dat zonder al te veel voedingsstoffen je planten ook goed kunnen doen. :thumbs:
 
Welke rotala heb je daar trouwens? Die kleurt mooi zeg!

Laatmaar, ik zie het al in je plantenlijst:stom:
 
Kleurt hier inderdaad redelijk snel, de toppen toch, ondanks het feit dat ik niet echt veel ijzer geef.
 
Kleurt hier inderdaad redelijk snel, de toppen toch, ondanks het feit dat ik niet echt veel ijzer geef.
Met een vrij lage No3 van 10 zal dat denk ik de oorzaak zijn. In een bak bij mij kleuren de rotala's amper met 40 ppm nitraat en mn garnalenbakje zonder nitraattoeging wel
 
Wauw, prachtige foto's en scape! Kan ik nog wat van leren, vooral met beplanting :petjeaf:
 
Wauw, prachtige foto's en scape! Kan ik nog wat van leren, vooral met beplanting :petjeaf:

thanks :D
Met deze plantjes kan je eerlijk gezegd weinig misdoen, je moet al je best gaan doen om ze niet te laten groeien!
Het zijn eigenlijk allemaal plantjes die best zonder bemesting of Co2 kunnen, maar ik had nog een Co2 setje liggen dat stof lag te vergaren, dus waarom ook niet he...
 
Heel mooi zeg, echt zeer geslaagd!! Leuk om de opbouw te zien. Kan me voorstellen dat je een keer wat gewonnen hebt met een scape wedstrijd :thumbs:
 
Momenteel een beetje een alg-probleem :'(
Had een nieuwe timer gekocht maar een foutje gemaakt bij het instellen waardoor de bak gedurende een week te lang belicht werd. Zo stom :stom:

In tussentijd nog een paar foto's van de bewoners, in afwachting van een totaaltje dat weer te aanzien is
gF0Roo0.jpg

OYFiJ1T.jpg

2CwiTXA.jpg
vTuWVIn.jpg
 
Wat een mooie foto's Matthias! En je alg probleempje komt vast wel weer goed.
 
Vandaag de ufo die op het aquarium staat bijgevuld.
Als je een grote variëteit aan voer wil geven in een kleine bak is een automaat als de deze erg handig. Zeker als je door de week niet vaak thuis bent.
eR64yf5.jpg


en met de ufo op de bak :D
ERdOZeX.jpg
 
Als die kreeft de cambarellus dimintus is, istie ziek, want deze kleur horen ze niet te zijn, google maar eens op roestziekte

Ik heb lichte exemplaren gelijkaardig met jou foto maar ook donkere exemplaren.
Ik ben er zelf ook niet helemaal van overtuigd dat het inderdaad diminutus zijn, ze lijken mij te groot
Vandaar ik op jessicapilon haar vraag antwoorde met 'zouden cambarellus diminutus moeten zijn', ze zijn me als zodanig verkocht.

Van roestziekte zie ik persoonlijk niet de kenmerkende sporen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met Antje eens want ik heb ze ook zoals op haar foto is te zien. Er is ook een wat blauwige variant dacht ik maar die kleur van die van jou is niet zoals het hoort.
Wellicht is het een andere soort. Hoe groot zijn ze eignlijk bij je?
 
Wat de kleur betreft geeft de gek-database wel aan dat ze tot bijna zwart kunnen kleuren:
'De kleur loopt uiteen van groenbruin via roodbruin naar en combinatie van verschillende kleuren. Zelfs bijna zwart en blauw is mogelijk.'

https://database.gek.nu/?id=10



Wat mij vooral doet twijfelen is de afmetingen, ze zijn toch zo'n 3 cm zonder de scharen...

Ik heb jaren geleden de diminutus al eens gehad, en die bleven volgens mij toch wat kleiner.
 

Terug
Bovenaan