Me sluierstaart doet raar


Ik adviseer zoutbadje met de opmerking dit verwijderd meteen parasieten. Een zieke, zwakke vis is een magneet voor parasieten. Op elke vis en in elk aquarium zitten alle soorten parasieten. Een verwonde en zwakke vis zit binnen now time onder zodat de vis al zijn energie gaat gebruiken om dit af te weren en extra slijmhuid gaat aanmaken.

Ik adviseer geen kuurtje omdat er nog 2 zwemmen die blijkbaar nergens last van hebben dus ik neem aan dat de vis niet daar ligt door parasieten maar zal wel vol zitten waardoor de zieke vis ten onder kan gaan en de overige twee ook besmet kunnen raken. Verversen, verversen, verversen is dan tevens een preventief middel om vermeerdering van dit te stagneren. Een kuurtje dood ook de diep zittende parasieten in een dikke slijmhuid niet. Als ik denk dat de oorzaak parasieten is zal ik een kuurtje aanraden met verdere info.

Een feitelijke diagnose kan niemand op een forum geven omdat de meeste niet in het bezit zijn van microscoop of de wil/mogelijkheid heeft om een afstrijkje te maken. Al is dit wel het geval ben je nog beperkt omdat je geen xray maak en je niet in de vis kan kijken. Organen, bloed etc. Ik stel geen diagnose om het simpele feit dat ik niet weet wat de vis mankeert. Ik geef tips, advies in deze in de hoop dat de sluier opknapt en er een vervolg komt zodat er wat meer info komt van TS betreft mogelijk herstel van de sluier.

Ik ben van mening dat zout een middel is wat in gezet kan worden mits je weet wat je doe. Dat geld tevens voor een kuurtje. Dat iets niet blijkt te werken zal zeker voorkomen maar dit geld ook bij kuurtjes. Zout kan ook de vis om zeep helpen. Dit ben ik me ook bewust. Bij nierproblemen zal dit zeker het geval zijn. Dit is nu eenmaal het risico en als de vis nierproblemen heeft zal hij zonder zoutdip ook dood gaan. Duurt dan misschien wat langer. Dan hebben we ook nog costia en zout.

Een baggerbak met kakwaardens icm kuurtje alparex gaat zekers niet goed komen. Dan liggen er 3 sluiers op de bodem.

Mensen bezoeken een forum en plaatsen een topic in de hoop/wanhoop op tips van andere. Als nu niemand zich hier in durft/kunt antwoorden schiet dit lekker op. TS willen iets doen anders plaatsen ze geen topic. Zoals ik al heb aangegeven is het aan TS zelf wat doen met de info en checken en zelf een keuze maken. Mijn keuze is om wel mijn mening, tips en advies te geven. In het begin van mijn aquarium hobby heb ik veel gehad aan tips, adviezen, meningen van andere waardoor ik veel heb kunnen leren. In mijn verloop zijn er ook dingen niet goed gegaan, tips gekregen wat niet werkte maar ik heb liever tips, adviezen, meningen dan niets.

Dat jij zoutbadjes dierenmishandeling vind prima. Ik niet. Wat andere vinden op utube en fora heb ik gelezen en gewogen en middels microscoop bekeken en mijn keus is zout te zien als in te zetten probleem oplosser van bepaalde zaken.

Als je alles ethisch verantwoord wil bekijken moet je gewoon geen aquarium hebben en houden. Ongeacht wat voor vissoort. Als niemand een aquarium heeft met gekweekte, door gefokte vissen is er geen vraag meer en verdwijnt deze handel vanzelf. Als je dit nog verder trek zullen er veel dieren geschrapt kunnen worden en nog veel verder zelfs mensenlevens. Ik vind dat je het ethische gedeelte daar moet laten bij degene die de beslissing moet maken en dat is TS.

Ik heb geen probleem als jij je mening wil geven. Het taal gebruik vind ik nogal lomp maar dat is jouw keuze.. Ik flikker geen vis in het zout. Ik tracht juist dit uitgebreid te vermelden zodat dit vis vriendelijk gebeurd. Maar wat heeft TS aan jouw mening zonder verder iets aan info voor TS te verschaffen. Het is niet jou of mijn topic maar van degene die het opent en die wil inzichten, info en al wat meer. Geef info betreft de kak waterwaardes, hoe, wat, oplossing. Geen zout prima, Beargumenteer waarom jij dit vind. etc. Haal geen dingen aan wat off topic is.

