Wat is er nieuw

Meedenken over het visbestand

Splash

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 september 2026
Eind volgende week start ik -beginneling- een nieuw aquarium op. De bak is een Home 85 + (80 liter) met afmetingen van de glazen bak: 61 x 31 x 45 cm. Er komt een 3d-achterwand in. Het vissenbestand dat ik in gedachten had is in ieder geval de corydoras sterbai (5x) en 1 betta splendens plakat (man). Die laatste vanwege het karakter. Tegelijkertijd begrijp ik dat deze vis niet heel gemakkelijk is. Daarom wil ik graag advies van jullie. Welke vissen zouden hier bij passen? De speciaalzaak adviseur opperde bijvoorbeeld: gele fantoomzalm (hyphessobrycon roseus); rode minor (hyphessobrycon callistus serpae); rosacea’s (hyphessobrycon bentosi) of de honing goeramis (Colisa chuna). Ik vind de gele fantoomzalm erg grappig maar deze lijkt klein te blijven 2,5 cm? Hoe zien jullie dit vissenbestand. Wat past erbij, wat kan zodat alle vissen zich goed voelen? Ben heel benieuwd. Bedankt alvast voor reacties 🙂

Goed dat je hier om informatie komt vragen. De eerste tip zou zijn, zoek een speciaalzaak waar ze wel verstand hebben van vissen of laat je er in elk geval niet adviseren. Rode minor met betta is vragen om problemen.
Het lastige met Betta's is dat het karakter van de een totaal kan verschillen met dat van een ander. Zorg dat de bak goed vol staat met planten, bladeren waar de betta op kan rusten in de bovenkant van de bak worden gewaardeerd. Als je veel fijnbaldeige planten en mos gebruikt zou je de bak kunnen starten met een populatie garnalen, als die goed gesetteld zijn voeg ja dan je vissen toe.
Qua vissen zou in elk geval kiezen voor een kleinere, rustige scholenvis. Denk aan vuurtetra of neontetra. Iets groter, maar ook redelijk rustig en net iets onder het midden zwemmend zijn cherrybarbelen. Op de bodem corydoras is prima, al wordt de sterbaii best wel groot, panda of trilineatus is wellicht beter.
Indische modderkruipers zijn ook erg leuk als groepje.

@Jelle Touwen hebben cherrybarbelen niet meer ruimte nodig dan TS kan bieden?

Waren bij mij altijd erg rustige vissen die ik prima in een 60 liter bakje zou durven zetten.

Dankjewel Jelle, hier ga ik zeker naar kijken! Overigens adviseerden de speciaalzaak ook de vuurtetra en neontetra. Tijdens mijn bezoek werd ik overspoeld met informatie. Het kan zomaar zijn dat ze de rode minor helemaal niet adviseerde maar dat ik de verkeerde vis fotografeerde 😱
De speciaalzaak is een 40 jaar oud familiebedrijf. Geen Pets Place :engel:. Ik heb er nog steeds heel veel vertrouwen in omdat de speciaalzaak hier in de regio goed staat aangeschreven.

Wanneer vinden jullie een speciaalzaak goede adviezen geven? Waar letten jullie op?

Ik hoorde vanmiddag bij de pets place een medewerker een klant een uitbrander geven over dat hij zijn maanvissen niet goed verzorgde. Dat is wat je wil horen, een winkel die nee zegt op combinaties of vissen in een te klein aquarium en die klanten aanspreekt op verkeerde keuzes.
Om een beetje een indruk te krijgen kan je een vraag stellen waar je het antwoord zelf op weet. Goede is bijvoorbeeld: ik heb last van een slakkenplaag, wat kan ik daaraan doen? Willen ze je een vis verkopen? Bijvoorbeeld Botia of kogelvis? Dan hebben ze geen oog voor het welzijn van vissen? Willen ze je een middeltje verkopen? Dan zijn ze vooral uit op je geld. Goede antwoord: probeer eens wat minder te voeren en zuig je bodem af tijdens de wekelijkse verversing.

Om een beetje een indruk te krijgen kan je een vraag stellen waar je het antwoord zelf op weet.
Dit heb ik zelf dus ook gedaan; eerst advies van een paar ervaren mensen op het forum gevraagd en toen dezelfde vraag in de viswinkel gesteld. Ik kreeg dezelfde antwoorden en het bleek in het gesprek dat ze zelf thuis ook al vele jaren verschillende aquaria hadden (en daarnaast raadden ze me af bepaalde dingen te kopen). Uitstekende winkel dus.

Oké dat vind ik fijne tips! Dan denk ik nog steeds goed te zitten bij deze zaak. De verkoopster nam ruim de tijd en vroeg door. Dierenwelzijn stond duidelijk voorop. Ze raadde me ook een duurder aquarium af omdat die geen duidelijke voordelen had.
Nog even over die garnalen. Ik las dat deze wel groot genoeg moeten zijn om te voorkomen dat de Betta ze als lekker hapje ziet. Is de Amano garnaal dan iets?

Dan denk ik nog steeds goed te zitten bij deze zaak.
Ik kan niet zeggen dat ze je alleen maar verkeerd advies hebben gegeven. Maar het advies Betta te combineren met Gourami, of de H. bentosi in een bak van 60 cm lang vind ik niet ok.
Ik heb zelf de H. bentosi gehad, een prachtige vis maar wordt voor een Home 85 te groot in mijn ogen. Ik had ze zelf in een 120. Misschien dat ik ze op een meter zou zetten maar niet kleiner.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan