Meerdere Apistogramma soorten?


A

Alabastine

Guest
Heyhey Aquarianen,

Ik heb nu een tijdje een harem (1 man 2 vrouw) Apistogramma Cacatuoides in mijn 80 cm (80 Liter) gezelschapsbak.
Ik ben een nogal gefascineerd door de visjes en ik zou er graag meer willen, alleen weet ik wel dat ik niet meer Cacatuoides kan nemen zonder een behoorlijk risico te nemen.
Mijn vraag is nu hoe groot is de kans dat de mannetjes of de vrouwtjes met elkaar gaan vechten als ik een paartje van een andere soort Apisto toevoeg? bijv. Borellii, Agisizii of Macmasteri.
Hebben mensen hier ervaring mee?

Bedankt alvast!
 
PS: andere bodembewoners zijn 2 borstelneus ancistrus, maar die zijn nu nog < 1.5 cm en ik ben niet van plan ze allebei te houden als ze groter worden.
 
Ik zou het niet doen. Apisto vrouwtjes (behalve die uit het Nijsseni groep) claimen een territorium van ongeveer 30x30cm, dus een vrouw van een andere soort zou niet genoeg plek hebben voor een territorium. Daarbij lijken veel vrouwtjes op elkaar, dus dat zou ook tot problemen kunnen leiden.
 
Ik zou het niet doen, je aquarium is net groot genoeg voor de harem die je hebt. Extra apistogramma toevoegen geeft oorlog.
 
En stel ik zou alleen een mannetje doen? Als het een voldoende verschillende soort is (bijv Borellii) ziet het Caca mannetje hem misschien niet als concurrent?

Bedankt voor jullie adviezen ;)
 
Zoals al gezegd, 80cm is al krap aan met het harem cacatuoides wat je nu hebt zitten. Daar zou ik zelf geen andere bodembewoner of dwergcichlide meer bijzetten. Zeker met ook nog 2 Ancistrus is je bodem gewoon echt vol.

Ik weet dat dat waarschijnlijk niet het antwoord is wat je wil horen. Apistogramma's zijn verschrikkelijk mooie soorten (ben er zelf ook van gecharmeerd) maar ze hebben wel een behoorlijk karakter.
 
Hoe leuk t ook lijkt, niet doen.

Zoals biologist al aangeeft, ze hebben een zeer pittig karakter.

Een apistogramma man ziet elke andere apistogramma man als concurrent.

2 mannen op dit formaat... blijft er uiteindelijk maar 1v/d over als je begrijpt wat ik bedoel
 
Ah check jep dat is jammer.

Nouja ik ga dr misschien Nothobranchius Rochovii bijzetten das ook vet :D
 
Ohja trouwens geld dit hele verhaal voor alle dwergcichliden of alleen Apistos?
Edit: Ik zie nu dat Biologist dat wel zegt, maar zou bijv een antennebaarsje ook tot ruzie leiden? Dat is voorzover ik weet geen bodemsoort maar ik moet zeggen dat ik me nog niet in de soort heb verdiept.
 
Alleen in grote bakken kunnen verschillende soorten dwergcichliden worden gecombineerd, en dan ook alleen bepaalde soorten. Dus nee, een ramirezi kan ook niet.
 
Nee helaas, een ramirezi kan ook niet. Je bak is te klein daarvoor.
Cacatuoides zijn pittiger dan de ramirezi's. In een mooie ruime bak zou dat wel samen gaan omdat er ruimte genoeg is om elkaar uit de weg te gaan. In een 80 cm aquarium is de ruimte daar niet voor, waardoor dat kan leiden tot gevechten waar 1 van beide niet levend uit komt. Grote kans dat dat de iets vriendelijkere ramirezi is.

Kan dat wel met een andere cichliden? Nee eigenlijk niet. De cacatuoides is, kort gezegt, niet geschikt om te combineren met een andere cichliden in een 80 cm aquarium.
 
Jammer jammer! Maarja het Karakter van de Cacatuoides heeft ook juist erg veel charme.

MAAR dan heb ik wel een nieuwe vraag, nu ik van de Apistogrammas geproefd heb (figuurlijk) wil ik er uiteraard toch meer en dat kan dan wel niet in dezelfde bak, maar ik heb ook een 40L aquarium staan waar op dit moment wat guppies in zitten waar ik toch vanaf wil. Die ga ik waarschijnlijk compleet opnieuw inrichten en ik heb wel dingen gelezen over een koppel Borellii en zelfs Agisizii in een 10G (ong. 40).
Is dat een beetje realistisch? En weten jullie misschien meer soorten die in een koppel in 40L gehouden kunnen worden?

Trouwens allemaal bedankt voor het voorkomen van slachtoffers!
 
Bij apistgramma's moet je vooral kijken naar het bodemoppervlak aangezien ze daar hun territorium vormen.
Een amerikaanse 10 gallon is een aquariun van 50-60 cm lang. Een Nederlandse 40 liter is vaak maar 30-40cm lang. Dan heb je dus een stuk minder bodemoppervlak voor de apisto's.
In een standaard 40 liter zou ik dus geen koppel apisto's houden, maar voor soorten als de borelli een aquarium van minstens 60cm.
Vissen die ik wel als 'koppel' in een 40 liter zou durven houden is Badis badis. Alleen zijn vrouwen daar heel moeilijk van te vinden. Eventueel zou een harem Epiplatys annulatus (1M en 2V) ook kunnen.
 
Nu zegt lengte opzich niks over bodemoppervlak maar ik heb hem ff nagemeten, en ik had me blijkbaar vergist, hij is ies groter dan 30*30*30, ongeveer 30 liter dus.
Ik ga ervan uit dat dat sowieso te klein is dus ik houd het maar bij Killis.
:(
 

Terug
Bovenaan