Wat is er nieuw

Mayaca fluviatilis ?

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Dit plantje, midden op de foto, komt uit de Rio 125. Ik heb een paar weken geleden de stekken daarvan in de nieuwe 450 liter bak gezet. De foto is nog uit de Rio.

Ik dacht altijd (en sommige forumleden met mij) dat het hier ging om Rotala sp. Nanjenshan, maar ik geloof dat eigenlijk niet meer. Een beetje speuren deed me denken dat het hier gaat om Mayaca fluviatilis. Kan dat ? Wat denken jullie ?

3420C635-E807-4F66-B506-79D022336F6C_zpskahmtmpu.jpg

Hier een Youtube filmpje met Mayaca fluviatilis:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=DwNi967WSQU[/video]

Is absoluut GEEN Macaya fluviatilis!

deze heeft namelijk heel duidelijk alleen NAALDvormig blad en beslist geen blaadjes zoals op de foto.

De plant lijkt mij een Hemianthus micranthemoides te zijn, ben daar bijna 100% zeker van.

Greetzz BigSmoke

Hemianthus micranthemoides staat rechts in de hoek op mijn foto. Ik bedoel de plant in het midden, idd met de naaldvormige bladeren.

Kun je hem er dichterbij op krijgen?

Het is het achterste plantje op deze foto, met de naaldvormige blaadjes. Achter de Hemianthus dus.

43280ADC-2783-4CA4-9364-10620284E77A_zpsnjpduuul.jpg

Tegenwoordig staan ze in de nieuwe bak, maar daar doen ze het (nog) niet denderend.

121F32E9-5ABC-463C-8D39-3FD1A675AEFD_zps1tc3kpss.jpg

Mayaca fluviatilis is wat "pluiziger" als de Rotala, en groeit ook sneller.
Als je nog weet hoe de emerse vorm er uit ziet is het veel makkelijker.

Dit is de Rotala nanjenshan (Google):
dsc_0035_1.jpg

En dit de Mayaca fluvialtlis:
mayaca-fluviatilis-4f7a01fa7a172.jpg

Ik weet hoe ze er uit zien, heb ze beiden gehad.
Er zijn wel meer Rotala soorten die er zo uitzien, dus als je nog verdachten wil... 😀
En naargelang de omstandigheden groeien ze ook wat anders.
Als je plantje heel fragiel is kan het de Mayaca zijn, maar ik heb zo mijn twijfels.

Nog een zekere aanwijzing is als de Mayaca, onder FELLE belichting zo na een cm of 20 ineens horizontaal wil gaan groeien, ipv ommhoog.

Op de foto van Crash Cowboy is idd de Mayaca te zin, heb er een grote bos van gehad!

Greetzz BigSmoke

BigSmoke zei:
Nog een zekere aanwijzing is als de Mayaca, onder FELLE belichting zo na een cm of 20 ineens horizontaal wil gaan groeien, ipv ommhoog.

Op de foto van Crash Cowboy is idd de Mayaca te zin, heb er een grote bos van gehad!

Greetzz BigSmoke
In de Rio viel me dat op ja, dat horizontaal groeien boven een bepaalde lengte. Ok, bedankt !

backplay zei:
Ik weet hoe ze er uit zien, heb ze beiden gehad.
Er zijn wel meer Rotala soorten die er zo uitzien, dus als je nog verdachten wil... 😀
En naargelang de omstandigheden groeien ze ook wat anders.
Als je plantje heel fragiel is kan het de Mayaca zijn, maar ik heb zo mijn twijfels.
Wallichii ???

Plantjes zijn idd heel fragiel.

BigSmoke zei:

Moet nu net lukken dat er soorten Rotala's zijn dat dit ook doen. 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan