Melanotaenia rubrovittata, eitjes beschimmelen


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Beste mensen,

Ik heb 2man en 2 vrouw van de Melanotaenia rubrovittata weten te bemachtigen. Deze prachtige vissen leggen elke dag eitjes voor mij in een afzetmop, maar het uit laten komen gaat alles behalve vlekkeloos.
De vraag aan jullie nu; Wat is slim om te doen?

De situatie:
Op een ander adres heb ik ze staan, ik haal de eitjes handmatig uit de mop en doe ze in een bakje, binnen 24 uur schimmel. Dit heb ik zo'n 3x geprobeerd maar dat werkt niet echt. Ik heb ze ook in een egg tumbler gedaan bij mij thuis, weer schimmel binnen een dag. Ik heb ze in een drijvend bakje gedaan met zuurstofsteentje en stukje catappa en dit gaat tot nu toe het beste, maar alsnog verschimmelen ze.

De eitjes zien er "vers" uit na het leggen, met een duidelijke eicel er in.

Toen ze nog bij mij thuis zaten heb ik ook wat eitjes apart gezet en heb 2 larfjes gezien, maar ik was die dagen weg. Ze zijn dus wel degelijk in staat om ze te bevruchten. Iemand een idee?

Melanotaenia rubrovittata.jpg
 
Probeer eens de eitjes in natte turf te bewaren. Als er dan oogjes ontwikkeld zijn de eitjes opgieten met water.
Werkt bij mijn lichtoogjes ook goed.
Had ook veel problemen met schimmels.

Groetjes John.
 
Probeer eens de eitjes in natte turf te bewaren. Als er dan oogjes ontwikkeld zijn de eitjes opgieten met water.
Werkt bij mijn lichtoogjes ook goed.
Had ook veel problemen met schimmels.

Groetjes John.

Dus jij zegt eitjes in een bedje van turf leggen, vochtig houden en vlak voor het uitkomen pas met water vullen? Heb jij toevallig een foto van hoe je dit deed? Weet niet goed hoe vochtig het moet zijn.
 
Turf koken in water. Af laten koelen en fijn maken. Daarna de turf uitknijpen totdat er geen water meer uit drupt. Daarna opbergen in een tuperware bak.bewaren op kamer temperatuur.
De eitjes gewoon erbovenop leggen, kun je goed de ontwikkeling bekijken met een lampje en vergrootglas.
Als de oogjes scherp ontwikkeld zijn de eitjes gereed om op te gieten.

Succes,

John.
 
Veel succes met de tip van John zou ik zeggen.
 
Turf koken in water. Af laten koelen en fijn maken. Daarna de turf uitknijpen totdat er geen water meer uit drupt. Daarna opbergen in een tuperware bak.bewaren op kamer temperatuur.
De eitjes gewoon erbovenop leggen, kun je goed de ontwikkeling bekijken met een lampje en vergrootglas.
Als de oogjes scherp ontwikkeld zijn de eitjes gereed om op te gieten.

Succes,

John.
Ben erg benieuwd of dat zou werken. Ga dat komende week proberen!

Werken middeltjes als Esha2000 nog goed?
 
Middeltjes helpen meestal niet.
Gewoon even proberen met de turf, wie weet.

Groetjes John.
 
Ik liet de eitjes in de afzetmop zitten en dan op zijn gemak drogen en na een week hing ik die afzetmop weer in de bak en kwamen de eitjes uit.
 
Ik liet de eitjes in de afzetmop zitten en dan op zijn gemak drogen en na een week hing ik die afzetmop weer in de bak en kwamen de eitjes uit.
Dit is even nieuw voor mij, je haalde die mop dus gewoon uit de bak open en bloot, zonder het vochtig te houden? Drogen die eitjes dan niet uit?
 
Dit is even nieuw voor mij, je haalde die mop dus gewoon uit de bak open en bloot, zonder het vochtig te houden? Drogen die eitjes dan niet uit?


Nee de eitjes drogen niet uit, in de natuur komen ze ook open en bloot te liggen wegens het opdrogen van de waterpoelen en dan als het regenseizoen begint stromen de poelen weer vol en komen de eitjes uit. dat is de hele gedachte achter die turf (naabootsen van de natuur)
 
Was de turf vergeten mee te nemen maar de eitjes in de afzetmop laten was geen succes. Ik had ze echter wel met de natte mop in een dichte curverbak gedaan, misschien alsnog te vochtig. Ga nu met turf /osmose in het aquarium aan de slag en elzenproppen, kijken of dat werkt.
 
je had de bak niet af moeten sluiten maar gewoon open en bloot d emop de mop moeten laten
 
Was de turf vergeten mee te nemen maar de eitjes in de afzetmop laten was geen succes. Ik had ze echter wel met de natte mop in een dichte curverbak gedaan, misschien alsnog te vochtig. Ga nu met turf /osmose in het aquarium aan de slag en elzenproppen, kijken of dat werkt.
En hoe is het verlopen?
Het zou ook kunnen dat het te warm was voor de eitjes. Hier bij mij schimmelen ze vaak als het boven 22 graden wordt. Momenteel heel weinig last ervan.

Groetjes John.
 
En hoe is het verlopen?
Het zou ook kunnen dat het te warm was voor de eitjes. Hier bij mij schimmelen ze vaak als het boven 22 graden wordt. Momenteel heel weinig last ervan.

Groetjes John.
Oh dat is apart John. De temperatuur is namelijk altijd boven de 22 graden in de aquariumkamer indd. Ik heb het dus een aantal keer geprobeerd om de mop zo te laten drogen, en de laatste keer is er dus wel iets gelukt! Zag inderdaad echt al oogjes zitten in een paar eitjes. Heb ze nu in een klein garnalenaquarium gedaan en wachten totdat ze uitkomen.

Heb in de 80cm voor een weekje 2m 2v Praecox gehad totdat ze waren overgeplaatst en die waren druk bezig met eitjes leggen tussen de planten. Vanochtend zwom er een wolkje aan jonge visjes boven in de bak, dus we gaan eens kijken of we die groot krijgen!

Die turf ben ik nog niet aan toe gekomen maar ga ik zeker nog proberen.
 
Oh dat is apart John. De temperatuur is namelijk altijd boven de 22 graden in de aquariumkamer indd. Ik heb het dus een aantal keer geprobeerd om de mop zo te laten drogen, en de laatste keer is er dus wel iets gelukt! Zag inderdaad echt al oogjes zitten in een paar eitjes. Heb ze nu in een klein garnalenaquarium gedaan en wachten totdat ze uitkomen.

Heb in de 80cm voor een weekje 2m 2v Praecox gehad totdat ze waren overgeplaatst en die waren druk bezig met eitjes leggen tussen de planten. Vanochtend zwom er een wolkje aan jonge visjes boven in de bak, dus we gaan eens kijken of we die groot krijgen!

Die turf ben ik nog niet aan toe gekomen maar ga ik zeker nog proberen.

Misschien dat de temperatuur belangrijker is als wij ons realiseren.
Volgens mij is het ook heel belangrijk om eitjes zo min mogelijk aan te raken.
Anyway, succes met al die kleintjes en laat eens weten hoe het verloopt.

Groetjes John.
 
Zou ik na Liquifry1 gelijk naar artemia stofvoer kunnen gaan denk je?
 
Ik heb de moppen en al overgeplaatst. Heb nu van M. praecox en M rubrovittata allebei zo'n 20-30 jonkies rondzwemmen. Ik vermoed dat toch het eitjes "plukken" oa een boosdoener is geweest. Ik geef ze nu 2x per dag liquifry en wat artemiavervanger. De Praecox'en zijn nu zeker 2x zo groot als de jonkies die pas zijn uitgekomen.
 
Ik heb de moppen en al overgeplaatst. Heb nu van M. praecox en M rubrovittata allebei zo'n 20-30 jonkies rondzwemmen. Ik vermoed dat toch het eitjes "plukken" oa een boosdoener is geweest. Ik geef ze nu 2x per dag liquifry en wat artemiavervanger. De Praecox'en zijn nu zeker 2x zo groot als de jonkies die pas zijn uitgekomen.

dus nu heb je het gedaan zoals ik adviseerde?
 
Eerste visjes zijn nu ongeveer een cm of 2 al. Groeien goed! Als ze rond 1cm zijn dan gaan ze vanuit de 20L in de 110L. De kleine bak krijgt 2/3x per dag artemiavervanger en liquifry, grote bak krijgt alleen artemiavervanger.
 

Terug
Bovenaan