Wat is er nieuw

Meerdere bakken naast elkaar

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik heb meerdere bakken naast elkaar staan waar endlers inzitten. De achterkant is afgedekt maar de stukken tussen de bakken niet. Nu viel het me op dat de endlers in de linkerbak alleen maar links in de hoek zwemmen, in de rechterbak rechts en de bakken in het midden alleen maar achterin. Kan dit komen doordat ze elkaar toch kunnen zien? Ze zijn niet ziek of lusteloos, hebben geen knijpstaart en hangen ook niet aan het oppervlak, ze gebruiken alleen de hele bak niet.

Dus ze trekken juist niet naar elkaar toe als ik het goed begrijp??

Ik zou de oorzaak niet zo weten. Hier zwommen ze destijds wel door de hele bak heen.

Nee juist van elkaar af John 😉

Misschien te veel licht oid voor ze?

Klopt ze lijken elkaar te ontlopen. Heb inmiddels tussen alle bakken een stuk karton geplaatst om te kijken of het gedrag verandert. De meest rechtse bak is 60 cm en vooral de dames zwemmen allemaal rechts. Uiteraard zwemmen de mannen daar dan ook en af en toe zie ik een hitsig mannetje imponerend aan de andere kant langs het glas zwemmen. Op deze manier is het niet leuk voor de vissen en ook niet voor mij. Ik verrek steeds mijn nek omdat ik achterin moet turen maar vooral de vissen voelen zich niet op hun gemak. Voor de goede orde, de middelste bakken zijn sinds afgelopen maandag pas gevuld met endlers maar het hoek hangen is al zo sinds het indraaien.

Ik vermoed dat je gelijk hebt seabait John. Toen ik hierboven het stukje schreef begon bij mij ook een kwartje te vallen. De endlers komen van Stan en wie daar geweest is weet dat er heel veel bakken bij elkaar staan maar idd niet elke bak is verlicht bij hem.

Seabait zei:
Nee juist van elkaar af John 😉

Misschien te veel licht oid voor ze?

Is van elkaar af niet hetzelfde als niet naar elkaar toe dan :S 😉.
Zou best kunnen dat ze de donkere stukken opzoeken. Misschien proberen het licht wat te dimmen.

Sorry John!
Of heb je het weer stiekem aangepast ondertussen? :juggle: 😀

Haha.

Ik heb inmiddels alle bakken voorzien van karton aan de zijkanten en voila, ik kan zien dat ik vissen heb. De bak die al heel lang staat is ineens vreselijk druk terwijl er maar een stuk of 10 endlers inzitten. De andere bakken worden nu schoorvoetend onderzocht door de bewoners en zie ik ineens ook voorin zwemmen. Morgen gelijk naar de action, daar hebben ze van dat donkere folie, lijkt me een mooie oplossing want dat kan en mag ook nat worden. Ik hoop trouwens voor de garnalen dat het gestuiter van tijdelijke aard is.

Als je straks jongen ervan hebt dan kunnen die ook weer anders reageren. Ik heb overigens bij de meeste bakken wel verlichting doch doe ze idd niet allemaal aan. Vind ik op zich niet altijd nodig. Maar het is dan wel zo dat sommige minder verlichte bakken dat de vissen zich dan ook anders kunnen gedragen. Wat schuwer wellicht.
Maar als je ze meer in het licht zet dan als bij mij dan is het louter een kwestie van tijd dat ze er weer gewoon aan wennen.

Ik heb overigens ��n bak die altijd in het donker staat. En dat is geheel bewust. Bij deze soort viel mij nl. op dat met verlichting dat ze het minder goed deden. En sinds ik ze voor een goed jaar in het donker heb gezet wordt er juist voortgepland en zijn ze veel levendiger. Het zijn paramaribo wilguppen die volgens Fred Poeser vergelijkend zijn met de poecilia kempkesi.

Dus het is puur een aanpassingsprobleem? Nu kan het geen kwaad lijkt het mij om aan drie kanten af te plakken. Vooral de blue star heeft moeite met de verhuizing. Ze zien er goed uit maar zwemmen de hele week al achterin de bak, nu met het karton ertussen zie ik ze steeds meer naar voren komen en ook steeds meer op de bodem scharrelen. Het waren net een stel bange konijntjes in de koplampen.

Komt wel goed...
Als ik soms nieuwe vissen van elders aanschaf dan gebeurd het mij ook wel dat je ze de eerste tijd niet echt ziet. Ze zijn net als hun baasje, he... Ook mensenschuw...! LOL!

Ja hoor, dat zal het zijn. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan