Wat is er nieuw

Medebewoners voor CPO in 30L Nano Cube?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coward
  • Startdatum Startdatum
C

Coward

Guest
Huidig vissbestand:

1x Cambarellus patzcuarensis 'orange' Dwergkreeft
?x Physella Acuta slakjes

30x30x35cm
30 liter

pH >7,5
KH >15
GH >4

Kreeftje leek rustig naar soortgenoten in winkel (viel ze niet aan, maar liet zich ook niet wegjagen), maar wil daar toch het risico niet mee nemen.

Wat zou ik kunnen proberen bij het kreeftje te houden?

Als het binnen de huidige waarden kan leven, geen neocaridina garnaal is (ivbm kruising) en geen vis is (ivmb ziekte) kan het in geval van nood overgeplaatst worden naar een ander aquarium waar geen CPO in zit.

Photo aquarium tijdens plaatsing CPO kreeft:

Tank1.jpeg

Hoi! In zo’n bakje past geen vis, behalve misschien een betta. En dat lijkt me met een kreeft echt geen goed idee: zoveel mooie vinnen om in te knippen....

Zou het niet doen met de cpo want die wil nog weleens graag proberen om in de vinnen te hangen en ze toe te takelen. Je bent ook afhankelijk van het karakter van de cpo maar de kans dat het misgaat is best groot.

Ik ben bang dat garnalen het ook niet gaan redden bij de cpo. Ik had er 2 in 50 liter m en v, en uiteindelijk nog maar 1.

Ik heb ooit een kleine kreeftje gehad...in een grote bak. Het beest expres Gandhi genoemd om zijn gedrag een beetje positief te stimuleren. Hoe hij het voor elkaar kreeg weet ik nog steeds niet maar allerlei visjes (echt snelle zwemmers) misten na een week stukken uit staarten en vinnen. Keurig afgeknipt :help:....toen hij vervelde grepen de garnalen hun kans en hebben ‘m geloof ik met zijn allen opgevreten. Ik doe nooit meer een kreeft in een bak met vissen.

Ik heb er ondertussen een aantal boraras brigittae en een dario dario in rondzwemmen.
In het begin werd er even wat gedreigd door het kreeftje wanneer een vis te dichtbij kwam maar dat is nu voorbij. Op het moment lijkt het kreeftje ze of te negeren of te vermijden.

Ik had de kreeft in de winkel uitgezocht op basis van zijn gedrag naar soortgenoten (niet aggressief, maar ook niet bang), maar ik blijf het wel in de gaten houden.

Veelal gaat het dus mis en daarom zou ik het risico niet nemen.

Ik heb er ondertussen een aantal boraras brigittae en een dario dario in rondzwemmen.
In het begin werd er even wat gedreigd door het kreeftje wanneer een vis te dichtbij kwam maar dat is nu voorbij. Op het moment lijkt het kreeftje ze of te negeren of te vermijden.

Ik had de kreeft in de winkel uitgezocht op basis van zijn gedrag naar soortgenoten (niet aggressief, maar ook niet bang), maar ik blijf het wel in de gaten houden.
Ook deze hele kleine visjes doen het duidelijk beter in een (zwaar beplante) bak vanaf 60cm dan zo'n veredelde bloemenvaas. 😉

Kijk eens voor een bos tulpen, die kunnen er perfect in. 😉

Kleine update.

Het kreeftje heeft niks gedood, niks beschadigd en toont daar ook geen interesse in. Zit nu ook al een tijdje een amano garnaal (lengte vergelijkbaar met kreeftje) en twee orange sakura garnalen in.

Alle visjes kunnen veilig het kreeftje benaderen, al vind geeft hij de dario wel eens een waarschuwing als die té dichtbij komt, dan slaat hij even zijn armpjes wijd oven en geeft de dario hem (even) wat meer ruimte.
De garnalen kunnen gewoon op een centimeter afstand grazen en worden ook door het kreeftje volledig genegeerd.

Behalve dat dit bakje ook een hydra uitbraak heeft (heb ik wat poelslakken voor toegevoegd), gaat alles juist goed. Ik heb twee keer een leeg huisje van een blaashoornslakje gevonden, maar verder helemaal geen uitval.

Mooi dat het daar wel goed gaat Coward.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan