Wat is er nieuw

Meegeleverd filter vervangen maar welke?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ScannerBob
  • Startdatum Startdatum
S

ScannerBob

Guest
Beste Aquarium experts,

Ik ben nog nieuw in het onderhouden van een aquarium. Nu ben ik begonnen met een 'simpel' klein bakje. De Ciana Aqua 30 Light. Ik heb hier een aantal guppies en wat garnalen (Japonica's en vuurgarnaaltjes) in zitten.

Bodemgrond is fijn grind, aantal plantjes erin, verwarmingselement, luchtpompje dat via zo'n leuk beeldje bubbels door de bak heen duwt en ik heb de standaard meegeleverde filterpomp.

Echter is mijn bak continu vies, ik zie non stop dingetjes dwarrelen. Ik ga ervan uit dat de meegeleverde binnenfilter gewoon niet echt ideaal is.

Het gaat hierbij op een Ciano CF-40. Op de doos van dit filter wordt aangegeven dat je er een 2 tal filter elementen in kan doen. Hier had ik een CleanWater en Biofilter in zitten. na 2 dagen het Biofilter eruit gehaald omdat ik het idee had er niks gebeurde met de pomp, maar ook met 1 filterelement erin vond ik de kracht maar matig. Nu heb ik gisteravond ook de CleanWater er tussenuit gehaald en verrek, ik zie in eens troepjes zitten op het punt dat het filter het water naar binnen hoort te zuigen. Ik heb dus het idee dat deze pomp niet sterk genoeg is om het water door zowel het grove filtermateriaal als het fijne filterelement (zo'n blokje) heen te zuigen.

Nu wil ik het filter vervangen. Mijn eerste gedachte was een buitenfilter. Geen krachtige, maar wel 1 waar een hoop in gefilterd kan worden, zodat ik kristalhelder water krijg en toch een gezonde bacteriële omgeving behoud voor de visjes. Ook sprak een externe filter mij aan omdat je minder apparatuur kwijt hoeft in de bak zelf. Echter door de klep van deze Ciano Aqua 40 bak is het volgens mij onmogelijk om een extern filter te plaatsen. De 'ruimte' is beperkt, er kunnen net aan een paar stroomdraadjes en een heel dun buisje doorheen voor de luchtpomp.