Wat is er nieuw

Mbunas

Johan

Active member
Lid geworden
28 november 2024
Leeftijd
24
Hallo mensen van het forum, kunnen herbivore mbuna's en carnivore mbuna's samen?

Hallo mensen van het forum, Hoeveel mbuna's mogen er in een bak van 180 liter en welke kleurrijke soorten mag je combineren bijvoorbeeld pseudotropheus met Labidochromis of melanochromis en kunnen alle pseudotropheuzen met elkaar gecombineerd bijvoorbeeld daat je van iedere soort 1 hebt?

Mooie maat bak. Persoonlijk vind ik dat te veel verschillende soorten de onderlinge verstandhouding niet ten goede komt. Mooier is je beperken tot 3 a 4 soorten. Overweeg om bijvoorbeeld een soort met 3 a 4 mannen en 6 a 8 vrouwen. Houdt je van kleuren? Kijk ook of de vrouwen kleurrijk zijn. Pseudotropheus Saulosi zijn beide schitterend van kleur. Melanochromis er bij vind ik iets te heftig samen. Een beetje overbezetting tempert de onderlinge agressie. Een schooltje Aulonocara 6 a 8 stuks kan prima. Als je kijkt voor Labidochromus overweeg de witte eens.
Succes met je keuze en plaats gerust wat foto’s.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Ze kunnen hetzelfde voer eten, zolang je er redelijk wat vezels in hebt zitten. Dat kan van een plantaardige bron zijn zoals spirulina of spinazie, of van een dierlijke bron: de chitine in kreeftachtigen en insecten. Dat zit o.a. in krill, garnalen, kreeften, artemia en mysis.

Noem bij twijfel evt het voer dat je wilt gaan geven. Kunnen we even meekijken.

Mooie maat bak. Persoonlijk vind ik dat te veel verschillende soorten de onderlinge verstandhouding niet ten goede komt. Mooier is je beperken tot 3 a 4 soorten. Overweeg om bijvoorbeeld een soort met 3 a 4 mannen en 6 a 8 vrouwen. Houdt je van kleuren? Kijk ook of de vrouwen kleurrijk zijn. Pseudotropheus Saulosi zijn beide schitterend van kleur. Melanochromis er bij vind ik iets te heftig samen. Een beetje overbezetting tempert de onderlinge agressie. Een schooltje Aulonocara 6 a 8 stuks kan prima. Als je kijkt voor Labidochromus overweeg de witte eens.
Succes met je keuze en plaats gerust wat foto’s.
euhm 180L, geen cm.
Ik zou het eerder beperken tot 1 misschien 2 soorten. De saulosi is wel een leuke die direct wat kleur oplevert.

Oke, zak binnenkort even het voer sturen

Ook de herbivore Mbuna's eten niet alleen groenvoer 😉.

Ook even een nuance aanbrengen. Carnivore Mbuna's zijn er niet, je hebt wel soorten die omnivoor zijn. Maar zoals gezegd, zelfs de herbivoors eten niet alleen algen.

Wat ik zelf altijd gaf was spirulina vlokken en wat diepvries voer tussendoor. Algen pillen is ook leuk om te geven trouwens, ze gaan er de hele bak mee door 😊.

Mag ik harde gh en KH voor de mbunas

En de ph heb ik op 7.5

Persoonlijk zou ik niet "rommelen" aan je waterwaardes als je ziet dat je vissen zich goed gedragen. Of je moet er een speciale reden voor hebben dat je dit wilt. Bijna alle soorten worden tegenwoordig op kraanwater gekweekt. Dan bedoel ik geen zacht kraanwater trouwens.

Je kan het natuurlijk verhogen en ja je vissen kunnen dat hebben, maar nogmaals als het niet hoeft, doe het dan niet en geniet gewoon lekker van je bak.

Oke dus gewoon laten zoals het is en alleen de ph waarde maakt in principe uit?

Dat zou ik wel doen, mits nogmaals je vissen zich normaal gedragen.

Ook de herbivore Mbuna's eten niet alleen groenvoer 😉.

Ook even een nuance aanbrengen. Carnivore Mbuna's zijn er niet, je hebt wel soorten die omnivoor zijn. Maar zoals gezegd, zelfs de herbivoors eten niet alleen algen.

Wat ik zelf altijd gaf was spirulina vlokken en wat diepvries voer tussendoor. Algen pillen is ook leuk om te geven trouwens, ze gaan er de hele bak mee door 😊.
@Ed Tensen kun je misschien een linkjes sturen van voer wat u aanraad?

@Ed Tensen, hallo wat is het ik begin met kleine mbunas maar nu zie ik dat het vanaf 8cm is ik haal 3 vissen 8cm en 3 4-5cm kan ik dan hetzelfde voer gebruiken en hoe zit het met het diepvriesvoer ook groenvoer of iets anders?

Je kan hetzelfde voer gebruiken dat is geen probleem.

Qua diepvries is Mysis, Artemia, Daphnia, witte en zwarte muggenlarven aan te raden. Ook Cyclops kan nog als ze zo klein zijn.

@Ed Tensen mag spirulina 36%granulaat ook? En zo wel moet ik dan meer diepvriesvoer geven?

Dat is ook goed en je hoeft geen extra diepvries te geven.

@Ed Tensen Is dit een goed voorstel
5 keer in de week spirulina extra forte 36%granulaat en 2 keer in de week artemia mysis of iets anders?

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

@Ed Tensen ik denk te beginnen met een stuk of vier Labidochromis careuleus (omnivoren), moet ik die meer dierlijke eiwitten voeren? Of kan dat gewoon hetzelfde blijven en heeft dat geen impact?

@Ed Tensen ik denk te beginnen met een stuk of vier Labidochromis careuleus (omnivoren), moet ik die meer dierlijke eiwitten voeren? Of kan dat gewoon hetzelfde blijven en heeft dat geen impact?
Dat kan gewoon hetzelfde blijven.

@Ed Tensen ik wil je hartelijk bedanken voor al de goede info die u mij gegeven heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan