Wat is er nieuw

Melanotaenia praecox

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
53
Ik heb eindelijk jonkies van mijn M. praecoxjes! Grote goden, wat zijn dat kleine visjes.....Een uitgegroeide watervlo lijkt groot ernaast. Geen wonder dat ik ze eerder niet kon vinden.
De teller staat op dit moment op 4 zichtbare larven, maar wie weet zijn er nog meer eitjes die op uit komen staan en/of zitten er nog meer verstopt tussen de drijfplanten.

Ik ga niet eens proberen om hier foto's van te maken....

Er zijn er nog steeds 3, maar daarnaast een heleboel planaria. Ik heb de jonkies die ik kon vinden in een ziss breeder in de 2m gezet en ga nu de kweekbak planaria vrij maken:
De plantjes (nog kleine javavarens en anubia's op steen gelijmd) ga ik een aantal keren goed spoelen. Misschien een keer met azijn of zeep?
De bodem gaat de oven in en daarna goed spoelen.
De filtersponzen worden uitgespoeld met goed heet water.
De lava in het potfilter met de bodem mee.
De drijfplanten en het hoornblad gaat buiten in de regenton of in de vijver voor de goudvissen.
de bak zelf goed schoonmaken met afwasmiddel en daarna erg goed spoelen. En als ik dan toch bezig kan ik 'm ook een keer kalkvrij maken met azijn....

En daarna de bodem terug erin, en opnieuw laten indraaien met wat prut uit het een en andere filter.

En hopen dat de 3 jonkies het overleven...en anders maar een nieuwe poging.

Ik denk dat ik voor het spoelen natuurazijn zou gebruiken.

Er zijn er nog steeds 3, maar daarnaast een heleboel planaria. Ik heb de jonkies die ik kon vinden in een ziss breeder in de 2m gezet en ga nu de kweekbak planaria vrij maken:
De plantjes (nog kleine javavarens en anubia's op steen gelijmd) ga ik een aantal keren goed spoelen. Misschien een keer met azijn of zeep?
De bodem gaat de oven in en daarna goed spoelen.
De filtersponzen worden uitgespoeld met goed heet water.
De lava in het potfilter met de bodem mee.
De drijfplanten en het hoornblad gaat buiten in de regenton of in de vijver voor de goudvissen.
de bak zelf goed schoonmaken met afwasmiddel en daarna erg goed spoelen. En als ik dan toch bezig kan ik 'm ook een keer kalkvrij maken met azijn....

En daarna de bodem terug erin, en opnieuw laten indraaien met wat prut uit het een en andere filter.

En hopen dat de 3 jonkies het overleven...en anders maar een nieuwe poging.
Is dit stappenplan van schoonmaken vooral voor de planaria? 😯 Ik moet zeggen dat fenbendazol (pilletje hondenontwormer) hier heel goed werkte. Zonder duidelijke negatieve bijwerkingen op vissen, garnalen etc.

Ik ga een nieuwe bodem erin doen, filterzand van de Gamma (die schijnen ook filterzand te hebben en is een stuk bereisbaarder dan Best of Geleen). Dan de stenen met plantjes er terug in doen en tussen kweekpogingen een ploeg erin die de boel schoon eet, indien nodig....

Is dit stappenplan van schoonmaken vooral voor de planaria? 😯 Ik moet zeggen dat fenbendazol (pilletje hondenontwormer) hier heel goed werkte. Zonder duidelijke negatieve bijwerkingen op vissen, garnalen etc.
Ja, maar het klinkt als meer werk dan het is. Ik wilde toch al een nieuwe bodem. En eerlijk gezegd ben ik er voor om middelen waar resistentie tegen optreedt, tot een minimum te beperken, indien mogelijk.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Twee weken geleden zijn de eerste jonkies uitgekomen, de voorzichtige teller staat nu op 13 (Al is het verrassend lastig om dat plankton te tellen.)

10 x vergroot.

Bijlagen

• 20260910_103722.jpg
    20260910_103722.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 8
  • 20260910_103718.jpg
    20260910_103718.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
De teller staat inmiddels op meer dan 20. Het is niet meer te doen om vast te stellen hoeveel meer dan 20 er zijn.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan