Melanotaenia praecox zijn deze nu echt zo gevoelig voor tbc?


B

buberazi

Guest
Ik zat te denken om en schooltje praecoxen te kopen voor in mijn rio 180 (12stuks)

Maar nu lees ik zoveel negatieve dingen over dit visje dat ik begin te twijfelen.

Mijn LFS heeft vis van Ruinemans hebben die goede kwaliteit preacoxen??

Graag wat meningen.
 
Vistuberculose (=bacterie) is in veel aquaria onmerkbaar aanwezig. Zolang je de vissen gezond houdt door middel van afwisselende voeding, voldoende ruimte, geen overbevolking, voldoende waterverversing etc. is er niet snel een probleem.

Genetische aanleg speelt hierbij echter ook een rol. Melanotaenia praecox in de handel is helaas vaak ver doorgefokt, wat zwakker en gewoon bevattelijker voor ziektes (niet alleen vistuberculose).

Persoonlijk zou ik Melanotaenia praecox alleen aanschaffen via (hobby)kwekers in het Internationaal Regenboogvissen Gezelschap (afdelingen in Nederland en Belgi�). Hier vind je lijsten met beschikbare nakweek en kun je ook direct contact opnemen met de kwekers:
- www.irg-nederland.nl/nederlands-soortenbezit
- http://regenboogvissen.be/vissenlijst

Er zijn ook mooie alternatieven voor M. praecox die niet al te groot worden, bijv. Melanotaenia sp. "Wapoga". Kijk anders eens naar soorten op www.irg-nederland.nl.
 
Ok bedankt voor de info.

Mijn ervaringen met Ruinemans vis zijn goed.


Ik zat te denken aan en school van 16 stuks 8 man 8 vrouw

Ik ververs iedere week water en test om de 2 weken op zuurstof nitriet en ammoniak.

Met mijn JBL testlab.

Maar je raad dus aan deze vis niet te kopen bij de lfs?
 
Ruinemans heeft zeker goede vis maar ook hun Melanotaenia praecox zijn ver door gefokt. En ook met dieren van hun heb ik TBC ervaringen.

Beter koop je zoals al gezegd dieren bij hobbykwekers.
 
Ok dan zal ik even kijken

Ruinemans zelf zegt dat hun vissen tbc vrij zijn en er een dierenarts loopt de de vissen test?
 
Ja klopt de vissen worden daar bekeken en getest door een dierenarts. Ik ben zelf weleens bij Ruinemans geweest. (kan je niet komen als particulier)

Maar deze vissen zijn dus gevoelig voor TBC en TBC zit altijd latent in je aquarium. Alleen het besmet pas dieren bij verminderde conditie of het pakt soorten die er erg gevoelig voor zijn.
 
zo jammer.

Mijn lfs zit om de hoek namelijk dus het zou zo makkelijk zijn om daar vis te halen.

De praecoxe die daar zitten zien er mooi uit goed op kleur niet mager en energiek.

Maar als ik het goed begrijp gaat het dus niet lukken om deze vissen langer dan en paar maanden te houden.
 
Je kan natuurlijk altijd de gok wagen en het proberen. Gaat het mis dan moet je de gevolgen dragen, gathet goeddan zaljeer veelplezier van hebben.

Je kan ook even contact met Ruinemans opnemen en vragen waar de praecoxen die hun momenteel verkopen vandaan komen. Ze kopen namelijk ook nog weleens dieren van amateurkwekers. Deze zijn over het algemeen minder gevoelig dan die uit Azie.
 
Botia zei:
Je kan ook even contact met Ruinemans opnemen en vragen waar de praecoxen die hun momenteel verkopen vandaan komen. Ze kopen namelijk ook nog weleens dieren van amateurkwekers. Deze zijn over het algemeen minder gevoelig dan die uit Azie.

Ik heb - voor andere vissen - al drie keer gevraagd naar de herkomst van bepaalde vissen. Daar heb ik nog nooit antwoord op gehad. Terwijl ik in mijn soort vissen toch wel heel erg graag de herkomst weet.
 
Hansopje zei:
Botia zei:
Je kan ook even contact met Ruinemans opnemen en vragen waar de praecoxen die hun momenteel verkopen vandaan komen. Ze kopen namelijk ook nog weleens dieren van amateurkwekers. Deze zijn over het algemeen minder gevoelig dan die uit Azie.

Ik heb - voor andere vissen - al drie keer gevraagd naar de herkomst van bepaalde vissen. Daar heb ik nog nooit antwoord op gehad. Terwijl ik in mijn soort vissen toch wel heel erg graag de herkomst weet.
Vervelend dat ze daar dan niet de herkomst van willen vertellen.
 
Heb ruinemans gebeld en die verzekerde mij dat de vis gezond is en geen TBC heeft cq 100% tbc vrij is.

Gok wagen?

8man om 8 vrouw?

Huidige vissen bestand is

10x botia striata(ruinemans)
10x corydoras sterbai(ruinemans)
1x betta splendens(ruinemans
2x betta vrouw(ruinemans
4x chaetostoma thomasi(ruinemans)
2x L333(ruinemans)
1x ancistrus albino (ruinemans)
2x l46 (ruinemans)
1x l201 (ruinemans)
4x sewellia linoleata (ruinemans)
6x kuhli (ruinemans)

Dit lijkt en hoop vis maar de midden bovenlaag is leeg!

+16x praecox als scholenvis???????

Water wordt gefilterd door eheim prof 3 2073 1050l/h voor aquaria tot 350 liter

2 wekelijkst komt de jbl testkoffer tevoorschijn en meet ik belangrijke waterwaarde's nitriet nitraat zuurstof ammoniak co2 fosfaat ijzer gh ph

Aquarium rio 180

.
 
Die dierenarts die daar rond loopt, doet die ook het bacteri�le onderzoek dat nodig is om dat statement te onderbouwen?
 
Is dit niet heel erg veel vis in een Rio 180? Of gaan ze in een andere bak?
 
Geen flauw id.

Kijk ik geef alleen info die ik gewonnen heb door met de nadruk op info!
 
Zoals ik al zij lijkt het en hoop maar de corrys zitten op de bodem de botias komen ook niet vd bodem en de l nummers zitten verscholen onder het hout en de midden bovenlaag zwemt niemand.
 
buberazi zei:
Geen flauw id.

Kijk ik geef alleen info die ik gewonnen heb door met de nadruk op info!
Dat is dus wel wat je zou moeten weten om dat statement op waarde te schatten.

buberazi zei:
Zoals ik al zij lijkt het en hoop maar de corrys zitten op de bodem de botias komen ook niet vd bodem en de l nummers zitten verscholen onder het hout en de midden bovenlaag zwemt niemand.
Maar Betta's houden niet van drukke zwemmers in het midden en praecoxen zijn nogal drukke zwemmers toch?
Dat het in het midden en boven leeg is wilt overigens niet zeggen dat het niet veel vis is.
Zo totaal ook 10 Loricariidae erbij en dat zijn forse vervuilers.

~ Ivo
 
Ik meet geen nitriet dus het evenwicht is hoed genoeg denk ik zo?
 
Wat al gezegd is. Tbc zit vrijwel in elke bak al latent (het is dus al aanwezig). Echter zwakke of gevoelige vissen lopen het uiteindelijk op. Dat de vissen bij Ruinemans nu gezond zijn dat geloof ik direct. Maar blijven ze dat? Feit is dat de doorgekweekte dieren uit Azie veel bevattelijker zijn dan sterke nakweek dieren bij liefhebbers vandaan. Daarom is het handig om te weten waar Ruinemans ze vandaan heeft. Azie? Liefhebbers? Of misschien uit de Tjechische sierviskwekerijen?

Voor een Rio180 (101x41x50) heb je al vrij veel vis. En voor preacox vind ik de bak ook wat aan de te kleine kant.
 
Ok jammer had de midden bovenlaag ervoor vrij gehouden vindt het vissen met zo'n prachtig gedrag maar ik denk dat het moet kunnen had eerst 4 goerami's die zijn verhuisd naar mijn 2 meter bak waar ze eigelijk glijk in hadden gemoeten mijn fout maar 16 regenboogen vs 4 goerami's staat kwa vervuiling glijk zoniet vervuilde de goeramI's denk ik meer 4x 10cm vis

Ik denk dat ik de gok ga nemen.
 
Goeramie's zijn natuurlijk veel rustiger dan de Regenbogen.
 
Ik had 2 blauwe spatten en goud varianten3 vrouwen 1 man zo heel rustig zijn deze niet overal met de neus middenin en geregeld en jaagpartij in de bak de preacoxen zijn drukke zwemmers maar schieten niet door de bak.
 
Ik zou het alleen al niet doen, omdat je Rio 180 al zo vol zit. Ook al meet je geen nitriet, dat wil niet zeggen dat er ook geen andere schadelijke stoffen zijn en dat je vissen meer stress oplopen in een drukbezette bak (hierdoor worden ze eerder ziek).
 
Dat is het hem nu juist druk bezet?

Als ik en foto maak zie je wat corry's op de grond en her en der en botia lnummers zijn geen banentrekkers en meestal snachts actief het is dus geen krioelende bak met vis

midden en boven is leeg dus hier kan vis zwemmen zonder stres te veroorzaken wat op de bodem huisvet.

Aantallen zeggen in mijn opinie niet altijd alles maar ook waterlagen soorten vis etc zijn belangrijk vindt ik.
 
buberazi zei:
Dat is het hem nu juist druk bezet?
Het gaat HayoAqua en mij niet om druk bezet, maar om fors belast.

~ Ivo
 
Hmmm ok maar forse belasting uit zich toch in meetbare verslechtering van het water?
 
Maar we kunnen simpelweg niet alles meten.
 
buberazi zei:
Ik had 2 blauwe spatten en goud varianten3 vrouwen 1 man zo heel rustig zijn deze niet overal met de neus middenin en geregeld en jaagpartij in de bak de preacoxen zijn drukke zwemmers maar schieten niet door de bak.
Deze Goeramie's moet je ook niet te warm houden. Anders staan de mannen constant in de zgn "paarstand". En krijg je bovenstaand beschreven gedrag.
 
Knoop doorgehakt bij de lfs 16 praecoxen gehaald 8 man 8 vrouw.

Onderstaande filmpje van mijn aquarium
water is nog en beetje wazig van de easy life.


Rio 180
 
De praecoxen zien er goed uit.Ik mis alleen drijfplanten voor je Betta iets wat Goeramie's ook wensen.

Nu ze goed in de gaten houden of ze niet de symptomen krijgen zoals op deze website beschreven: http://www.dewinters.nl/hoofdpagina.htm

Krijgen ze het dan mag je zelf ook goed gaan uitkijken. Want jij kan het ook krijgen.
J4OtXhTiy4QyMTwQGSveFCGvtTCLrcai.jpeg
 
Die site heb ik ik al eens gelezen daarom heb ik dit topic gestart

Maar is dit niet 1 uit duizenden??

Ik bedoel hoeveel mensen met praecoxen krijgen tbc?? Anno 2014/2015 dus niet jaren 90 begin 2000 laatste bekende geval??

Ik weet niet wat ik van die vis tbc moet denken.
 
Hmmm vreselijk!

Maar een erkende groothandel die vissen verkoopt die ik citeer het is niet of ze het krijgen maar wanneer ze het krijgen dat is tog vreemd dan zouden deze vissen tog niet meer verkocht worden als dit deze ellende oplevert???
 
Waar kwam deze vis vandaan??
 
Ik denk dat het ook niet altijd herkend wordt door huidartsen dat iemand vis-TBC heeft. Ik weet wel dat een oud-forumlid dit heeft gehad rond 2007.

De meeste groothandels importeren ze uit Azie en die doorgekweekte vissen zijn er gewoon heel gevoelig voor. Dat ze het bij die groothandels niet hebben geloof ik wel maar als het beestje er gevoelig voor is, dan is de kans redelijk dat het bij de liefhebber de kop op steekt. Daar kan je verder niets aan doen.

Het is gewoon een gok of jouwe het krijgen. Die gok heb je bewust genomen en nu is het afwachten.
 
Als ik alles zo lees zijn dit gewoon tikkende tijdbommen :stom:

Dan zou ruimemans ze dus ook eigelijk niet meer moeten verspreiden zijn er dan geen mensen die ze wel hebben zonder problemen?
 

Terug
Bovenaan