Wat is er nieuw

Meerdere onderhoud vragen (planten, bodem)

Niels22

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Leeftijd
21
Dag allemaal!

Ik heb verschillende vragen over mijn oude en nieuwe aquarium.

Vraag 1: In mijn nieuwe aquarium zit wat bruin alg op een plant (is ook te zien op een foto van een recente post). Is dit heel erg?

Vraag 2: Zand is een beetje aan het verkleuren. Is dat erg?

Vraag 3: Oude aquarium blijft niet heel helder na schoonmaken, planten groeien ook zo goed dat er een hele nieuwe stengel aankomt. Wat voor advies zouden jullie geven?

Alvast bedankt 🙂

Hoelang draait je nieuwe bak nu? Bruinalg is normaal bij de opstart en als je bodem licht van kleur is dan zal dat na verloop van tijd ook wel wat verkleuren. Kan ook best wat bruinalg op het zand zitten overigens.
Wat doe je in de oude bak waarna hij niet meer helder is en hoelang duurt dat?

Hoelang draait je nieuwe bak nu? Bruinalg is normaal bij de opstart en als je bodem licht van kleur is dan zal dat na verloop van tijd ook wel wat verkleuren. Kan ook best wat bruinalg op het zand zitten overigens.
Wat doe je in de oude bak waarna hij niet meer helder is en hoelang duurt dat?
Bijna drie weken. Het zand is gewoon een beetje donkerder, niet heel erg. Ik maak beide aquariums een keer per week schoon. Het nieuwe aquarium is wel nog helder maar daar zit nog niks in.

Ik denk dat je nieuwe bak gewoon aan het indraaien is en dan kun je wat last van aanslag in de vorm van bruinalg krijgen. Waarom het in de oude bak soms minder helder is durf ik op basis van deze info niet te zeggen.
Ben je dan misschien in de bodem bezig of met het filter?

Ik denk dat je nieuwe bak gewoon aan het indraaien is en dan kun je wat last van aanslag in de vorm van bruinalg krijgen. Waarom het in de oude bak soms minder helder is durf ik op basis van deze info niet te zeggen.
Ben je dan misschien in de bodem bezig of met het filter?
Ik zuig alles uit de bodem en de filter met aquariumwater reinigen. Super erg is het niet want ze gaan over twee weken in een nieuw aquarium. Maar alvast bedankt

Ja als je flink in de bodem zuigt dan haal je bacterien weg en ook als je de filterinhoudt te goed schoonmaakt. Je kan het beste niet of niet tevaak in de bodem komen.
Door dit soort dingen kun je een wat wittige waas krijgen in de vorm van bacteriebloei.

Ja als je flink in de bodem zuigt dan haal je bacterien weg en ook als je de filterinhoudt te goed schoonmaakt. Je kan het beste niet of niet tevaak in de bodem komen.
Door dit soort dingen kun je een wat wittige waas krijgen in de vorm van bacteriebloei.
Ja snap ik, heb nu zand met capsules i.p.v. grind en een voedingsbodem. Is nog wel wennen met zand

Capsules werken prima hoor en vaak gebruikt men geen voedingsbodem meer.

Capsules werken prima hoor en vaak gebruikt men geen voedingsbodem meer.
Momenteel begint het ook op de ramen te komen en het zand wordt ook wat donkerder. Kan ik dit gewoon schoonmaken?

Momenteel begint het ook op de ramen te komen en het zand wordt ook wat donkerder. Kan ik dit gewoon schoonmaken?
Ja hoor. Dit kan je gewoon wegpoetsen. Ik gebruik hiervoor een aquariumspons of gewoon filterwatten die ik ook in het filter heb zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan