Meer betta vraagjes


M

Michel1982

Guest
10 daagjes geleden overleed helaas mijn 1 jaar oude betta, de nasleep van de zeer hete zomerdagen ( denk ik ) waren hem uit eindelijk teveel, ondanks dat ik het aquarium heb kunnen verplaatsen naar een andere kamer waar het minder warm was. Maar ook daar werd het te warm ( oud huis, geen airco ) door de aanhoudende warmte.

Binnenkort wil ik weer een betta aanschaffen, op het moment ben ik bezig met het goed schoonmaken van het aquarium, en de bijbehorende spulletjes, komen nieuwe steentjes, ornamentjes en plantjes in. En het aquarium laat ik opnieuw indraaien.

Het aquarium blijft in de kamer waar hij voor het laatst stond, omdat de temperatuurverschillen daar kleiner zijn. Volgend jaar zomer zal er een airco komen zodat de kamer niet te warm word in de zomer.

Omdat ik toch wat onzeker ben of ik dingen wel goed doe, had ik toch een paar vraagjes aan de experts hier;

- Hoe laat doen jullie meestal het licht van de aquarium uit, en hoe laat aan ?
- kan een betta prima snachts in het donker "overleven ? " Of moet er ergens op de achtergrond een lampje aanblijven dat een soort van maanlicht simuleert ?
- Wat voor soort plantjes vind een betta fijn en / of is niet schadelijk voor hem ( en belangrijk, zijn makkelijk te krijgen ? ) ?
 
Hoe laat je het licht aanlaat gaan is niet zo van belang, een uurtje of 8 is voldoende, een nachtlampje mag maar is geen meerwaarde de Betta went wel aan een ritme.
Planten, mits er maar genoeg verstopplaatjes zijn en zeker een groot aantal drijfplanten zoals Limnobium of drijfbamboe.
 
Drijfplantjes ga ik naar op jacht, dat had ik in mijn vorige bak niet. Wel verstop plekjes, zowel plantjes als ornamentjes, dat vond mijn vorige betta helemaal te gek, dus dat komt ook weer terug in deze bak. En het licht ga ik wat terugbrengen, dat had ik altijd wat langer aan ( 10 - 11 uur ).

Bedankt voor uw reactie trouwens, het is voor mij zeer nuttig :thumbs:
 
Ornamenten is een persoonlijke keuze natuurlijk, maar overtuig je dat er geen giftige stoffen in zitten.
 
Ornamenten is een persoonlijke keuze natuurlijk, maar overtuig je dat er geen giftige stoffen in zitten.

Dat is altijd maar de vraag natuurlijk, ik heb ze altijd bij dierenwinkels in de buurt en dierenwinkels online besteld. Het is ook niet zo dat ik het hele ding vol heb staan, 2, hooguit 3, en niet te groot.
 
- Hoe laat doen jullie meestal het licht van de aquarium uit, en hoe laat aan ?
- kan een betta prima snachts in het donker "overleven ? " Of moet er ergens op de achtergrond een lampje aanblijven dat een soort van maanlicht simuleert ?
- Wat voor soort plantjes vind een betta fijn en / of is niet schadelijk voor hem ( en belangrijk, zijn makkelijk te krijgen ? ) ?

licht gemiddeld 8 uur per dag laten branden
maanlicht mag is niet noodzakelijk op bewolkte dagen is er ook geen maanlicht snachts in de natuur
elke plant is eigenlijk wel goed ze waarderen drijfplanten en planten waar ze op kunnen rusten dus de cabomba bv alleen zal niet voldoende zijn al zijn dit hele goede nitraat vreters en geven veel zuurstof af kijk een naar een wat grootbladerige plant
 
Dat is altijd maar de vraag natuurlijk, ik heb ze altijd bij dierenwinkels in de buurt en dierenwinkels online besteld. Het is ook niet zo dat ik het hele ding vol heb staan, 2, hooguit 3, en niet te groot.
Ik mag er van uit gaan dat de ornamenten vanuit een LFS geleverd goed zijn, maar dit is mijn mening over ornamenten en een kleine waarschuwing daarbij , meer niet ;)
 
@patty776, dankjewel,heb het genoteerd ( boodschappenlijstje :D ) .

@TonHageraats ; een waarschuwing is nooit verkeerd, waardeer het zeer. Wat betekend LFS trouwens ? Mijn kennis over / van ornamenten is nog niet zo groot .
 
Ton begint al Duits te praten :D

Local Fish Store :).. taalverloedering? wellicht.

Hoe warm is warm? een beetje betta kan wel wat hebben namelijk.
in de natuur (in hoeverre de vissen die wij in onze bakken houden nog aan de natuur te koppelen zijn) zitten ze soms echt gloeiende gloeiende warm :)
 
Weer wat geleerd :D. We hebben alleen lokale dierenwinkels, die met name ook spul verkoopt van hetzelfde merk als het aquarium ( superfish ).

Het water kwam tot een temperatuur van 31 graden. Lamp uitzetten ( is geen led, maar een ouder model met soort van spaarlamp ) om minder warmte te genereren , voeder / onderhouds klep een klein beetje open, en dan praat ik over ongeveer een halve tot 1 cm, om de temperatuur toch op peil te houden.
 
31 graden moet niet direct een probleem vormen m.i.

Betta's worden vaak ook niet oud overigens.
gemiddeld 2-2,5 jaar naar wat ik begrijp.
 
Ah okee, ik dacht misschien dat de hogere temperatuur een probleem kon zijn omdat ik had gehoord dat betta's gevoelig konden zijn voor temperatuurs verschillen. 2 tot 5 jaar had ik inderdaad ook gelezen, die van mij is exact 1 jaar en 1 maand oud geworden, dus ook niet heel erg oud.
 
de praktijk leert ons hoe warmer de betta hoe korter de levensduur zal zijn dus heb je een betta het hele jaar door op 28 graden zitten zal deze waarschijnlijk de 2 jaar niet halen.
een betta kan zelfs prima op kamertemperatuur gehouden worden afgelopen HBS hebben we mensen gesproken die ze nooit verwarmd hebben zitten met in de winter zelf op temperaturen van 17 graden hebben zitten
eigenlijk niet gek ook in thailand kennen ze een vorm van winter waar in de koudere delen de temperaturen ook daarnaartoe kan terug zakken.
let wel op deze lage temperatuur zal de stofwisseling van je betta ook enorm vertragen en hoef je echt niet dagelijks te voeren.

mijn betta's zitten op een slaapkamer (kan er geen 80 in de woonkamer kwijt) en daar is de temperatuur altijd 22 graden in de winter ik voer ze in die periode ook niet elke dag maar 4x per week en sla soms gemakkelijk een dagje of zo over.
in de zomer loopt er de temperatuur makkelijk op naar 31 graden ook dat kunnen ze verdragen al begin ik zodra mijn watermeter de temp van 32 of hoger wel 2x daags mijn 2 ltr potten te verversen met 250 cc koud water de watertemperatuur boven de 33 graden heeft mij namelijk ook al een aantal dode showvissen gekost en daar wordt je niet vrolijk van net voor een show.
ga ik op show dan zullen mijn vissen 5 dagen tot een week niets krijgen, de reden dat dat is is omdat ze te lang in hetzelfde water zullen moeten blijven thuis in 2 liter in de reisjarrs zit dan amper 150ml ik stop dan 2 dagen voor vertrek al met voeren zodat dit beter is voor hun.
ook op shows heb je soms te maken met problemen ikzelf heb 1x een man met velvet na een show gehad en 1x een dode
 
  1. Hoe laat doen jullie meestal het licht van de aquarium uit, en hoe laat aan ?
  2. kan een betta prima snachts in het donker "overleven ? " Of moet er ergens op de achtergrond een lampje aanblijven dat een soort van maanlicht simuleert ?
  3. Wat voor soort plantjes vind een betta fijn en / of is niet schadelijk voor hem ( en belangrijk, zijn makkelijk te krijgen ? ) ?
  1. Dit is geheel naar jouw eigen wensen. Bijvoorbeeld vanaf de (na)middag de nodige uren (8-12u). Sommige aquarianen gebruiken een siesta om de algengroei te verminderen. Deze techniek toegepast om jouw bak, je zou de lichten aan kunnen doen zowel in de ochtend, als in de namiddag; waarbij de lampen in de namiddag meer aan staan. Echter zijn er niet veel mensen voor om deze techniek te gebruiken, omdat het minder natuurlijk oogt; zelfs als het tegen de algen betreft...
  2. Sommige mensen hebben wél een nachtlamp die van boven-voor naar onder-achter schijnt, om zo de 'maan' te laten reflecteren op de vissen. Vaak heeft zo'n bak avond/nacht-vissen, zodat die dan ook zichtbaar worden. Echter is deze tot minder interessant om te gebruiken met de zojuist gegeven info van puntje 1.
  3. De planten die boven-vissen met beschutting interessant vinden, zijn de verscheidende drijfplanten (eendenkroos/watersla) en/of waterplanten met drijfbladeren (waterlelies, etc). Je zou ook kunnen kijken naar langere waterplanten dan de hoogte van je bak, zodat de bladeren ervan op het water gaan drijven. Hierbij denk ik aan de Vallisnerias, al kunnen deze een moeilijke start hebben. Dit lukt niet met moerasplanten, want de stengels daarvan zijn sterker en houden het blad verticaal/recht.
 
Eendenkroos is een regelrechte ramp waarvan je water doodslaat en ontzettend moeilijk uit je bak te krijgen.

Mocht de topicstarter dat willen heb ik gratis drijfplanten voor hem
drijfplanten.jpg
 
Kwa temperaturen betreft was mijn aquarium altijd zo rond 25 a 26 graden, had gelezen dat dit ongeveer toch wel temperaturen waren waar de betta zich redelijk prettig in voelt. Op kamer temperatuur vind ik een beetje tricky, vooral het feit dat mijn huis een oud huis is, en kwa isolatie achter loopt met de meest "moderne "huizen. Daardoor kunnen temperaturen binnenshuis heel erg schommelen zowel in winter als zomer.

Kwa plantjes had ik het mijn betta toen prima verwend, het stond niet vol, met diverse lengtes, waarvan 2 tot aan het wateroppervlak kwamen, wat mijn betta uitermate plezierig vond, en zelfs op 1 van de blaadjes ging rusten of zelfs slapen.

@ Nicolientje, die drijfplantjes zien er leuk uit, een klein aantal ( bak is hier niet zo groot ) zal best leuk staan ( begin binnenkort met het opnieuw indraaien van het aquarium ). Geen idee of je dichtbij of ver bij me vandaan woont en of versturen enigzins mogelijk is ( dan neem ik uiteraard de verzendkosten voor mijn rekening ).

Wederom wil ik iedereen bedanken voor de vele informatie. Dit was mijn eerste betta, dus automatisch ga je dan in "wat heb ik nou fout gedaan "modus :) vandaar de vele vragen.
 
@ Nicolientje, die drijfplantjes zien er leuk uit, een klein aantal ( bak is hier niet zo groot ) zal best leuk staan ( begin binnenkort met het opnieuw indraaien van het aquarium ). Geen idee of je dichtbij of ver bij me vandaan woont en of versturen enigzins mogelijk is ( dan neem ik uiteraard de verzendkosten voor mijn rekening ).


Het is denk ik handig om dit even verder via de pb af te handelen;)
 
@ Nicolientje, die drijfplantjes zien er leuk uit, een klein aantal ( bak is hier niet zo groot ) zal best leuk staan ( begin binnenkort met het opnieuw indraaien van het aquarium ). Geen idee of je dichtbij of ver bij me vandaan woont en of versturen enigzins mogelijk is ( dan neem ik uiteraard de verzendkosten voor mijn rekening ).

Stuur me maar een Pm ik woon naast hellevoetsluis
 
Ik zal binnenkort even contact opnemen, ik woon een heel eind verder namelijk. ( kreeg geen notificaties, vandaar late antwoord ).
 

Terug
Bovenaan