Mening gevraagd over een achterwand.


V

Vhall

Guest
Ik zit met het volgende dilemma, namelijk de achterwand voor een Tanganyika "biotoop".

In eerste instantie zou er een RockZolid Borneo in komen:
L5JjlSPbH8SOkUFnkAmob1a4dnla_x_2.jpeg


Maar deze bleek lastig op maat te maken en wanneer de LFS het niet aandurft, leek het me verstandig er zelf ook niet aan te beginnen, gezien de prijs...

Daarom ben ik nu rond aan het kijken voor een vervangende achterwand en ben ik uitgekomen bij de Slimline serie van BTN.
Met als voordeel de dikte van minder dan 3cm (mijn aquarium is 40cm diep) en de vlakke achterkanten �n het feit dat ze makkelijk op maat te zagen zijn.
Alleen kan ik geen keuze maken voor wat betreft de kleur. Met de gedachte dat het een Tanganyika aquarium gaat worden, wat zouden jullie doen?
Ik ben me ervan bewust dat ik zelf de knoop door zal moeten hakken, maar ik kan vooralsnog simpelweg niet besluiten wat het beste past bij een Tanganyika biotoop :help:.
Verder denk ik dat ik een donkere (zwarte) bodembedekker ga gebruiken, wat ook weer voor het nodige contrast gaat zorgen.

Gneis-Basalt
L5JjlSPbH8SOkUFnkAmob1a4dnla_x_2.jpeg


Basalt
6998_388042217948631_1413681468_n.jpg


Wit Kalksteen
L5JjlSPbH8SOkUFnkAmob1a4dnla_x_2.jpeg


Soms helpt dat beetje input je net even over de drempel. Eventuele andere suggesties zijn uiteraard ook meer dan welkom!
Alvast enorm bedankt voor jullie input!
 
Hoezo,lastig op maat te maken?

Kan jij dan niet met een slijpschijf overweg?

En kwestie van eerst een mal te maken,van karton.
Als die goed is ,aftekenen en op maat slijpen.
 
Als het een achterwand van 50,- zou zijn Bertus dan zou ik zonder meer met de slijptol aan de slag gaan en een scheve kant op de koop toenemen.
Maar in dit geval is het bedrag me toch net wat te hoog om te experimenteren.
En om je vraag te beantwoorden, ik beschik niet eens over een slijpschijf, laat staan dat ik er mee over weg kan ;).

Wat ik me nu wel bedenk, zou het een mogelijkheid zijn om dat de witte kalksteen achterwand aan te schaffen en deze met een airbrush over te schilderen?
Vervolgens een laag Epoxy erover om te voorkomen dat het gaat verkleuren. Op die manier kan ik zelf de kleur bepalen (een grijstint), en houd de achterwand
de uitstraling van een BTN wand...(Schilderen kan ik namelijk wel aardig :). )
 
Als je schoolbord verf neemt,hoef je geen epoxy te gebruiken.
 
Thanks voor de tip Mondeo! Ik ga dat eens opzoeken, schoolbordverf (wel eens van gehoord, nooit gezien of over gelezen).
 
Als het een achterwand van 50,- zou zijn ?
Geen idee wat ze kosten.

ROCKZOLID BORNEO GRIJS 98x48 NU: 118.95

ROCKZOLID BORNEO GRIJS ROCKZOLID BORNEO GRIJS 128x48 NU: 168.95


ROCKZOLID BORNEO GRIJS ROCKZOLID BORNEO GRIJS 158x58 NU: 228.95


ROCKZOLID BORNEO GRIJS ROCKZOLID BORNEO GRIJS 198x58 NU: 268.95

O,nu wel. prijzig ja.
 
Is iets als onderstaande niet een idee?

8ZxbzLggJJo1xQ_jHrX9AgLEsXblMW2h.jpeg
 
waarom een achterwand, je bak is 40cm diep dan zou ik zeker geen BTN 3D nemen overigens.
Je kunt als je goed kunt schilderen/verven wat je zei ook de achterwand schilderen aan de buitenkant van de bak.

tangayika ideen
 
@Mascha&Ivo: Prachtige combinatie, de achterwand lijkt op de Basalt/Gneis van BTN, ik vraag me alleen af welke steensoort ervoor gestapeld ligt.
Van het weekend wil ik sowieso enkele tuincentra in de buurt bezoeken om de verschillende steen soorten eens te bekijken.
Bedankt voor de inspiratie! Uiteindelijk is zoiets toch wat ik voor ogen heb, alleen met iets meer grijstinten (denk ik).

@N. Oldenzeel: Heb er over gedacht om voor een zwarte achtergrond te gaan, dit zou de kleuren van de relatief saai-gekleurde Tanganyika cichliden wel ophalen.
Maar ik vrees dat ik enkel een zwarte achterwand wat saai ga vinden. De Slimline achterwanden van BTN zijn minder dan 3cm dik,
daar lever ik dus relatie weinig ruimte mee in. Achteraf gezien zou een 3D wand niet verstanding zijn geweest, bedankt daarom ook voor de tip!

Op dit moment neig ik naar:
k2VnQc4xXyEMu9DluaFZf_Gv9qx2uAxW.jpeg


Om deze vervolgens licht op te spuiten met enkele grijstinten, om zo een meer rotsachtige indruk te krijgen.
Uiteraard ook een experiment, maar wel ��n waar ik wat meer ervaring mee heb en ook het gevoel dat het kan gaan lukken.

Overigens zal ik zodra het aquarium goed en wel staat een foto topic aanmaken, waarin ik zal updaten over dit experiment ;).
 
het is een kwestie van smaak dus "let's agree to disagree" ;-) maar met de juiste verlichting en inrichting kan saai zwart ook diepte suggereren.
Maar dan moet je de bak van achter niet of zeker niet te fel verlichten, dan krijg je het effect dat de vissen van achter uit de bak bijna niet zichtbaar naar voren komen zwemmen en zichtbaar worden.
Dat werkt bij mij (haha per ongeluk zo ontworpen).

Door algengroei wordt het toch wat vlekkiger en onregelmatig.

Wat ook een idee is om flagstones te plakken tegen de achterwand (geheel of gedeeltelijk).

Zoals hier gedaan (niet zo heel erg mooi maar het idee spreekt me wel aan ipv "plastic".)
Fueller Flagstone 3D background
 
Die flagstones zijn ook wel erg gaaf inderdaad (je maakt het me er niet makkelijker op, haha!).
Dit aquarium wordt echter mijn eerste aquarium en als ik dat artikel zo eens lees, is dat toch wel meer "aquaria voor gevorderden" ;).
Ik heb de link wel gebookmarked voor eventuele latere referentie, dus bedankt voor de link en inspiratie!

Ik heb gegoogled op die zwarte achtergronden en inderdaad, het heeft toch wel iets bijzonders.
En zeker wanneer goed gebruik wordt gemaakt van verlichting, krijg je een indrukwekkende dieptewerking!
Is het iets voor mij? Vooralsnog niet, wellicht voor in de toekomst als ik de hobby wat meer onder de knie heb en wil gaan "experimenteren" :).

@Mascha&Ivo; Meer inpsiratie, keep it coming! Ziet er mooi uit (heb het topic even bekeken)! Ik wil zelf proberen het iets rustiger te houden qua stenen en lijnen.
Maar dat is iets wat ik in gedachte heb, de vraag is of het er ook daadwerkelijk zo uit komt straks ;).
Vandaag nog even naar de Hornbach geweest en de achterwand besteld, inmiddels heb ik volgens mij alles in huis om te beginnen,
dus hopelijk komend weekend aan de slag! :D
 
Hallo Mondeo,

Ik ben bezig om mijn eigen achterwand te maken maar hoezo geen epoxy? Ik had begrepen dat epoxy of boten lak dient om het geheel wat harder te maken. Ik heb wel schoolbordverf in huis maar daar wilde ik schaduw werking mee cre�ren.

Grtjs
Albert
 
Bertus zei:
Hoezo,lastig op maat te maken?

Kan jij dan niet met een slijpschijf overweg?

We zijn niet allemaal bouwvakker (geweest) Bertus, heb niet eens zo'n ding :rolleyes:

Mijn gereedschap was een telmachine, en later de computer
 

Terug
Bovenaan