Meest eenvoudig planten bemesten


alexger

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2020
Berichten
95
Leeftijd
52
Locatie
Susteren Midden limburg
Hallo

Wat zou voor mij een ideale manier zijn om planten te bemesten?
Ik heb een gezelschap bak met ongeveer 900 liter bruto en 600 liter netto water.
de planten bezetting is redelijk, visbezetting normaal.
geen voedingsbodem, wel sticks in de bodem bij de planten.
ik voer onregelmatig diepvriesvoer en dagelijks droogvoer.
p/d ververs ik 30 liter water druppelsgewijs
ik had nu een fles all in one gekocht maar ik had begrepen dat je een overschot aan stoffen kan verwachten.

Door mijn werksituatie ben ik onregelmatig thuis week/week of soms 2/2 week.

ik wil de planten voeden maar kan het zelf niet elke dag doen, liefst een automaat en niet te ingewikkeld.
mij gaat het er om dat de planten lekker groeien en algen niet de overhand krijgen.
een beetje alg maakt mij niet uit.

Welk systeem zou voor mij goed werken?
Welke voeding?

ik hoef geen perfectie maar een aardig draaiend en onderhoudsarm systeem dat ik netjes kan wegwerken in mijn aquarium meubel.
 
Je kan denken aan een doseerpomp voor plantenvoeding. Die kosten ook geen fortuinen.
Voeg je CO2 toe?
Hoe voer je je vissen als je afwezig bent?
Ben je soms echt een volle week weg?
 
Je kan denken aan een doseerpomp voor plantenvoeding. Die kosten ook geen fortuinen.
Voeg je CO2 toe?
Hoe voer je je vissen als je afwezig bent?
Ben je soms echt een volle week weg?
kan ik ergens ook mijn gegevens van mijn setup plaatsen?
Elke keer als ik een vraag stel kan ik alles weer her halen. zou mooi zijn als ik het in mijn profiel kan toevoegen inc foto's.
niet negatief bedoeld

Ik voeg co2 toe en voer droogvoer met een automaat.
Ik ben werkzaam in de binnenvaart, heft van het jaar weg, meestal om de week of om de 2 weken
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
kan ik ergens ook mijn gegevens van mijn setup plaatsen?
Elke keer als ik een vraag stel kan ik alles weer her halen. zou mooi zijn als ik het in mijn profiel kan toevoegen inc foto's.
niet negatief bedoeld
Je kan een Fotoalbum maken welke je bijhoudt en de link daarvan in je onderschrift plaatsen dan kan je makkelijk daar naar verwijzen.
 
als je de all in one gebruikt is 1 dosseerpompje al genoeg.

All in one is gebasseerd op het Estimative Index systeem. Je krijgt daarmee een overschot en dus moet je elke week 50% verversen. Maar als je de dosis halveert, kun je ook wekelijks 25% verversen of tweewekelijks 50%. twee weken weg zijn is dan dus niet perse een probleem.
 
als je de all in one gebruikt is 1 dosseerpompje al genoeg.

All in one is gebasseerd op het Estimative Index systeem. Je krijgt daarmee een overschot en dus moet je elke week 50% verversen. Maar als je de dosis halveert, kun je ook wekelijks 25% verversen of tweewekelijks 50%. twee weken weg zijn is dan dus niet perse een probleem.
Ja ik heb de all in one te snel gekocht, ik ga deze fles waarschijnlijk niet gebruiken.
 
Ik ben net bij de aquarium zaak geweest en hij adviseerde mij om Aqua plant 24 te gebruiken in de dennerle dosator.
Dit product is zwaar geconcentreerd 1 druppel per 24 uur voor 50 liter. dan zou ik uitkomen op 11 druppels per 24 uur.
Ik zou dan even uit moeten zoeken hoeveel de dosator per dag doorlaat
 

Omdat hier 4 pompjes opzitten kan je via aquariumbemesting.nl poeders bestellen die je aanlengt met 500 ml. water. (Lekker goedkoop!!) Zo je naar wens je voeding samenstellen en op elk gewenst moment nauwkeurig doseren. Zelf doseer ik dagelijks met vier pompjes, overigens eigenbouw, Basis (micro) voeding, Fosfaat, Nitraat en ijzer.
 
Ik ben net bij de aquarium zaak geweest en hij adviseerde mij om Aqua plant 24 te gebruiken in de dennerle dosator.
Dit product is zwaar geconcentreerd 1 druppel per 24 uur voor 50 liter. dan zou ik uitkomen op 11 druppels per 24 uur.
Ik zou dan even uit moeten zoeken hoeveel de dosator per dag doorlaat

Zover ik weet bevat dit geen macro s zoals nitraat en fosfaat.
 
Het voordeel van die all-in-one is dat het ook echt alles bevat. Andere plantenvoeding richt zich meestal alleen op de micro voeding en gaat er van uit dat de macro voeding vanzelf komt. Denk aan nitraat, fosfaat en kalium bijvoorbeeld. Vaak krijg je ook zeker een deel van die macro's in je water door bijvoorbeeld visvoer en afvalstoffen van de vissen zelf. Hoeveel dit is en of dat genoeg is zal per aquarium verschillen en durf ik op afstand niet te zeggen. Dit zou je dus kunnen meten.

Het nadeel van die all-in-one is dan het ook echt alles bevat. Precies dezelfde reden als het voordeel. Als dus blijkt dat jouw visbestand en voergedrag zorgt dat jouw aquarium genoeg nitraat en fosfaat binnen krijgt dan voeg je met die all-in-one weer te veel toe en je kunt niet sturen per stofje. Normaal doe je dus een 50% waterwissel om geen extreem hoge concentraties te krijgen en komt het wel goed.

Die all-in-one zou dus best eens geschikt voor jouw aquarium kunnen zijn maar dat is een kwestie van meten. Hoeveel 'natuurlijke' aan macro voedingsstoffen heb je nu in je aquarium zitten? Dat is eigenlijk de belangrijkste vraag en daarna pas bepalen welke doseerpomp je nodig hebt. In het ongunstigste geval zal je dus je micro en macro voeding apart moeten doseren en heb je meer kanalen nodig en heb je niets aan die all-in-one voeding.
 
Het voordeel van die all-in-one is dat het ook echt alles bevat. Andere plantenvoeding richt zich meestal alleen op de micro voeding en gaat er van uit dat de macro voeding vanzelf komt. Denk aan nitraat, fosfaat en kalium bijvoorbeeld. Vaak krijg je ook zeker een deel van die macro's in je water door bijvoorbeeld visvoer en afvalstoffen van de vissen zelf. Hoeveel dit is en of dat genoeg is zal per aquarium verschillen en durf ik op afstand niet te zeggen. Dit zou je dus kunnen meten.

Het nadeel van die all-in-one is dan het ook echt alles bevat. Precies dezelfde reden als het voordeel. Als dus blijkt dat jouw visbestand en voergedrag zorgt dat jouw aquarium genoeg nitraat en fosfaat binnen krijgt dan voeg je met die all-in-one weer te veel toe en je kunt niet sturen per stofje. Normaal doe je dus een 50% waterwissel om geen extreem hoge concentraties te krijgen en komt het wel goed.

Die all-in-one zou dus best eens geschikt voor jouw aquarium kunnen zijn maar dat is een kwestie van meten. Hoeveel 'natuurlijke' aan macro voedingsstoffen heb je nu in je aquarium zitten? Dat is eigenlijk de belangrijkste vraag en daarna pas bepalen welke doseerpomp je nodig hebt. In het ongunstigste geval zal je dus je micro en macro voeding apart moeten doseren en heb je meer kanalen nodig en heb je niets aan die all-in-one voeding.
Ondermeer om het hier omschrevene hou ik niet zo van systemen zoals een dosator. Bij de poeders van aquariumbemesting.nl kan je heel precies afgestemd op je plantenbestand doseren. Daarvoor gebruik ik dan het liefst een doseer systeem zoals ik hiervoor al aangaf.
 
Zover ik weet bevat dit geen macro s zoals nitraat en fosfaat.
Ik zal eens bij houden wat mijn bak zoal produceerd aan nitraat
Zover ik weet bevat dit geen macro s zoals nitraat en fosfaat.
Ik heb vandaag nitraat en po4 gemeten en in kwam uit op nitraat tussen de 20/50 mg/l en po4 rond de 1,0/2,0 mg p/l de waardes heb ik zonder toevoeging van nitraat en po4 planten voeding.
ik ga er van uit dat ik deze niet hoef toe te voegen? mischien in de toekomst als de planten goed groeien
 
Dat is vrij veel en zeker voor de nitraat. Waar heb je dit mee gemeten want 50 mg no3 is wel de max hoor en het moet eigenlijk lager zitten.
 
Dat is vrij veel en zeker voor de nitraat. Waar heb je dit mee gemeten want 50 mg no3 is wel de max hoor en het moet eigenlijk lager zitten.
ik heb gemeten met een nieuwe colombo test set. ik kan er ook naast zitten. de druppeltest is lastig te zien qua keur.
kan je mij verwijzen naar de ideale waarden? van stoffen in het water
 
Dat is vrij veel en zeker voor de nitraat. Waar heb je dit mee gemeten want 50 mg no3 is wel de max hoor en het moet eigenlijk lager zitten.
Ik heb mijn drinkwater getest daar zijn de waardes zo goed als 0,5 = no3 en 0 =po4 , ik voer wel elke dag 1x diepvriesvoer daar zullen de waardes wel vandaan komen. dat ga ik nu verminderen
 
Laatst bewerkt:
ik voor wel elke dag 1x diepvriesvoer daar zullen de waardes wel vandaan komen.
Dat denk ik ook inderdaad. Met de gemeten NO3 en PO4 waardes wil je inderdaad niets extra's toevoegen, de all-in-one voeding is niet bruikbaar voor je. Je hebt dus plantenvoeding nodig met micro's en wellicht ook nog Kalium.
 
Dat denk ik ook inderdaad. Met de gemeten NO3 en PO4 waardes wil je inderdaad niets extra's toevoegen, de all-in-one voeding is niet bruikbaar voor je. Je hebt dus plantenvoeding nodig met micro's en wellicht ook nog Kalium.
Ja de po4 en de no3 kan ik dan regelen door vriesvoer te geven/ water verversen. de all in one bewaar ik dan als po4 en no3 meer nodig zijn. kalium zit volgens mij niet in aquaplant 24, deze kan ik dan nog extra aanschaffen.
wordt kalium snel verbruikt?
 
Dat denk ik ook inderdaad. Met de gemeten NO3 en PO4 waardes wil je inderdaad niets extra's toevoegen, de all-in-one voeding is niet bruikbaar voor je. Je hebt dus plantenvoeding nodig met micro's en wellicht ook nog Kalium.
de kh is 1 punt gezakt van 7 naar 6 binnen 1 week. ph is 6,9 op mijn co2 apparaat .
Verder vraag ik mij af of ik nu de co2 aanvoer moet aanpassen met de lagere kh of dat ik kh omhoog dien te halen.
bedankt alvast voor het meedenken. kalium is als ik het goed begrijp ter verhoging van de kh. welk kalium product kan ik het beste kopen?
 
Laatst bewerkt:
is kalium meetbaar? heeft dat met kh te maken? de kh is 1 punt gezakt van 7 naar 6 binnen 1 week. ph is 6,9 op mijn co2 apparaat .
Laat ik voorop stellen dat dit voor mij ook nog volop een leerproces is. Ik voeg zelf Kaliumfosfaat en Kaliumnitraat toe en daar zit al genoeg kalium bij zodat ik deze niet los hoef toe te voegen. Volgens mij is kalium zelf lastig meetbaar buiten een laboratorium.

Wellicht dat je met onderstaand product zelf kalium kunt toevoegen maar hoeveel je dan nodig hebt durf ik niet te zeggen. En of dit de juiste manier voor het toevoegen van alleen Kalium is ook niet.
Misschien zijn hier andere gebruikers die er meer verstand van hebben.

Ook easylife heeft bijvoorbeeld een product voor het verhogen van je Kalium: https://www.aquastorexl.nl/easy-life-kalium-500-ml.html
Daar wordt geadviseerd om je kalium op 4 ppm te houden. Ook het poedertje van aquariumbemesting.nl spreekt over 4ppm dus wellicht is dat dan een 'algemene' veilige dosering.

Verder vraag ik mij af of ik nu de co2 aanvoer moet aanpassen met de lagere kh of dat ik kh omhoog dien te halen.

Sorry. geen idee.
 
Ik voer dagelijks 4 blokjes diepvries maar merk weinig verandering aan de po4.

Men adviseert in de regel om de kalium op dezelfde waarde te hebben als de nitraat.
 
De maanvissen zijn in ieder geval tevreden, 2 weken geleden aquarium opnieuw ingericht. en alles goed in de gaten gehouden met ondersteuning van jullie!
Co2 tester zit vol met eitjes. ik ga er van uit dat ze niet zullen opgroeien maar ik ben een tevreden aquariaan.
nou de puntjes nog op de i zetten
 

Bijlagen

  • 20200123_181722[1].jpg
    20200123_181722[1].jpg
    97.2 KB · Weergaven: 146
  • 20200123_181650[1].jpg
    20200123_181650[1].jpg
    64.1 KB · Weergaven: 136
De eitjes hebben het 1,5 dag overleeft en zijn door de ouders opgegeten, Als ik aqua-plant gebruik heb ik waarschijnlijk nog andere voeding nodig.
hebben jullie ervaring met aqua-plant 24?
Verder zou ik graag willen weten of kalium ook in drinkwater zit.
 
Ja idd, ik heb gister een mail gestuurd naar wml om de gegevens van de waterwaardes op te vragen. Ik ben benieuwd of ze die geven.
 
Hallo

Ik heb de gegevens van mijn drinkwater, ( zie bijlage) kunnen jullie er eens na kijken?
Ik gebruik nu aqua-plant 24+ maar sta ook open voor een ander product als dat beter is.gr Alex
 

Bijlagen

  • download (3).pdf
    172.8 KB · Weergaven: 113

Terug
Bovenaan