Meer verlichting

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 augustus 2008
Berichten
245
Leeftijd
43
Locatie
Dalfsen
Beste medehobbyisten,


Ik heb een Lido 200 met de standaard verlichting. 1x daylicht en 1x nature.
Deze zou ik graag willen uitbreiden.

Nu is mijn oog gevallen op deze:



Zou dit een goede aanvulling zijn? En dan de keuze voor 1x daylicht met RGB of 2x daylicht?

Met vriendelijke groet

Henk-Jan
 
Beste medehobbyisten,


Ik heb een Lido 200 met de standaard verlichting. 1x daylicht en 1x nature.
Deze zou ik graag willen uitbreiden.

Nu is mijn oog gevallen op deze:



Zou dit een goede aanvulling zijn? En dan de keuze voor 1x daylicht met RGB of 2x daylicht?

Met vriendelijke groet

Henk-Jan
De set is gemaakt, zo lees ik, voor bakken met een mindere leesbehoefte. Jouw bak is een hoge bak waar een dergelijk product minder zin heeft. Overigens worden er ook geen technische gegevens genoemd wat me altijd wat doet twijfelen over de kwaliteit. RGB led verlichting heeft ook altijd een aanzienlijk minder lichtsterkte dan witte leds. Waarom wil je overigens een licht uitbreiding?
 
Ik zou graag wat licht behoeven de planten willen gaan houden. Op zich heb ik nu wel een aardige plantengroei (rotala, sterrenkruid, limnophilla) maar zou nog wat rood willen toevoegen. De rotala rotundifolia wordt nu alleen als hij aan het oppervlak is een klein beetje roze.
Ik zou graag eens alternanthera rosaefolia willen proberen, Mar denk dat dit niet gaat lukken met de standaard verlichting van de Lido 200
 
Zelf heb ik de door jouw gewenste plant in mijn bak. Maar mijn bak is maar 40 cm. hoog, minus de bodem nog minder, en krijgt zo'n 50 lumen per liter licht. In totaal heb ik zo'n 7500 lumen boven mijn bak. Daaronder doet mijn Alternanthera het prima. In jouw bak zou je voor de Daylight en de Nature elk 1610 lumen hebben. 3220 lumen in totaal voor een aanzienlijk hogere bak, 65 cm.! Met daarbij een relatief hoge Kelvinwaarde 9000K en 6500K wat een gemiddelde geeft van 7750K. Die hoge kelvin waarde bezie ik altijd met wantrouwen. Dit licht lijkt heel fel maar voor de planten is het toch anders. Daarom zou ik kiezen voor een gemiddelde kelvin waarde van rond de 5000K. Maar qua lichtintensiteit is er voor rode planten denk ik toch te weinig. Overigens moet je bedenken dat er bij sterker licht ook een toegenomen vraag naar bemesting zal zijn. Waaronder CO2 wat dan om toevoeging van dit gas zal vragen.
 

Bijlagen

  • IMG_20201003_154934.jpg
    IMG_20201003_154934.jpg
    610.4 KB · Weergaven: 65
  • IMG_20201003_154851.jpg
    IMG_20201003_154851.jpg
    620.5 KB · Weergaven: 75
  • IMG_20201003_154914.jpg
    IMG_20201003_154914.jpg
    571.1 KB · Weergaven: 73
  • IMG_20201003_154928.jpg
    IMG_20201003_154928.jpg
    595.1 KB · Weergaven: 77
Zou ik dan met 2 daylight van hvp voldoende hebben als ik deze erbij zet? De hvp zijn 102 Lumen per watt..

De CO2 voorziening is reeds aangebracht dmv bioco2 en omgekeerd bakje. Misschien tzt een gasflessen systeem als dit me niet bevalt.

Ben redelijk goed bekend met het houden van een plantenbak. In het verleden heb ik een rio 240 als plantenbak gehad, maar dat was met 4 x t8 tl verlichting.
 
Zou ik dan met 2 daylight van hvp voldoende hebben als ik deze erbij zet? De hvp zijn 102 Lumen per watt..

De CO2 voorziening is reeds aangebracht dmv bioco2 en omgekeerd bakje. Misschien tzt een gasflessen systeem als dit me niet bevalt.

Ben redelijk goed bekend met het houden van een plantenbak. In het verleden heb ik een rio 240 als plantenbak gehad, maar dat was met 4 x t8 tl verlichting.
Qua licht, wanneer je deze balken erbij zou doen, kom je dan ver. Maar of dit met alléén Bio-CO2 gaat werken zou ik zelf niet doen. Maar goed dat is wel uit te proberen.
 
Maar ook voldoende? Ik investeer beter in iets duurder wat dan dat ik t weer van de hand moet doen omdat het het net niet is zeg maar.... Ik had de balken van Sera ook al in gedachten, maar die hebben dan weer een lager Lumen getal...
Ik heb ook zitten kijken voor een fluval plants 3.0, daarmee zit ik qua Lumen wel aardig goed, maar hoe zit t dan met de lichtspreiding???
 
Ik heb ook een lido 200.
Toen ik het aquarium nieuw kocht zaten er dezelfde led buizen bij, die jij nu ook hebt.
Deze heb ik vervangen door een juwel led balk "day and night control" (wit en blauw)
Over beide led verlichting was ik niet tevreden. Uiteindelijk heb ik alles vervang door Daytime Matrix.
Daar heb ik een hele poos voor moeten sparen, maar dit is wat mijn plantenbak nodig heeft.
Voordeel van Daytime Matrix is dat je kan uitbreiden met losse modules in verschillende kleuren en lumen.
Maar het past ook prima in je bestaande kap boven je lido200.
 
Terug
Bovenaan