Melanotaenia praecox samen met...?


C

chris10

Guest
Hallo,

Binnenkort komt er een schooltje M. praecox (ben ik aan het opkweken) in mijn Rio 240.
Ik ben nog op zoek naar een ander schooltje vissen die erbij passen. In de eerste plaats dacht ik aan Iritherina Werneri maar na het verder inlezen en zoeken is dit blijkbaar niet zo�n goed idee, dus deze vallen al af. Het hoeven geen regenboogvissen te zijn maar liefst een visje met wat kleur.
Ik dacht ook nog aan: diamantzalm ( maar is ook wat grijs) of sherrybarbeel.

Kan iemand me tips geven? Het zal min of meer een pittig visje moeten zijn voor de praecoxen.
 
Waarom zoek je het in de soorten scholenvisjes (eerst werneri, nu is het idee diamenten of sherrybarbelen) die ook wat op de middenlaag gericht zijn?
Wat nu als je de praecox de middenlaag laat domineren en een ander soortje rond de bodem zoekt?

~ Ivo
 
Misschien heb je gelijk! Van die praecoxjes heb ik er ongeveer een 15 -tal Ik had ook nog gedacht aan de tateurndina occellicauda. Dat is er eentje die meer beneden zwemt zeker h�? Maar ik heb al coydorasjes op de bodem.
 
De tateurndina occellicauda is een grondel die door de hele bak zwemt. Dus niet zoals de meeste grondels alleen op de bodem. Ik heb deze zelf ook in combi met cory's. Je kan er echter geen school van nemen, wel een harem. Dus bv 1 man met 2 vrouw. Als je bak groot genoeg is, kan twee harems ook.

De soort kweekt ook redelijk makkelijk.
 
Ik ben er nog steeds niet uit en wil een wel overwogen keuze maken....
Enkele maanden terug heb ik een 8 Melanotaenia splendida inornata, maar jammer genoeg waren die vissen zo schuw dat ik ze na een tijd heb van de hand gedaan en doorverkocht. Iemand een idee welke soort niet zo schuw is? Mel. Maccullochi of M. Australis? Of de Boesemani?
 
M. maccullochi en M. australis zijn beide geschikt. Mij is niet bekend dat deze soorten zich bijzonder schuw gedragen; een tijdje wennen moeten ze altijd. M. boesemani wordt te groot voor een Rio 240 zou ik zeggen.
 

Terug
Bovenaan