Wat is er nieuw

Maximale centimeters voor Akadama bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anouska1991
  • Startdatum Startdatum
A

Anouska1991

Guest
Hallo Allemaal,

Ik heb van de week ongeveer 9 kilo aan akadama in mijn 60x30 cm aquarium gegooid, maar door de stof zag ik niet hoeveel er in lag.
Nu ligt er een laag van ruim 8 cm in, kan dit kwaad? Er komen alleen garnalen in, dus qua aantal liters maakt het me niet heel veel uit dat er zoveel liter ingenomen word, maar ik weet niet of je er ook teveel in kan doen. Kan dat?

Groeten Anouska

8 cm is wel veel,he.
Zou het terug brengen naar 4-5 cm.

Stof en vuil zakt dan nu erg diep weg.

Alhoewel,als ik bakken bekijkt ,zijn ze ook wel zo dik.

Ja precies, ik had wel min 4 cm gelezen. Misschien dat andere dit weten , ik weet ook niet of de ph zo te laag kan worden oid.

Nou dat is heeeeeeeeeeeel erg veel hoor 😉 . Ik denk ook dat 4 tot 5 cm meer dan genoeg is. Het trekt natuurlijk je waarden wel meer naar beneden dan dat je een laagje hebt van bv 3 cm. Dat is al een nadeel denk ik van die 8cm, maar hangt ook allemaal af van de waarden.
Ik gebruikte altijd turfgranulaat en hoe meer je er in doet des te lager werden de waarden.

Nu is het wel geloof ik zo dat er op een bepaald moment een soort van evenwicht ontstaat waardoor de waarden niet verder verlaagd worden maar hoe dat zit weet ik niet precies.En of dat dus zo is.
Wellicht dat een ander dat kan vertellen.

Ja het ging eer soort van perongeluk doordat ik niks meer zag, had het water er eerst ingedaan (heel slim) . Maar kan ik de akadama er nu dan gewoon uithalen en laten opdrogen en later weer gebruiken?

Gr Anouska

Je had het eerst moeten wassen.
Dan was het stf eruit.

En,ja, dan op een theedoek leggen,en in de zon.
Zorgt dat het kurkdroog is.
Kan je het gewoon weer gebruiken.

Ik had juist gelezen, volgens mij van Erna, maar weet ik niet zeker om het juist niet uit te spoelen🙂

Ik spoel al het bodem materiaal wat ik gebruik altijd eerst uit. Gewoon in een emmer en dan onder een stromende kraan zodat al het vuil eruit is.
Waarom zou je je bodem niet uit spoelen? Wat was haar argument om dat niet te doen?

Geen idee, ik zal is opzoeken waar en van wie ik het gelezen heb.

AKADAMA Bodem 2 kg zeer geschikt voor bijvoorbeeld garnaaltjes

AKADAMA Bodem Zeer geschikt voor garnaaltjes en vissen die in wat zachter
water voorkomen (zoals sommige ... 2 kg Voor gebruik een 1 � 2 keer spoelen.
www.aquabeek.nl

/.../akadama-bodem-2-kg-zeer-geschikt-voor-bijvoorbeeld-garnaaltjes.html

bodem

we opteren voor een ph regulerende bodem bv akadama.zie foto boven
de bodem nooit spoelen .
ik hoor en zie soms dat ze dit spoelen tot drie keer toe .
niet doen dus.

Dit staat dan weer op de belgische aquaforum. Zal weinig kwaad kunnen als ke niet twlkend in de bodem aan het vroeten bent denk ik.

Niet spoelen betekent wel,dat het een stoffige boel wordt,wat in de Akadama weg zakt.

Nou,ja, eigen keuze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan