Wat is er nieuw

Medicijn Funox

josje

Member
Lid geworden
17 september 2024
Berichten
7
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Mijn kempvis is ziek en van de dierenarts heb ik het medicijn Funox gekregen. Kent iemand dit medicijn? En moet mijn kempvis in quarantaine? De assistente van de dierenarts zei dat het medicijn geen kwaad kon voor de borstelneus en de planten die in het huidige aquarium zitten, maar liever niet. Wat moet ik doen?
 
Wat ik zo snel tegenkom op internet is dat dit een antischimmelmiddel is. Die kunnen over het algemeen niet veel kwaad voor iets anders dan schimmels. Misschien kan @Gino88 je nog verder iets vertellen, en ik ga na het eten wel even wat uitgebreider zoeken voor je.
 
Wat ik zo snel tegenkom op internet is dat dit een antischimmelmiddel is. Die kunnen over het algemeen niet veel kwaad voor iets anders dan schimmels. Misschien kan @Gino88 je nog verder iets vertellen, en ik ga na het eten wel even wat uitgebreider zoeken voor je.
Heel erg bedankt!
 
Ik heb weinig toe te voegen aan het bovenstaande. 🙂 Ik vraag me wel af --al ben ik geen dierenarts-- waarom er een middel is voorgeschreven voor schimmel. "Schimmel" bij vissen is meestal saprolegnia (wat niet echt schimmel is), bacterieel, of een combinatie van die twee. Daar bestaan al behandelingen voor. In dit geval had het mij logischer geleken om een antibioticum + malachietgroen/methyleenblauw (zoals Esha Exit) te gebruiken.

Ik sluit niet uit dat het schimmeldodende middel ook werkt tegen saprolegnia, daar heb ik geen verstand van. Maar het lijkt me dat Funox al gauw duurder is dan het middel dat ik zojuist noemde.

Heb je evt nog een goede foto of video van de vis?
 
Quarantaine voor een zieke vis en apart behandelen is altijd wenselijk.
Je stelt de andere vissen niet aan het medicijn bloot, zelfs als het volledig onschadelijk is.
Bovendien beperkt quarantaine de hoeveelheid medicijn die je nodig hebt om de vis te behandelen en is het makkelijker na afloop te verwijderen uit het aquarium, aangezien het daar nooit in gezeten heeft.
Een quarantainebak hoeft geen prachtig hoogstandje te zijn, iets waar je 15 liter water in kunt doen, een beetje groen en je bent al een heel eind.
Ik zou terwijl de zieke vis in behandeling is 2 x een grote ww in het normale aquarium doen, dan ben je al heel veel ziektekiemen kwijt. Kijk ook of je je filterwerking kunt optimaliseren, dat is ook een belangrijke schakel in ziektebestrijding.
 
Funox bevat als belangrijkste stof natamycine, dat preventief tegen schimmels werkt. Ik zou er niet al te huiverig voor zijn om het bij vissen toe te passen als ik het allemaal zo lees,
 
Ik heb weinig toe te voegen aan het bovenstaande. 🙂 Ik vraag me wel af --al ben ik geen dierenarts-- waarom er een middel is voorgeschreven voor schimmel. "Schimmel" bij vissen is meestal saprolegnia (wat niet echt schimmel is), bacterieel, of een combinatie van die twee. Daar bestaan al behandelingen voor. In dit geval had het mij logischer geleken om een antibioticum + malachietgroen/methyleenblauw (zoals Esha Exit) te gebruiken.

Ik sluit niet uit dat het schimmeldodende middel ook werkt tegen saprolegnia, daar heb ik geen verstand van. Maar het lijkt me dat Funox al gauw duurder is dan het middel dat ik zojuist noemde.

Heb je evt nog een goede foto of video van de vis?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb zelf eerst de kempvis eSHa 2000 gegeven omdat ik dacht dat het vinrot was. Dit hielp niet, vandaar dat ik de dierenarts heb gebeld. Hij gaf mij toen de Funox tegen bestrijding van een bacteriële infectie. Hieronder een foto van mijn vis.
 

Bijlagen

  • IMG-20240917-WA0009.jpg
    IMG-20240917-WA0009.jpg
    394.3 KB · Weergaven: 18
Funox bevat als belangrijkste stof natamycine, dat preventief tegen schimmels werkt. Ik zou er niet al te huiverig voor zijn om het bij vissen toe te passen als ik het allemaal zo lees,
Bedoel je dan toch niet in quarantaine? Want ik heb een quarantainebak maar ik vraag mij af of dit niet extra stressvol is voor de vis? (Ik heb je tekst over wel in quarantaine ook gelezen) Echt ontzettend bedankt voor de hulp 😁
 
In quarantaine toepassen bij je vis.
Hoe minder medicijnen je geeft aan gezonde vissen, hoe beter....
 
Ik ben dan wel geen expert maar behalve het medicijn verhaal van @Lysia dat niet in de bak komt maar in de quarantainebak heb je ook als voordeel dat de vis separaat extra rust krijgt.
Vergelijk het maar met dat ik als oud varkenshouder een ziekenboeg had waar ik wanneer nodig een varken apart kon zetten in stro en hem behandelen.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb zelf eerst de kempvis eSHa 2000 gegeven omdat ik dacht dat het vinrot was. Dit hielp niet, vandaar dat ik de dierenarts heb gebeld. Hij gaf mij toen de Funox tegen bestrijding van een bacteriële infectie. Hieronder een foto van mijn vis.
Aha. Mooie vis. 🙂 En welk gedeelte ziet er nu anders / slechter uit dan eerst? Je hebt zoveel verschillende kleurslagen en soorten vinnen van betta's dat het voor een buitenstaander niet altijd te zien is als er iets niet klopt, zeg maar.
 
Aha. Mooie vis. 🙂 En welk gedeelte ziet er nu anders / slechter uit dan eerst? Je hebt zoveel verschillende kleurslagen en soorten vinnen van betta's dat het voor een buitenstaander niet altijd te zien is als er iets niet klopt, zeg maar.
Dankjewel 😁 Ah ja, dat klopt. Zijn vinnen waren eerst geheel zwart. Ik zal nog een foto toevoegen van toen ik hem net had opgehaald 2 maanden geleden. Dan is het verschil goed te zien.
 

Bijlagen

  • IMG_20240722_165537.jpg
    IMG_20240722_165537.jpg
    115.8 KB · Weergaven: 17
Dankjewel 😁 Ah ja, dat klopt. Zijn vinnen waren eerst geheel zwart. Ik zal nog een foto toevoegen van toen ik hem net had opgehaald 2 maanden geleden. Dan is het verschil goed te zien.
Dus wat rode bij de vinnen is anders.
 
Duidelijk. Het zou kunnen dat jouw betta "marble genes" heeft. Zoek maar eens op. Bij zulke betta's kunnen de kleuren erg veranderen na verloop van tijd. En dan is er misschien wel niks aan de hand, gelukkig.

Hier een kort stukje erover als voorbeeld: https://www.coastgemusa.com/blogs/info/changeable-pattern-gene-in-betta
 
Duidelijk. Het zou kunnen dat jouw betta "marble genes" heeft. Zoek maar eens op. Bij zulke betta's kunnen de kleuren erg veranderen na verloop van tijd. En dan is er misschien wel niks aan de hand, gelukkig.

Hier een kort stukje erover als voorbeeld: https://www.coastgemusa.com/blogs/info/changeable-pattern-gene-in-betta
Bedankt! Ik heb het inderdaad opgezocht en bekeken. Het zou dat goed kunnen zijn. Ik hoop het! Zou jij dan nu aanraden om nog wel de quarantaine bak te doen met de medicijnen?

Bedankt trouwens 😁
 
Graag gedaan hoor! Kleine moeite. ^^

Ik vind jouw betta er eerlijk gezegd heel goed uitzien. Zie niet direct gekke dingen. 🙂 Als hij verder gewoon z'n rondjes zwemt als altijd, en normaal eet, was het denk ik vals alarm.

👌
 
Ik denk ook dat het marble gen de kleuren heeft veranderd. Betta’s met marble gen zijn ‘toverbal’vissen qua kleur. Zoals Gino zegt: als hij goed eet en lekker zwemt is er niets aan de hand.
Behalve dat je waarschijnlijk speciaal een zwart witte betta had gekocht en nu heb je opeens rood erbij.
 
Ik denk ook niet dat er iets met de Betta is en die speelt toverballetje.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan