Mening gevraagd :) (CO2)


D

Daph

Guest
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, aangenaam :D

Hier komen de eigenschappen van mijn bak:

  • 60 liters,
  • Ingebouwde led verlichting, 10 uur per dag.
  • Weinig planten (een anubias en twee java-varens).
  • Vijf vijf-streep barbelen
  • Een killivis (golden wonder)
  • Vijf blauwe neons
  • Twee cpo-kreeftjes


Nu ben ik aan het denken over vloeibare co2, vanwege een aantal minder fraaie aspecten van de planten (zie foto's).

Mijn vragen:

  • Heeft co2 zin, gezien de geringe hoeveelheid planten?
  • Met het oog op de weinige planten, moet ik minder doseren dan bij een dichter beplante bak?
  • Zal het zin hebben tegen de algen?
  • Kan ik beter investeren in een co2 gas-installatie?
Hier komen de foto's :))

Bekijk media item 1636Bekijk media item 1637Bekijk media item 1638
 
Om te beginnen mogen beiden niet in de bodem staan met de wortelstok want dan gaan ze dood. Geef je iets van plantenvoeding? Tevens zijn beide trage groeiers en vragen dus weinig voeding en ik heb ze ook in 60cm bakjes staan met alleen wat plantenvoeding.
Draait deze bak al lang en hoelang heb je de verlichting aan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Daph
Als ik het goed zie, en anders corrigeer je mij maar, staat er in de bodem een javavaren, deze moet met de wortels boven het substraat en is de hoogste plant een anubias, welke weinig licht behoefd, graag je water waarden.
Mogelijk je filter naar links verplaatsen zidat hij wat achter het hout weg valt, verder kan vloeibare Co2 (Carbo) prima gebruikt worden om de algen te bestrijden, maar zorg dat er eerst wat licht word gedimd door b.v. drijfplantjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Daph
Als ik het goed zie, en anders corrigeer je mij maar, staat er in de bodem een javavaren, deze moet met de wortels boven het substraat en is de hoogste plant een anubias, welke weinig licht behoefd, graag je water waarden.
Mogelijk je filter naar links verplaatsen zidat hij wat achter het hout weg valt, verder kan vloeibare Co2 (Carbo) prima gebruikt worden om de algen te bestrijden, maar zorg dat er eerst wat licht word gedimd door b.v. drijfplantjes.

Ik heb de indruk dat ze beiden in de bodem staan en dat verklaart denk ik al veel en daarom dat ik dit ook al had opgemerkt;)
 
Hoi John,

De anubias staat op een stuk kienhout (dat kun je niet zien).

De twee java's drijven voorlopig vrij rond ;)

Ik zal even een foto van de verlichting meesturen. Deze staan ongeveer 10 uur per dag aan.
IMG-5440.JPG
 
De java-varens zijn wel een beetje onder het hout gedrukt om ze een beetje op de plek te houden, vandaar dat jullie dat niet gezien hebben :)
 
Ik heb hier een Aquatlantis met ook 8 of 10W staan en voeg alleen wat plantenvoeding toe. Ik zou de verlichting naar 8 uur terugbrengen in ieder geval en plantenvoeding gebruiken.
De planten kun je het beste op een steen of stuk hout vastmaken. Maar hoelang draait je bak nu en wat zijn verder de waterwaarden?

Ook kun je zoals Ton al aangaf wat drijvers gebruiken om de vraag naar voeding minder te maken. Daarbij is het bijkomende voordeel dat de Anubia minder licht krijgt want bij veel licht zal deze het niet goed doen.
 
Hm interessant. Ik denk hier uit op te maken dat het wat eerder met licht te maken heeft dan co2.
Voeden van planten doe ik 1x per week met Dennerle planten elixer. De water waarden zijn allen binnen de geaccepteerde grades.
De bak draait nu een jaar.
Ik heb de apparatuur meteen naar links verplaatst, dat ziet er al beter uit inderdaad ;)

PS. gebruiken jullie een timer voor de verlichting?
 
Nee, in dit aquarium zou ik niet beginnen met co2. Hebben de planten niet nodig en dan is het toch een flinke investering. Vloeibare co2 zou ik niet doen. Leuk als algbestrijding, maar kan ook behoorlijk schadelijk zijn.

Als de algen aanhouden zou ik je licht verminderen. Dat staat nu best lang aan. Maar wat ik aan alg zie lijkt me voornamelijk bruine alg. Dat zie je vaker als de bak nog niet helemaal stabiel draait en trekt vaak met verloop van tijd vanzelf weg.
 
gebruiken jullie een timer voor de verlichting?

Ja een goedkope schakelklok van de Action.

Maar wat ik aan alg zie lijkt me voornamelijk bruine alg

Dat lijkt me ook en vandaar dat ik vroeg hoelang de bak draait maar wellicht is de belasting te hoog of is het filter slecht onderhouden of juist te vaak schoongemaakt.

De water waarden zijn allen binnen de geaccepteerde grades.

Kun je deze hier posten en waar zijn die mee gemeten?
 
Oef, de buurvrouw heeft die gemeten met een set met vele druppels en kleine potjes. Die veranderden dan van kleur. We hebben het niet opgeschreven...

De filter maak ik niet heel vaak schoon, zo'n 1 keer in de drie maanden, in het afgehevelde water uit de bak.

PS. Biologist, wat bedoel je met belasting?
 
Noa bedoeld water belasting door de aanwezige vissen, maar dat kan ook door te weinig verversen gebeuren, wat is je ververs beleid?
 
Ik ben schuldig geweest aan te weinig verversen. Nu 1 keer per week sinds ongeveer een maand...
 
De filter maak ik niet heel vaak schoon, zo'n 1 keer in de drie maanden, in het afgehevelde water uit de bak.


Dat is denk ik te weinig voor zo n klein binnenfilter. Ik gebruik de Aquaflow 100 hier en moet ze zeker eens per 14 dagen licht uitspoelen hoor met een hele lichte bezetting.
Dit samen met weinig belasting zou wat nh3/4 hebben kunnen veroorzaken en dat is met redelijke belichting een boost voor algen.
 
Oke, dat zal ik dan ook onthouden. Dank voor alle informatie tot nu!
 
Ik ook altijd een timer voor verlichting. Zelf aan en uit zetten ga je zeker een keer vergeten en zorgt ook niet voor een constante lichtduur per dag.
 
Soms werken de timers niet op een verlichting zoals bij de SF expert 30 serie. Bij de nieuwe werken die daar niet op dacht ik en bij de oude serie wel.
 
Om te beginnen mogen beiden niet in de bodem staan met de wortelstok want dan gaan ze dood. Geef je iets van plantenvoeding? Tevens zijn beide trage groeiers en vragen dus weinig voeding en ik heb ze ook in 60cm bakjes staan met alleen wat plantenvoeding.
Draait deze bak al lang en hoelang heb je de verlichting aan?
10 uur... Zie het eerste bericht van Ts hierboven. Hetgeen voor de aanwezige planten best wel lang is, vind ik dan maar weer.
 
10 uur... Zie het eerste bericht van Ts hierboven. Hetgeen voor de aanwezige planten best wel lang is, vind ik dan maar weer.

Klopt Ben en ik had daar al op gereageerd inmiddels omdat ik het ook lang vindt. Dat ik het niet in de startpost heb zien staan komt door de leeftijd zoals je al weet toch;)
 
Ok dan hebben we nu alleen nog het antwoord nodig op de vraag hoeveel je ververst in %

En de volgende keer ff opnoteren wat de kleurtjes waren van de buurvrouw, wie schrijft die blijft zegmaar ;)

Denk trouwens niet dat CO2 installatie in jouw verhaal veel indruk gaat maken
 
Naar 8 uur belichten gaan lijkt me alvast een goede stap.
Verder elke week verversen en je komt volgens mij al heel ver.
Verder niet te veel mest toevoegen, want je planten groeien traag en hebben dus weinig nodig.
 

Terug
Bovenaan