Wat is er nieuw

Mechanische voorfilter

Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Leeftijd
34
Hi allen,

Mijn tweede bericht in nog geen 24 uur :oopss:. Echter, wel een heel relevante en goeie vraag al zeg ik zelf! Ik heb een Aquatlantis Fusion Horizon 150x50 met daarbij een Cleansys Pro 1400 buitenfilter. Deze externe filter wil ik vol duwen met biologische filtering. Dat betekent dat ik een extra 'voorfilter' wil gaan gebruiken om de mechanische filtering te doen. De bak is ruim 330l, waarbij de nadruk op vissen komt te liggen ipv planten.

Zijn er nog meer ervaringsdeskundigen voor een voorfilter? Op dit moment neig ik naar het advies van DanielHoogland. Echter wordt het dan wel een geknutsel om alles netjes bij elkaar in de kast te krijgen.

P.S. Tegenwoordig zijn redelijk veel externe filters reeds inclusief voorfilter - aangezien deze Cleansys Pro bij het aquarium zat wil ik deze eerst gebruiken, en pas over een andere filter denken zodra dit echt niet werkt 🙂.

Je hebt toch gewoon van die kleine potjes zonder pomp die je voor je grote potfilter kunt monteren. Is nog makkelijker ook want hoeft je grote pot niet meer open en hoef je bij het verschonen van je filter lies / watten ook je biologische materiaal er niet eerst eruit te halen.

https://m.nl.aliexpress.com/item/33024726168.html

Zoiets dus zal vast ook wel in een Nederlandse winkel te koop zijn. Dus sluit me aan bij daniel

Laatst bewerkt:
Het zal al duidelijk zijn dat ik een voorstander ben van goed mechanisch filteren en daarna pas biologisch.
De reden hiervoor is dat je de biologische filtermedia zo vrij mogelijk van prut wil houden ter voorkomen van het dichtslibben van de poriën. Bij het dichtslibben van de poriën verhinder je de flow door de media en verklein je eigenlijk het oppervlakte van deze filtermedia en dus de efficiëntie er van.

Een makkelijke manier om dit te doen is inderdaad zo'n voorfilter pot in-line met je potfilter zetten. Is zo'n extra pot dan essentieel? Nee dat niet, je kunt dit ook bereiken door een beetje te knutselen aan je potfilter zelf, Richard van pondguru heeft tientallen filmpjes op zijn kanaal staan voor het 'upgraden' van filters en ze komen allemaal op hetzelfde neer. Het eerste mandje in je filter 'offer' je op voor mechanisch te filteren met drie soorten filterspons namelijk grof, medium en fijn en daarna prop je het filter vol met biologische filtermedia. Zelf had ik echter zoiets van dat kan toch simpeler door het mechanische gedeelte los te halen van het biologische gedeelte en dat heb ik gedaan. Op deze manier vergroot je weer de capatieit van je potfilter want je hoeft geen ruimte op te offeren voor mechanische media.

Zo ziet het er bij mij nu uit:
IMG_0541.JPG

Het witte potje zit dus vol met filterschuim (wordt er bij geleverd) en als extra fijne mechanische filtering nog filterwatten of filterkatoen zelf toegevoegd.
IMG_0621 (3).JPG

Dit geeft een mooie spreiding voor het opvangen van zweefvuil en zorgt er voor dat het dichtslibben van deze spons zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Ik heb er voor gekozen om de stroming in het potje van onder naar boven te doen zodat ik het luchtvrij maken van het potje bij onderhoud gemakkelijk weer kan doen door de slang van instroom aan te sluiten, kraantje open te zetten en de hevel het potje weer te laten vullen. Zodra het water uit de bovenkant uit het kraantje komt sluit ik de instroomslang weer en sluit de slang verder aan. Dan blijft er maar een heel klein beetje lucht in het systeem achter wat de JBL filter er gewoon weer uit gooit binnen een paar minuten.

Wat onderhoud betreft zal dit natuurlijk per aquarium verschillen. Ik heb bovenstaande nu een jaar zo ingericht en ondervonden dat ik het voorfilter potje zo'n elke 2 maanden moet schoonmaken. De echte potfilter met alleen biologische filtermedia (mix van Biohome / Siporax / Eheim substrat pro) heb ik laatst na een jaar een keer open gemaakt maar geen grote verontreiniging gevonden. Die kan dus nog wel langer dicht blijven ik gok zelfs op jaren.

De voordelen:

- Vergroot het totale volume van je filter door het mechanische gedeelte te verplaatsen.
- Verkleind de kans op zweefvuil in je biologische filter.
- Makkelijk in onderhoud van je mechanische filter.
- Niet verstoren van biologische filtermedia bij onderhoud.

De nadelen:

- Je vergroot de totale weerstand van je filter systeem en hierdoor zal het debiet wat afnemen. Merkbaar is dit bij mij niet geweest maar ik heb het ook niet gemeten.
- Het primen (luchtvrij maken) van het systeem is iets gecompliceerder en moet je even een handigheid in krijgen.
- Extra complexiteit met slangen en connectoren waardoor de kans op lekkage vergroot wordt.
- Neemt meer ruimte in beslag.

Dingen om rekening mee te houden:

- Zorg dat het extra filterpotje dezelfde slangdikte gebruikt als het hoofdfilter. Bij mij is dat 12/16mm slang maar ik had in eerste instantie een pot gekocht met 16/22 slang en dat was lastig te koppelen. Uiteindelijk kun je die connectoren gewoon vervangen en heb ik voor een paar euro dus 12/16mm connectoren bij gekocht.
- Ik heb ook wel eens gelezen dat men zich zorgen maakt over de extra weerstand en of het pompje in je filter dit wel aan kan. Zelf merk ik niet dat mijn JBL pomp warmer is geworden en na een jaar werkt die in iedergeval nog prima.

Dus nogmaals, is zoiets perse nodig? Nee dat niet maar het is wel een leuk en effectief projectje!

Ik heb die Eheim, en ik vind em super, met een minimaal kanttekeningetje, onder de pot blijft wel wat pluis liggen, maar verder wat een super ding (hij hangt bij mij wel maar 1 cm boven de bodem)
Losklikken moet je die grijze ring in het midden indrukken, dan kun je hem zo beetje naar achter knikken en heb je hem los
Dat inklikken is heel even goed kijken, bovenin het busje die je eraf haalt om te reinigen zit een nokje, nokje even gelijk zetten aan het uitsparinkje en als je de achterkant eerst doet dan klik je zo het nokje (filter) vast
Wel even pomp uitzetten uiteraard. feitelijk komt er helemaal niets meer in je filterhuis, alles blijft in dat voorfilter hangen

eheim4004320-500x500.jpg

Zo'n extra voorfilter op de inlaat in de bak zelf is ook leuk inderdaad. Ik zie dit zelf echter niet als een vervanger voor de mechanische filterspons in je potfilter zelf maar als extra en kun je dus ook gebruiken bij 'mijn' systeem. Hiermee verleng je de intervallen voor het schoonmaken van je mechanische filter nog meer! Maar je vergroot wederom de weerstand van het totale systeem. Ik heb zelf gekozen om dit dus niet te doen en gebruik gewoon de normale instroombuisje van een JBL filter. Als je echter zo'n extra potje niet ziet zitten is dit wel een erg mooie tussenoplossing. Je verlengt in ieder geval de periode van onderhoud voor je potfilter en zo'n intern sponsje kun je elke week even snel uitspoelen.

@DanielHoogland, hoeveel liter aquarium gebruik je 'm voor? Of, hoeveel l/h fabriekscapaciteit heeft je externe filter? Ik zie namelijk diverse types van de SunSun HW60x. Op Amazon zie ik er staan dat de HS602 geschikt is voor minimaal 1,000 l/h, maar ergens anders dat het juist 75 l/h is.

Aangezien de filter in theorie 1400 l/h zou filteren - zou ik dus moeten volstaan met de HW602, aldus Amazon.

Dat potje komt in verschillende smaken.
Ik heb de HW-603 met 2.8L inhoud en die komt standaard met 16/22mm aansluitingen.
Dan heb je ook nog de HW-602 die wat kleiner is met 1.5L inhoud en die komt met 12/16mm aansluitingen.

Op Amazon zie ik er staan dat de HS602 geschikt is voor minimaal 1,000 l/h, maar ergens anders dat het juist 75 l/h is.
Geen idee wat die 75l/h moet voorstellen maar het gaat hier meer om de diameter van de gebruikte slang en aansluitingen. Ik denk dat je redelijk veilig kunt aannemen dat 12/16mm slang prima is tot 1000 l/u en 16/22 slang voor 1000 l/h en hoger. Hier zal je verder weinig last mee hebben want een filter die meer dan 1000 l/u doet zal ook met dikkere slangen (16/22mm) komen en dan heb je dus die HW-603 nodig die dit ook aan kan. Heb je een filter van minder dan 1000 l/u dan neem je de HW-602 met 12/16 aansluitingen.

Als extern filter gebruik ik een JBL 900 die bruto 900l/u doet (al is dit in de praktijk veel minder). Dit filter gebruikt 12/16mm slang dus ik heb los de aansluitingen van een HW-602 erbij moeten kopen en die passen er gewoon op. Ik heb dus een HW-603 verbouwd naar de aansluitingen van een HW-602 potje zodat hij op mijn filter past. Ik wilde graag het grotere potje omdat ik daar toch de ruimte voor heb.

Dan heb je ook nog de B versies, HW-602B en HW603B en daar zit een pompje bij, die kun je als gewoon potfilter gebruiken al is het pompje wel erg zwak, ik geloof 400 l/u bruto.

Die alles filtert mijn ~250L Trofis aquarium.

Helemaal geweldig 🙂. Professioneel antwoord met de snelheid van het licht :cooll: . Ik heb de HW-603 besteld. Awesome!

sl_product_5383736f27c3d.jpg

sl_product_5383725ca7c1a.jpg

Je moet er de plaatst voor hebben, bij mij past die net...maar wat ben ik blij met dit voorfilter van theiling.
1 x per 2 tot 3 maanden plaats ik een nieuwe rol, en constant helder water.
Gelukkig zijn er tegenwoordig kleinere versies, die in de bioloog geplaatst kunnen worden.

https://zeeaquarium-winkel.nl/theiling-rollermat-compact-1-trommel-filter

Bekijk bijlage 311190

Bekijk bijlage 311191

Je moet er de plaatst voor hebben, bij mij past die net...maar wat ben ik blij met dit voorfilter van theiling.
Gelukkig zijn er tegenwoordig kleinere versies, die in de bioloog geplaatst kunnen worden.

Wat een ingenieus ontwerp zeg, gaaf ding.

Als ik het goed zie is het wel een 'open' systeem toch, dus niet geschikt voor een vacuum systeem zoals een potfilter?

Bekijk bijlage 311190

Bekijk bijlage 311191

Dit ziet er heel interessant uit ga me er eens in verdiepen

Wat een ingenieus ontwerp zeg, gaaf ding.

Als ik het goed zie is het wel een 'open' systeem toch, dus niet geschikt voor een vacuum systeem zoals een potfilter?
Moet gedeeltelijk boven water staan, in mijn geval staat die in de sump op een speciale verhoger.
Mijn versie is een beetje overkill, de kleinere versie had ook gekund echter dan had ik een aparte pomp moeten gebruiken. Nu komt al het water van de overloop in de theiling en dan naar het 1 ste compartiment van de bioloog. De grote versie kan nl een debiet aan van 2500 liter per uur...en dat is ook mijn opvoerpomp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan