Wat is er nieuw

Meerdere vragen bij Juwel Rio 125

• Onderwerp starter Onderwerp starter Suzanneaqua
  • Startdatum Startdatum
S

Suzanneaqua

Guest
Hoi allemaal,

Ik ga een Juwel Rio 125L aanschaffen (81x36x50cm), maar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Dit is voor mij het eerste aquarium wat ik ga aanschaffen, spannend, maar erg leuk.

Qua vissenbestand denk ik te gaan nemen:
- 6 / 8? corydoras panda's
- 15 Rasbora's espei
- Koppel dwerg goerami's
- Wat vuurgarnalen / crystal red garnalen
- Evt 1 algenetertje erbij? Ik lees dat de gastromyzon punctulatus klein blijft, klopt dit in jullie ervaringen ook? Aangezien het aquarium maar 80cm breed is.

Ik had in gedachten ivm de corydoras zand te gaan gebruiken, met een korrelgrootte van 0,4 mm - 0,8mm. Is deze geschikt? Ik lees verschillende verhalen over het gebruik van een voedingsbodem. Zijn voedingscapsules voldoende? En zo ja, welke zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

Daarnaast het dilemma welk filter. Bij de Rio wordt een intern filter geleverd, maar ik denk dat ik een extern filter het mooist/fijnst vind. Zo zie ik hier op het forum een paar suggesties:
- Eheim Classic 250 (2213)
- Eheim Experience 250
- JBL 902
Nu lees ik dat er bij sommige filters de heater in verwerkt kan worden, is dat ook mogelijk bij een van deze pompen? Of bij een ander alternatief? Of is het beste in het aquarium zelf?

CO2 wil ik later gaan doornemen, eerst dit bovenste maar eens op een rijtje krijgen.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Hoi allemaal,

Ik ga een Juwel Rio 125L aanschaffen (81x36x50cm), maar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Dit is voor mij het eerste aquarium wat ik ga aanschaffen, spannend, maar erg leuk.

Qua vissenbestand denk ik te gaan nemen:
- 6 / 8? corydoras panda's
- 15 Rasbora's espei
- Koppel dwerg goerami's
- Wat vuurgarnalen / crystal red garnalen
- Evt 1 algenetertje erbij? Ik lees dat de gastromyzon punctulatus klein blijft, klopt dit in jullie ervaringen ook? Aangezien het aquarium maar 80cm breed is.

Ik had in gedachten ivm de corydoras zand te gaan gebruiken, met een korrelgrootte van 0,4 mm - 0,8mm. Is deze geschikt? Ik lees verschillende verhalen over het gebruik van een voedingsbodem. Zijn voedingscapsules voldoende? En zo ja, welke zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

Daarnaast het dilemma welk filter. Bij de Rio wordt een intern filter geleverd, maar ik denk dat ik een extern filter het mooist/fijnst vind. Zo zie ik hier op het forum een paar suggesties:
- Eheim Classic 250 (2213)
- Eheim Experience 250
- JBL 902
Nu lees ik dat er bij sommige filters de heater in verwerkt kan worden, is dat ook mogelijk bij een van deze pompen? Of bij een ander alternatief? Of is het beste in het aquarium zelf?

CO2 wil ik later gaan doornemen, eerst dit bovenste maar eens op een rijtje krijgen.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Die korrelgrootte is goed. Filterzand van bijvoorbeeld de Wildkamp, Hornbach.
Persoonlijk zou ik qua algeneters eerder kiezen voor een ottocinclus als er wat meer algen zijn.

De Eheim 2213 kan maar dan zou ik eerder de plus versie kiezen met kranen.

De andere Eheim 250 en JBL 902 is completer geleverd. En een ingebouwde verwarming in filter kan maar is duurder in aanschaf.

Ik had in gedachten ivm de corydoras zand te gaan gebruiken, met een korrelgrootte van 0,4 mm - 0,8mm
Prima keus denk ik.

Ik heb jaren een Rio125 gehad met daarop een 2213 en dat gaat prima. Echter zal een 902 iets meer capaciteit hebben en dat kan geen kwaad. Beide filters hebben geen ruimte voor de verwarming.

De zand keuze is prima voor de corydoras. Ik zou er geen voedingsbodem onder doen, dus kan gaan uitwerken en gaan rotten. Zeker onder zand. Je kunt altijd met kleibolletjes en osmocote capsules werken voor bodemvoeding.

Corydoras panda doen het beter op iets koeler (+/- 23 graden) water. Dat is iets om rekening mee te houden, maar met de Espei en garnalen gaat dit wel goed.

Verder zou ik voor vuurgarnalen (neocaridina) gaan ipv Crystal red (Caridina). Die laatste willen toch wel specifieke waterwaarden. Neocaridina garnalen kweken ook leuk, zeker als je wat mossen in het aquarium hebt 🙂

Ik zou geen dwergroerami's nemen. Ik hoor overal dat deze snel dood gaan. Dat ze doorgekweekt zijn en/of het indiro virus hebben.. ik weet niet welke gouramisoort wel zou kunnen qua grootte en waterwaarden.

Wil je een "algeneter" omdat je deze mooi vind of om algen te eten? Dat laatste zal namelijk flink tegenvallen.. De Gastromyzon punctulatus is eigenlijk ook een vis die geschikt is in hillstream bakken. Flinke stroming waarderen ze wel.. ik weet niet zeker of ze ook in een groepje moeten.

Als laatste het filter.. ik zou ook zeker voor extern gaan 🙂
Uit ervaring weet ik dat in de oase biomasters een heater verwerkt kan worden. Dit bevalt mij prima, warmte wordt beter verdeeld en heater uit het zicht.
Ik weet niet of dit ook kan bij de jou genoemde filters.. dan zou dit erbij moeten staan 🙂

Dank voor jullie antwoorden 🙂
Wil je een "algeneter" omdat je deze mooi vind of om algen te eten? Dat laatste zal namelijk flink tegenvallen.. De Gastromyzon punctulatus is eigenlijk ook een vis die geschikt is in hillstream bakken. Flinke stroming waarderen ze wel.. ik weet niet zeker of ze ook in een groepje moeten.

Als laatste het filter.. ik zou ook zeker voor extern gaan 🙂
Uit ervaring weet ik dat in de oase biomasters een heater verwerkt kan worden. Dit bevalt mij prima, warmte wordt beter verdeeld en heater uit het zicht.
Ik weet niet of dit ook kan bij de jou genoemde filters.. dan zou dit erbij moeten staan 🙂
Nee voor de mooi. Ik lees dat de garnaaltjes betere algeneters zijn.

Bedoel je de Oase biomaster 250?

Het gevaar met hillstream (en bij uitbreiding alle rheofiele) vissen is dat ze snel zuurstof tekort hebben in gewone aquaria.
(hun kieuwen zijn gebouwd op een overvloed aan zuurstof en dus zeer inefficiënt in vergelijking met andere soorten)
Je zal dus een zeer goede oppervlaktestroming, liefst met diffusor opgebouwd (of uitstroom boven water) zodat je maximale zuurstofverzadiging kan bekomen.

Het gevaar met hillstream (en bij uitbreiding alle rheofiele) vissen is dat ze snel zuurstof tekort hebben in gewone aquaria.
(hun kieuwen zijn gebouwd op een overvloed aan zuurstof en dus zeer inefficiënt in vergelijking met andere soorten)
Je zal dus een zeer goede oppervlaktestroming, liefst met diffusor opgebouwd (of uitstroom boven water) zodat je maximale zuurstofverzadiging kan bekomen.
Maar goed ook in een bak met gemiddelde oppervlaktebeweging heb je toch een natuurlijk zuurstof gehalte in de bak door constant uitwisseling van gassen/zuurstof?
Bij een bepaalde temp heb je een bepaalde hoeveelheid zuurstof in de bak zoals ik weet maar maakt daar de beweging van het oppervlak zoveel voor uit dan?

Die korrelgrootte is goed. Filterzand van bijvoorbeeld de Wildkamp, Hornbach.
Persoonlijk zou ik qua algeneters eerder kiezen voor een ottocinclus als er wat meer algen zijn.

De Eheim 2213 kan maar dan zou ik eerder de plus versie kiezen met kranen.

De andere Eheim 250 en JBL 902 is completer geleverd. En een ingebouwde verwarming in filter kan maar is duurder in aanschaf.
Een "algeneter" moet je aanschaffen wanneer je meent dat dit een leuke vis voor in je bak is. Niet om algen te bestrijden. Sommigen eten wel wat alg wanneer ze jong zijn. Maar als bestrijdingsmiddel zijn ze ongeschikt. Het voorkomen van algen kan overigens effectiever op andere manieren.

Maar goed ook in een bak met gemiddelde oppervlaktebeweging heb je toch een natuurlijk zuurstof gehalte in de bak door constant uitwisseling van gassen/zuurstof?
Bij een bepaalde temp heb je een bepaalde hoeveelheid zuurstof in de bak zoals ik weet maar maakt daar de beweging van het oppervlak zoveel voor uit dan?
Het is dat laatste beetje extra die het verschil maakt.
Zie maar naar hoe snel guppen aan het oppervlak hangen terwijl andere bewoners nergens last van hebben.

Dank voor jullie antwoorden 🙂

Nee voor de mooi. Ik lees dat de garnaaltjes betere algeneters zijn.

Bedoel je de Oase biomaster 250?
Ja klopt. Je hebt verschillende groottes van de oase biomasters. Ik denk dat de 250 wel voldoet voor een 125 liter 👍🏻

Als de de thermo neemt is dat 15,- extra voor een heater erbij. Maar in beide types zit sowieso de opening waar de heater in kan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan