Wat is er nieuw

Meekijken waterwaarden vraagje

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Hoi allen,

Vandaag bij mijn paps zijn aquarium flink onder handen genomen.
Hij heeft een juwel rio 240 (120 cm)

We hebben het originele hoekfilter eruit gesloopt.
We hebben het extra eheim 150 filter ook afgekoppeld.

Beide filters zijn vervangen door 1 nieuw filter,
De eheim 4+, 350 liter.

Paps had/heeft behoorlijk veel last van algen.
Begon met draadalg, maar is onder controle gebracht met easy carbo.

Daarna kwam er groene alg, vooral op de steentjes van de bodem en op het hout en de cocosnoot.

Paar weken terug kwam er blauwalg bij. Dit hebben we iedere keer verwijderd zodra er iets bij kwam en blijft gelukkiig onder controle.

Ik heb de waterwaarden gemeten met druppeltests, voordat we alle filters gingen omgooien en het aqua gingen schoonmaken en water verversen.

Dit zijn ze

No2.....0
No3.....50
Po4.....1
Nh4.....0,1
Ph.......7,4

Ik vind het erg lastig welke waaren in welke situatie nu bepaalde waarden moeten hebben.

Het is overigens een gezelschapsbak met veel planten.
 
No3 van 50 met veel waterplanten? Voeg jij of je vader nitraat toe?
 
Nee, alleen easy carbo en profito. Misschien dat het daar in zit?
 
Veel en/of grote vissen in de bak?
 
De nh4 van 0,1 moet 0 zijn. Hoelang draait deze bak? Nh3/4 is in de regel een boost voor algen.
 
Vissenbestand
4 maanvissen
10 kardinaal tetras
5 fantoomtetras
10 cory's
4 congozalmen
Dus een behoorlijk visbestand, naar mijn mening wat te veel van het goede.

De bak draait nu ongeveer 7 of 8 maanden
 
Ik vergeet te zeggen dat de planten het al die tijd waanzinnig goed hebben gedaan, maar sinds een week of zes gaat het hard achterruit
 
Ik zou nu veel water gaan verversen, minder voeren en flink wat zuurstofplanten (tijdelijk) gaan toevoegen.
 
dankzij alle tips hier, hadden we dat al gedaan gisteren.
50% water ververst. De bacterien uit het oude filter overgedaan in zijn nieuwe filter.
En ik heb er heel wat bosjes waterpest ingedaan.

Ik begrijp dus dat de waterwaarden goed zijn, behalve de Nh4 die iets te hoog is.
Of is de Nh 3 van 50 ook te hoog? Of is dat normaal als er veel vis in zit?
Sorry maar in waterwaarden ben ik absoluut nog niet thuis. Hier kan ik nog veel in leren.
 
je zegt zelf al dat het bestand aan de ruime kant is en dat kan ook de nh3/4 verklaren. Dit is op zijn beurt weer een boost voor de algen. Ik zou de no3 even in de gaten houden de komende dagen. 50 is nog net binnen de perken maar meer moet het ook niet worden eigenlijk.

Je schrijft in je post net een nh3 van 50 maar je doelt denk ik op de no3 😉
 
Als de meting correct is zou ik het ook in de bezetting zoeken. De Congo�s en maantjes zijn denk ik wat al te enthousiast hier.
 
@john, sorry bedoelde idd de No3, beetje scheel af en toe 😉

@Maurice en john, vooral van de congo heeft hij spijt, die horen echt in een grotere, vooral langere bak. Vooral omdat ze zo veel zwemmeters maken. Ik ga kijken of we er een ander huisje voor kunnen vinden en anders kan ik ze naar de lfs hier brengen. De andere lfs is met pensioen.

Ik denk dat het nieuwe filter in elk geval Een beetje gaat bijdragen.

De manen wil paps echt houden, daar is hij gek mee.

Zijn er naast de tests die ik heb gedaan nog andere waterwaarden die belangrijk zijn om te testen of heb ik zo de belangrijkste.


Ik kom twee maal per week bij mijn vader en kan alls goed voor hem in de gaten blijven houden.
 
Thanks!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan