Wat is er nieuw

Meegeleverd filter vervangen maar welke?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ScannerBob
  • Startdatum Startdatum
S

ScannerBob

Guest
Beste Aquarium experts,

Ik ben nog nieuw in het onderhouden van een aquarium. Nu ben ik begonnen met een 'simpel' klein bakje. De Ciana Aqua 30 Light. Ik heb hier een aantal guppies en wat garnalen (Japonica's en vuurgarnaaltjes) in zitten.

Bodemgrond is fijn grind, aantal plantjes erin, verwarmingselement, luchtpompje dat via zo'n leuk beeldje bubbels door de bak heen duwt en ik heb de standaard meegeleverde filterpomp.

Echter is mijn bak continu vies, ik zie non stop dingetjes dwarrelen. Ik ga ervan uit dat de meegeleverde binnenfilter gewoon niet echt ideaal is.

Het gaat hierbij op een Ciano CF-40. Op de doos van dit filter wordt aangegeven dat je er een 2 tal filter elementen in kan doen. Hier had ik een CleanWater en Biofilter in zitten. na 2 dagen het Biofilter eruit gehaald omdat ik het idee had er niks gebeurde met de pomp, maar ook met 1 filterelement erin vond ik de kracht maar matig. Nu heb ik gisteravond ook de CleanWater er tussenuit gehaald en verrek, ik zie in eens troepjes zitten op het punt dat het filter het water naar binnen hoort te zuigen. Ik heb dus het idee dat deze pomp niet sterk genoeg is om het water door zowel het grove filtermateriaal als het fijne filterelement (zo'n blokje) heen te zuigen.

Nu wil ik het filter vervangen. Mijn eerste gedachte was een buitenfilter. Geen krachtige, maar wel 1 waar een hoop in gefilterd kan worden, zodat ik kristalhelder water krijg en toch een gezonde bacteriële omgeving behoud voor de visjes. Ook sprak een externe filter mij aan omdat je minder apparatuur kwijt hoeft in de bak zelf. Echter door de klep van deze Ciano Aqua 40 bak is het volgens mij onmogelijk om een extern filter te plaatsen. De 'ruimte' is beperkt, er kunnen net aan een paar stroomdraadjes en een heel dun buisje doorheen voor de luchtpomp.

Dan blijft natuurlijk alleen binnenfilter over. Ik las dat JBL en EHEIM de merken zijn waar je naar moet kijken als je een goed filter wilt. De EHEIM Biopower 160 en de JBL CristalProfi i60 greenline gaven mij het idee dat deze mijn bak wel mooi kristalhelder konden krijgen. Echter voordat ik iets aanschaf leek het me een slim idee om eens wat advies te vragen bij professionals.

De JBL CristalProfi lijkt mij namelijk wel erg groot voor mijn bak. Ik heb niet eens opgemeten of deze wel gaat passen. Bij de EHEIM Biopower zet ik weer mijn vraagtekens of deze bedoeld is voor wat ik wil en ik eigenlijk bijvoorbeeld een EHEIM pickup zou moeten gebruiken.

Al met al, zag ik door de bomen het bos niet zo goed meer. Ik wil het beste voor mijn visjes en garnalen, maar wil nog niet direct 300 euro uitgeven omdat het allemaal nog zo vers en nieuw is.

Ik hoop dat jullie mij wat meer advies kunnen geven over wat te doen.

Bedankt,
Bob

Ha Bob,

In een van mijn vorige bakken heb ik ook die Cianofilters gehad. Ik vond het ook geen ideale dingen. Inderdaad erg weinig capaciteit. En die extra blokmodules zijn ook verre van ideaal omdat ze inderdaad de filter lijken te hinderen. Ik heb toen een aquaflow 200 van Superfish gekocht (voor een 60L bak). Die zijn niet zo duur en werkte op zicht prima verder. EHEIM en JBL zijn kwalitatief inderdaad beter maar vaak ook wel wat duurder. Een klein extern filter zou ook wel kunnen, maar die zullen relatief ook vrij duur zijn inderdaad. Wellicht zijn de Aquaflow pompen iets voor je?

Hi Tikki,

Bedankt voor je antwoord en goed om te lezen dat ik niet de enige ben die dit heeft ondervonden met de Ciano filter.

ik heb toen een aquaflow 200 van Superfish gekocht (voor een 60L bak). Die zijn niet zo duur en werkte op zicht prima verder
Het 'op zich' gedeelte zet ik dan toch weer vraagtekens bij. Ik vind het in dit geval niet erg om 2 tientjes meer uit te geven, bijvoorbeeld 50 euro, voor een EHEIM of JBL in plaats van het risico lopen dat ik voor 20 euro een pomp koop met toch niet het gewenste resultaat.

Een klein extern filter zou ook wel kunnen
Heb je hier toevallig een voorbeeld van? Waar ik iedere keer over struikel zijn die aansluitingen. Hard plastic buisjes die over de bak heen gehangen worden. Dit is bij deze bak niet mogelijk.

Je kan eventueel een stuk uit je kap zagen, maar de vraag is of het die moeite allemaal waard is bij een aquarium van dit formaat.
Maar je zou kunnen kijken naar de Aquatic Nature Flow 60, Volgens mij hebben tetratec (EX400) en Eden ook externe filters voor kleinere bakken.

Die Aquaflow heeft het verder prima gedaan hoor. en hij doet max 200L/h, dat is ook nog regelbaar. En dat lijkt me in jouw geval voldoende capaciteit. Ik heb geen ervaring met interne EHEIM of JBL filters, wellicht iemand anders hier?

extern filter is bij deze bak bijna niet mogelijk nee.

aquael pat (mini) is misschien wat voor je.

Ik ken het aquarium niet, maar kun je geen stukje plastic uit de kap snijden zodat er buizen doorkunnen? De kap lijkt namelijk heel erg op die van mijn 60cm en daar was gemakkelijk een inkeping in te maken. Dan zou de eden 501 namelijk een heel mooi extern filter zijn.

kun je geen stukje plastic uit de kap snijden zodat er buizen doorkunnen? De kap lijkt namelijk heel erg op die van mijn 60cm
Volgens mij is het wel de zelfde kap als die Ciano FishHome 60. Alleen nu al stukjes plastic uit m'n kap snijden.. Straks is het niks.. Als ik die Eden 501 zie lijkt het mij namelijk dat de 'zuiger' redelijk groot is. Aangezien ik baby guppies in m'n bak zag en ook Vuurgarnalen met eitjes weet ik niet of dat verstandig is. Verder lees ik wel over een Eden 501 Gravel Cleaner, is het filter en de gravel cleaner eigenlijk 1 en hetzelfde apparaat? Zoja is het wel weer interessant als je dat zo nu en dan kan 'omklikken'. Het liefst 'zuig' ik dagelijkst het grove vuil van de bodem af, maar om dagelijkst het water te verversen lijkt mij niet geheel optimaal voor de bacteriële status van het water.

aquael pat (mini) is misschien wat voor je.
Deze ziet er er wel interessant uit. Vooral omdat ik die garnalen helemaal geweldig vind. Maar omdat de sponzen zo fijn zijn, blijft dan niet het vuil tegen de sponsen aan plakken? In dat geval zie ik het gebeuren dat het grove vuil hier weer vanaf valt en door je hele bak heen dwarrelt op het moment dat ik de sponzen wil schoonmaken.

je meent ook dat je heel veel vuil hebt, wat voor vuil is dit?

uitwerpselen? blad?

het zal meer op de spons blijven plakken denk ik, eens in de zoveel tijd gewoon je hand om die spons doen er uit het water halen om in een emmer aquawater schoon te maken.

je meent ook dat je heel veel vuil hebt, wat voor vuil is dit?
Van wat ik kan zien hebben we het hier puur over uitwerpselen. Mosbal was na 1 dag helemaal vies, zag er uit als uitwerpselen van de vuurgarnaaltjes die met z'n allen hierop zaten. Vanwege het niet goed functioneren van het filter kan ik mij ook voorstellen dat alles inderdaad naar de bodem dwarrelt.

Daarbij wil ik alles zo schoon mogelijk houden, maar ik heb het idee dat die vuurgarnalen hun eitjes hebben gelegd in die mosbal.. (kan dat?) dus wil nou ook niet meteen die mosbal schoonspoelen (Uiteraard dan wel in een aparte emmer waar het opgevangen aquariumwater in zit voor een waterchange)

filter zuigt ook niet alles op he (zeker interne filters niet), je moet zelf ook zo nu en dan even je bodem afhevelen.

de garnalen dragen hun eitjes bij zich, dus wat er in je mosbal zit moet wat anders zijn.

Uiteraard, ik heb zo'n bodemzuiger gekocht en dacht zelf 1 keer in de week de bodem te reinigen. Omdat hierbij een hoop water 'verloren' gaat, combineer ik dit dan dus meteen met een water wissel. hierbij rekening houden dat ik nooit meer als 1/3 ververs. Misschien dat ik bodemreinigen vaker moet gaan doen. enige tips voor het filteren van het opgevangen water om dat daarna weer terug te doen in t aquarium?

Wat betreft de eitjes van de garnalen, ik heb er 3 rond zien zwemmen met eitjes, maar is het niet zo dat deze uiteindelijk ergens gedropt worden voor het uitkomen van de eitjes of komen de eitjes uit hangend aan de moeder? ik haalde laatst een mosbal uit het aquarium en er leefde iets in, ik dacht dat dat een baby garnaal of larve van de garnaal was ofzo? echt dit is allemaal nieuw voor mij, ik heb me laten inlichten door de ranzijn en van daaruit ben ik zelf ook maar het 1 en ander gaan opzoeken.. ieder beetje professioneel advies is uiteraard welkom.

Bedankt sowieso iedereen tot nu toe voor de antwoorden! ik ga straks ook nog even langs een dierenspeciaalzaak in de buurt om te kijken wat zij verkopen aan filters.

zover ik weet komen de jongen meteen uit zodra de moeder de eieren loslaat. er kunnen wel baby garnalen (en die zijn echt mini) in de mosbal zitten.

Dennerle hoekfilter bevallen mij ook, en zijn geluidsarm... eigenlijk hoor je ze niet. kijk wel even naar iets wat ook (baby)garnalen proof is.

je mag gerust ook wel 1/2 in de week verversen hoor, doe ik bij bijna al mijn bakken. je kan ook een panty aan het uiteinde van de slang binden. hier blijft het vuil inzitten en het water komt in de emmer wat je later weer terug kan gooien.

De filters die ik zelf gebruik in mijn garnalenbakjes:

eheim pick up met een panty eromheen
aquael pat mini met extra fijne spons
aquael turbo 500 met extra fijne spons
sponsfilters aangesloten op een luchtpompje

Okay ik zag zojuist de EHEIM Pick-up modellen. Deze nemen wel echt een hoop ruimte in beslag. Ik zag vervolgens die Dennerle hoekfilter (XL) hangen en vond dit wel erg mooi in mijn wat hoge aquarium dus heb deze meegenomen. Is het aan te raden om ook hiervoor de Nano Active Carbon filtermateriaal aan te schaffen?

Voor nu ben ik eerst benieuwd of mijn bak een beetje zuiver kan worden ipv altijd dwarrelende rommel...

Dennerle hoekfilter bevallen mij ook, en zijn geluidsarm...
Stil is deze zeker! Wat een topper!

Carbon (kool) zou ik alleen gebruiken om medicijnen uit te zuiveren na een eventuele kuur.
neemt namelijk ook voedingstoffen voor je planten weg.

wel even je andere filter nog 2-3weken mee laten draaien ivm bacterieen.

Even een foto van de bak nu.

20161207_195816.jpg

..wel even je andere filter nog 2-3weken mee laten draaien ivm bacterieen.
Zal deze maar weer even terughangen dan. Idee was om deze in een 2e bakje te hangen. Guppen zijn opgeblazen dus dacht als die zijn bevallen, dan de 'volwassen' guppen over te zetten naar andere bakkie zodat ze de babygupjes en m'n vuurgarnalen niet meer opeten

nouja er zitten ook bacterieen in je bodem die de klap van een ander filter eventueel wel zouden kunnen opvangen.

zou dan wel voorlopig even 3x in de week 30% verversen en spaarzaam tot bijna niet voeren.

Je kan eventueel een filterpatroon vervangen door een hervulbaar Dennerle patroon. Hierin kun je nano substraat doen. Dit gaat langer mee. En bied veel ruimte voor de bacteriën.
De fleece filters kun je een paar keer uitspoelen. Maar na 3 keer moet je ze wel vervangen. Zitten dan erg dicht.
Nadeel van alleen de fleece patronen, is dat je gelijk alle bacteriën ook weg gooit.

Voor de rest een prima filter. Zeer (extreem) stil. Goede flow. En erg discreet. Heb deze zelf ook!

Je kan eventueel een filterpatroon vervangen door een hervulbaar Dennerle patroon. Hierin kun je nano substraat doen

Ik zit een beetje te googlen maar kom er niet uit. Heb je iets van linkje of voorbeeld van waar ik kan zoeken voor zo'n hervulbaar patroon en die nano filter substraat?

Ah kijk! Die kan ik zeker nog even aanschaffen. Pak nu ook meteen het voordeel dat ik de XL heb gehaald en dus 2 plekken heb voor een patroon. Heb je toevallig advies over welk nano substraat ik het best kan aanschaffen? Ik neem ieder advies aan!

Mooi filtertje!

De pick up modellen zijn idd wat lomp, had nog even niet gezien wat voor bakje je had 😉

Wat bedoel je met nano substraat?
Voor op de bodem of voor in je filter?

Wat bedoel je met nano substraat? Voor op de bodem of voor in je filter?
Ik bedoel inderdaad voor in m'n filter, voor in dat 'vul-patroon'.

Hoe vaak is het slim om de bodem te reinigen van vuil?

Ik bedoel inderdaad voor in m'n filter, voor in dat 'vul-patroon'.

Hoe vaak is het slim om de bodem te reinigen van vuil?

Ik bedoel de vulling voor het filter. Nano bio filter granulaat.
link

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan