Wat is er nieuw

Melkwater Nieuw Aquarium

Lavigry

Member
Lid geworden
13 februari 2022
Berichten
15
Leeftijd
28
Hallo!

Mijn partner en ik hebben al een jaar of twee een 30 liter bak met wat corydoras, neontetras en amano garnalen. Veel plezier van.

Wij hebben als tweede aquarium een 60 liter Eheim bak met pomp, verwarming en lamp aangeschaft. Opgezet met opstart bactieriën, zand, drijfhout, drakensteen (allemaal goed ingeweekt en afgespoeld) en planten, draait nu een paar dagen. Planten hebben een voedingstabletje bij de wortels en het licht staat 6-9 uur aan.

Na een dag of twee begon er wat witte waas in het water te komen. Ik las dat dit normaal is en we geen water moeten verversen. Maar nu, een dag of twee later, is het water zó troebel dat ik bijna niks meer zie en het begint als riool te stinken. Het is net alsof er melk in is gegooid en er komen bubbels bovenop.
Foto is van gisteren, het is nu nog een tikje erger lijkt wel.

Online zie ik sommigen die gaan verversen en anderen die zeggen: blijf eraf komt goed, hoort zo. Dus ik zou graag van jullie willen weten wat jullie zouden doen! Ik weet het niet zo goed.
 

Bijlagen

  • 20220210_214247.jpg
    20220210_214247.jpg
    172.6 KB · Weergaven: 162
Dat is waterbloei wat je vaker bij de opstart ziet tgv teveel organische belasting.
 
Dat is waterbloei wat je vaker bij de opstart ziet tgv teveel organische belasting.

Wat zou u doen in dit geval? Verversen of wachten? Online zeiden ze juist dat veel planten zou helpen bij dit fenomeen...
 
Ik zou het zo laten, bacteriebloei verdwijnt vanzelf weer. Als de planten gaan groeien gaan ze de stoffen die in het water zitten gebruiken, en de bacteriën komen daarmee in evenwicht. Als je nu iets gaat toevoegen of verwijderen (bijvoorbeeld door een waterwissel) duurt het waarschijnlijk alleen maar langer tot er een evenwicht is ontstaan. Het moeilijkste bij het opstarten is geduld. In ieder geval niet je filter gaan verschonen zou ik zeggen. Ik zou de belichting (maar dat staat hier los van) wel op een tijdklok plaatsen zodat je planten elke dag ongeveer evenveel licht krijgen. Mijn licht gaat 8 uur per dag aan.
 
Als het water echt stinkt is er meer aan de hand dan waterbloei. Ik zou even het hout inpecteren.
 
Ik zou het zo laten, bacteriebloei verdwijnt vanzelf weer. Als de planten gaan groeien gaan ze de stoffen die in het water zitten gebruiken, en de bacteriën komen daarmee in evenwicht. Als je nu iets gaat toevoegen of verwijderen (bijvoorbeeld door een waterwissel) duurt het waarschijnlijk alleen maar langer tot er een evenwicht is ontstaan. Het moeilijkste bij het opstarten is geduld. In ieder geval niet je filter gaan verschonen zou ik zeggen. Ik zou de belichting (maar dat staat hier los van) wel op een tijdklok plaatsen zodat je planten elke dag ongeveer evenveel licht krijgen. Mijn licht gaat 8 uur per dag aan.
Zeker een goede tip met de tijdklok, dankjewel.
 
Als het water echt stinkt is er meer aan de hand dan waterbloei. Ik zou even het hout inpecteren.
Het hout ziet er normaal uit, niks anders dan de rest van de tank voor zover ik kan zien.

Het stinkt steeds meer, echt een rottende geur. Ook beginnen er kleine 'sliertjes' (ook bacteriën?) te vormen langs de bovenkant van het water & glas.
Het lijkt wel iets helderder te worden... in slakkengang. Maar de stank is echt niet uit te houden 🤢 Hele appartement ruikt naar rottend slootwater.
Het staat nu een week- ik hoop dat de geur snel minder wordt zonder verversen...
 

Bijlagen

  • 20220214_154027.jpg
    20220214_154027.jpg
    65.5 KB · Weergaven: 148
  • 20220214_154039.jpg
    20220214_154039.jpg
    71.9 KB · Weergaven: 147
  • 20220214_154046.jpg
    20220214_154046.jpg
    157.5 KB · Weergaven: 140
Kan echt niet goed zijn. De stank moet komen van rottend organisch materiaal. Als het niet het hout is dat aan het rotten is, dan is het misschien het zand ? Waar heb je dat vandaan? Is het wel gespoeld of voorgespoeld ?
Ik heb een keer een experiment uitgevoerd door een klein beetje potgrond onder het zand te doen. Binnen ene week kwam er een misselijkmakende putlucht uit het bakje en heb ik alles leeggehaald.

Succes,

Ronald
 
Kan echt niet goed zijn. De stank moet komen van rottend organisch materiaal. Als het niet het hout is dat aan het rotten is, dan is het misschien het zand ? Waar heb je dat vandaan? Is het wel gespoeld of voorgespoeld ?
Ik heb een keer een experiment uitgevoerd door een klein beetje potgrond onder het zand te doen. Binnen ene week kwam er een misselijkmakende putlucht uit het bakje en heb ik alles leeggehaald.

Succes,

Ronald

Misschien een van de planten die niet goed is dan- kan ze moeilijk checken nu ik ze niet goed kan zien.

Het is zand van de hornbach, Aquariumzand zwart 5kg, merkloos. Hebben het in een emmer gedaan, water doorheen laten lopen en omgeschept tot het water helder was en nog even doorgegaan.
Zelfde voor de stenen- afgespoeld tot het water helder was.

We gaan toch maar even een (gedeeltelijke) waterwissel doen denk ik- want ik word hier echt doodsongelukkig van.
 
Als het zo stinkt dan zou ik het er snel uithalen en goed wassen of vervangen. Is dit een nieuwe bodem en zo ja welke?
 
Als het zo stinkt dan zou ik het er snel uithalen en goed wassen of vervangen. Is dit een nieuwe bodem en zo ja welke?
Ja, alles is nieuw- bodem is zwart zand van de hornbach! Alles eruit halen en opnieuw beginnen dus?
 
Is dat de Aquasand met een korrel van 0,4-0,8mm?
 
Ja dat is gezien de prijs het Aquasand en ik heb dat nooit gehad en het bevreemd mij. Zelf zou ik het eruit halen en goed wassen want dit kan ook niet en gelijk hout goed controleren.
 
Ja dat is gezien de prijs het Aquasand en ik heb dat nooit gehad en het bevreemd mij. Zelf zou ik het eruit halen en goed wassen want dit kan ook niet en gelijk hout goed controleren.
We zijn nu alles aan het leeghalen en gaan het zand koken. Sommige plantjes begonnen al te rotten (vielen bij lichte aanraking al uit elkaar). Hout lijkt okay te zijn.
Alles was heel slijmerig- veel van die sliert stukjes ook in het water. Nog nooit zo een stank meegemaakt- ik wens dit niemand toe.
 
wat vervelend! Misschien toch teveel voeding in het water, welicht van de bemesting
 
Nou... poging twee... rottende planten eruitgehaald, zand uitgekookt & uitgespoeld en alles schoongemaakt.

Nu duimen 😬🤞
 

Bijlagen

  • 20220214_194930.jpg
    20220214_194930.jpg
    360.4 KB · Weergaven: 146
Succes!
 
Ziet er weer strak uit en ik hop dat alles nu naar wens zal gaan.
 
Twee weekjes verder ziet het er zo uit!

Veel van de planten hebben het helaas niet overleefd- zelfs de anubias waren helemaal doorgerot en vielen na een weekje uit elkaar toen ik ze nakeek.
We hebben toen voor de zekerheid ook maar even een kwartje waterwissel gedaan en halen tussendoor de dooie blaadjes weg.
Ook een nieuwe 'bodemstofzuiger' aangeschaft die wat makkelijker werkt met zand.
We hebben het filter vervangen voor een koolstof spons ipv een normale, dat heeft geholpen met de laatste vieze geur.
De rest van de tank lijkt (naar omstandigheden) goed te gaan.

We hebben wat witte schimmel wat op het hout begon (zit ook bij het zand, al kan dat ook wat anders zijn?) en wat bruine algen, maar dat moet geen kwaad kunnen als ik me goed heb ingelezen.
Geen vieze stank meer in ieder geval!

Ik weet alleen nog steeds niet wat er nou precies is mis gegaan- qua geur en rot van de planten dacht ik aan bodemrot, maar dat verklaart het wittige water niet en niet alle planten zaten in de bodem.
Daarnaast zag ik ook niks geks aan de bodem toen ik hem schoonmaakte. Misschien een vreemde samenloop van omstandigheden- ik ben er nog niet zeker van. Ik hoop in ieder geval dat het me niet nog eens overkomt.
 

Bijlagen

  • 20220228_163814.jpg
    20220228_163814.jpg
    93.1 KB · Weergaven: 122
  • 20220228_163824.jpg
    20220228_163824.jpg
    95.7 KB · Weergaven: 115
  • 20220228_163809.jpg
    20220228_163809.jpg
    117.7 KB · Weergaven: 122
  • 20220228_163759.jpg
    20220228_163759.jpg
    169.6 KB · Weergaven: 122
Bruinalg en schimmel kunnen geen kwaad en dat zie je vaker bij de opstart.
 
Ziet er veel beter uit.👍
 
Wat fijn dat het zo de tweede keer wel goedgaat!
 
Ziet er beter uit geduld is een schone zaak
 
Voor een mooie bak is geduld het belangrijkste ingrediënt.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan