meer co2 meer algen

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,852
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
Ik denk dat we niet moeten niet vergeten dat tekorten zorgen voor algen. Als er een tekort is van iets anders dan CO2, dan betekent meer CO2 inderdaad meer voedsel voor algen die er vrijuit mee aan de haal kunnen gaan. In zoverre zit er dus wel wat in het artikel, maar ik zie hierin eigenlijk ook weinig nieuws. Althans, geen nieuwe theorie t.a.v. algen, hoogstens de bestaande theorie�n op een wat nieuwe manier toegepast.

flipper34 zei:
Algen bestaan voor ongeveer veertig tot vijftig procent uit koolstof
dat was een nieuwe voor mij zelf
Koolstof is nu eenmaal een bouwsteen voor leven. Met dat in het achterhoofd is in de quote die je aanhaalt in ieder geval goed te bevatten :)

~ Ivo
 
Men spreekt daar over co2 dat is uitgeput. Algen staan vlakbij de planten en gebruiken ook co2. Als dat op is zal ook de alg het moeilijk hebben. Door bv uitstoot wordt de co2 weer hoger en krijgt men dus weer meer algen.
Daarnaast is een andere oorzaak door dat men meer co2 toevoegd de planten sneller willen groeien.
Dan kan het zo zijn dat er een ander tekort ontstaat in bv de nitraat of een andere voedingsstof. ook dat kan tot algen lijden.
Maar ik denk dat men in het artikel bedoeld dat er eerst een situatie is waarbij de co2 is uitgeput en aan de andere kant dat er weer voldoende voorhanden is.
Dit is mijn visie hierop, maar ik ben geen chemicus.
 
Er wordt inderdaad gesproken over uitgeput. Terecht opmerking. Maar ook bekend is dat algen makkelijker inspelen op veranderingen (primitievere vormen dan planten).

~ Ivo
 
Klopt helemaal Ivo.
Dat is het "vervelende" aan algen ook denk ik.
 
In werkelijkheid is het maar een heel oppervlakkige uitspraak.
De meeste algen worden in de natuur veroorzaakt door overbemesting en niet met koolstof.
 
Nog niet alles grondig gelezen, maar er staan wel interessante zaken in. Hun modellen vind ik zelf iets te experimenteel, kunnen snel fouten in komen waardoor er wat in elkaar valt.
Maar zoals bij de meeste onderzoeken gaat het over een bepaalde alg/fytoplankton in een bepaalde situatie, en is het altijd moeilijk om dit te gaan generaliseren.
 
Mascha&Ivo zei:
Ik denk dat we niet moeten niet vergeten dat tekorten zorgen voor algen.

~ Ivo


Die uitspraak geld maar onder specifieke omstandigheden, en in de natuur ga je die zelden tegenkomen en is het omgekeerde waar.
Denk niet dat ze op het Volkerakmeer de EI volgen. :D
 
Terug
Bovenaan