In princhipe is het beste antwoord ga naar een koi dokter, dierenarts. Deze zal een diagnose maken en een behandeling adviseren. Elke koi dokter zal tevens vermelden geen garantie omdat ook zij zitten met niet voldoende middelen om alles nauwkeurig te bekijken. Hoeveel vissen zouden door dit advies het werkelijk overleven? Hoeveel zouden bij de koi dokter/dierenarts belanden? Hoeveel TS komen uit de LFS met handen vol wonderflesjes Aquasafe, goudvis safe guard en al wat nog meer. Dopje in de bioborb en na 3 dagen zwemt hij weer rond.

Volgens mij is er een apart gedeelte in het forum waar je inzichten van forumleden kunt vragen. Post daar je post bijv. de zin of onzin van zoutbadjes.

De sluiers en onwetende houders hebben het al zwaar genoeg en iedere TS zal ik ter woord staan en voorzien van info. Het zou jou meer sieren als je jouw kennis ook deel met TS.

Ik ga verder niet meer reageren in dit topic mits TS een post plaatst. Zoals ik al vermelde is het al sneu genoeg voor TS dat de sluier dood is en lijkt het me beter als jij verdere inzichten wil, een eigen topic te openen in bedoeld forum gedeelte.

TS heeft dankzij dit topic veel informatie gekregen om te zorgen dat de overgebleven 2 sluiers optimaal kunnen verder leven. Het is verder aan TS om verstrekte informatie te gaan wegen en keuzes te maken.
 
Betekenis vakterm Zoutbad - Visaquarium

https://www.visaquarium.nl/term/Zoutbad

  1. In cache
  2. Vergelijkbaar
Beoordeling: 5 - ‎2 stemmen
Zoutbadje is een bak met jodiumvrij zout daaraan toegevoegd om bepaalde ziekten bij de vis te bestrijden. Concentratie van het zout is hierbij erg belangrijk.


Ja, we adviseren ook een zoutbad ,ja. Blaas nou niret zo hoog van de toren.
Vissen die door anderen zijn behandelt zijn dood..


Tja, dat kan gebeuren, ook zonder zoutbadje.

Michelle 1!. Is goed,hoor.:thumbs:

Nogmaals het gaat om de diagnose dus wat wil je behandelen en daarna vooral de dosis 0,1 gram 1 gram 3 gram of zoals nu werd voorgesteld tot 30 gram per liter.

Als er al positieve effecten zijn op een lagere dosis bij vissen met een tolerantie voor zout ( die voor minder tolerante vissen al dodelijk is, corydoras bv ) moet je je dan niet serieus afvragen wat 30 gram per liter aanricht bij een vis.

Stukken slijmhuid zien drijven en dan zeggen dat is normaal. Nee dat is niet normaal. Niet normaal genoeg om er zo klakkeloos mee om te gaan.
 
Ik gebruik dik 300 gram zout op 10 liter maar dat is dan echt zeewater;)

Lol , precies dit dus. Maar misschien is dat een antwoord op een zieke zoetwatervis, breng hem naar de zee

Mijn vader deed dat vroeger wel. En de hond woonde op een dag opeens op een boerderij;)
 
Nogmaals het gaat om de diagnose dus wat wil je behandelen en daarna vooral de dosis 0,1 gram 1 gram 3 gram of zoals nu werd voorgesteld tot 30 gram per liter.

Als er al positieve effecten zijn op een lagere dosis bij vissen met een tolerantie voor zout ( die voor minder tolerante vissen al dodelijk is, corydoras bv ) moet je je dan niet serieus afvragen wat 30 gram per liter aanricht bij een vis.

Stukken slijmhuid zien drijven en dan zeggen dat is normaal. Nee dat is niet normaal. Niet normaal genoeg om er zo klakkeloos mee om te gaan.


Je kunt ook door blijven zeiken ,he. Doe wat je moet doen. En hou op.met je geleuter.
 
Beste leden,
Laten we elkaar alsjeblieft respecteren en ook elkaars mening en daarbij on topic blijven. Posten die niet on topic zijn zullen zonder mededeling vanaf nu worden verwijderd.
 
On Topic. Verdieping.

https://www.vetonline.nl/fileadmin/PDF2015/vetonline/vis 5.pdf

Voor verdere vragen staat onder aan het artikel een telefoonnummer waar je verder in kan gaan wat de 20 tot 30 gram zout maximaal 5 minuten op het vissenlichaam doet. Eerst graag goed lezen met name het laatste stuk waar tot wel 50 gram per liter word geadviseerd. Als je de zoekfunctie van het forum had gebruikt was je dit ook meerdere malen kunnen tegen komen. Op het net staan vele artikelen van de beste man waar je verbaast zal zijn hoeveel er zout bij vis word gebruikt.

Als je nu zo benieuwd naar diagnose, behandelingen en al wat er bij komt kijken wees dan niet zo lui en doe zelf wat in plaats andere jouw mening door de strot te douwen.
 

Terug
Bovenaan