mening gevraagd


Amersfoorter

Active member
Lid geworden
2 september 2018
Berichten
26
Leeftijd
46
Allen,

nu mijn bak 14 dagen aan het opstarten is, merk ik dat het water niet helder wordt en een beetje ruikt. Ik zie ook dat bijvoorbeeld de l.aquatica bruin wordt en last heeft van 'troep'. Of het algen zijn, weet ik niet. De crypto's/echinodorussen, anubias nana en belgisch groen doen het goed (de laatste schiet echt omhoog).

Zoals jullie op de fotos kunnen zien ligt er op de bladeren wel bruinige zooi.

- Zou het filter te hard kunnen staan waardoor het fijne grind/zand van de bodem opwaait?
- Is dit wellicht waterbloei?
- Kan het zijn dat het spiderwood wat kleur afgeeft?

De monte carlo ziet er goed uit, genoeg co2 volgens mij in de bak.

Ik filter nu ook over fijne watten.

Suggesties en tips welkom.

IMG_8195.JPG


IMG_8196.JPG


IMG_8197.JPG


IMG_8198.JPG


IMG_8199.JPG
 
Van waterbloei is geen sprake voor zover ik de foto's kan beoordelen. Vervuiling zie ik wel evenals wat alg ontwikkeling met name op je Anubias. Dat plantje zou je ook niet in de grond moeten hebben, overigens. Alles zou wat beter te bezien zijn wanneer je ons waterwaardes zou kunnen geven, liefst gemeten met een druppeltest. Vertel verder even iets over je bak, licht, eventuele toevoegingen zoals CO2 en overige bemestingen.
 
De bruine alg ( kiezelwier ) is een normaal voorkomen bij net opstartende bakken. Dit gaat vanzelf over. Het vuil op de bladeren kan van het hout afkomstig zijn. Bij voldoend waterbeweging zou dit via de filtering verwijderd moeten kunnen worden. Het vuil wat op de bodem verzameld bij waterverversen afhevelen.
 
de Ph schommelt over de dag heen tussen de 6,9-7,1, de kH is niet stabiel maar tussen de 6-8.
Er staat nu 8,5 uur 30 lumen/liter LED op (JBL natur), er stond nog een ClassicLED van EHEIM naast voor een totaal van 40 lumen/liter.
PO4-druppeltest geeft aan 0,5 mg/l, ik voeg van HS carbo, meststoffen en NO3 toe. NO3 op 15 mg/liter.
 
Het filter is het interne EHEIM 130 filter met spons, laagje watten en sera siporax
 
Van waterbloei is geen sprake voor zover ik de foto's kan beoordelen. Vervuiling zie ik wel evenals wat alg ontwikkeling met name op je Anubias. Dat plantje zou je ook niet in de grond moeten hebben, overigens. Alles zou wat beter te bezien zijn wanneer je ons waterwaardes zou kunnen geven, liefst gemeten met een druppeltest. Vertel verder even iets over je bak, licht, eventuele toevoegingen zoals CO2 en overige bemestingen.

De Anubias zit met de wortelstok boven het grind.
 
Bruine alg is makkelijk weg te poetsen door een stukje filterwat met een elastiekje om je duim te wikkelen en daarmee over de bladeren te wrijven.
 
Je geeft aan dat je bak aan het opstarten is en geen idee of je gebruikt filtermateriaal in het filter hebt oid maar na een week of 2 komt normaal gesproken een nitrietpiek en is vergif voor je vissen dus zou het heel goed in de gaten houden iig.
 
Zoals John al aangeeft moet je de waarden goed in de gaten houden want jammer genoeg heb je de bak geen 4 weken laten indraaien. De vissen zullen voor extra belasting zorgen en nh3/4 is een boost voor algen.
 
Zoals John al aangeeft moet je de waarden goed in de gaten houden want jammer genoeg heb je de bak geen 4 weken laten indraaien. De vissen zullen voor extra belasting zorgen en nh3/4 is een boost voor algen.
De waarden zijn gelukkig goed. Overigens heb ik filtermateriaal gebruikt uit het oude aquarium, dus ik ben niet van 0-af-aan begonnen met deze bak.

Ik lees op de website van Tropica dat je in het begin tot 3xper week 50% water moet verversen, de week erna 2x, etc. Dat lijkt haaks te staan op het 4 weken laten indraaien van je bak ?!
 
Nee, dat geld voor het filter en de bodem.
In het water zitten weinig bacterie
Met water verversen breng je ook wee goeie stoffen in de bak.

Zie de eerste foto,s wel dat je de oude bodem in heb gelaten.


Had je betr niet kunnen doen.
 
De waarden zijn gelukkig goed. Overigens heb ik filtermateriaal gebruikt uit het oude aquarium, dus ik ben niet van 0-af-aan begonnen met deze bak.

Ik lees op de website van Tropica dat je in het begin tot 3xper week 50% water moet verversen, de week erna 2x, etc. Dat lijkt haaks te staan op het 4 weken laten indraaien van je bak ?!

Een bak draai je in zonder bewoners erin, dus dan vervuilt de bak niet en kan die mooi rijpen, nu jij er al bewoners in hebt zitten kun je niet meer spreken van indraaien omdatie al bevolkt is en zal je regelmaltig moeten verversen
 
Ik lees op de website van Tropica dat je in het begin tot 3xper week 50% water moet verversen, de week erna 2x, etc. Dat lijkt haaks te staan op het 4 weken laten indraaien van je bak ?!
Deze informatie is alleen van toepassing als je ook de spullen van Tropica gebruikt = Tropica aquasoil en Tropica voeding
 
Nee, dat geld voor het filter en de bodem.
In het water zitten weinig bacterie
Met water verversen breng je ook wee goeie stoffen in de bak.

Zie de eerste foto,s wel dat je de oude bodem in heb gelaten.


Had je betr niet kunnen doen.
Nee, dat is schaduw. Dit is de eerste bodem in de bak.....nou ja.....was. Ik heb intussen de matten eruit gehaald en een compleet nieuwe grindbodem met sera voedingsbodem erin gedaan.

de donkere rand is dus schaduw (exact hetzelfde grind, de voedingsbodem ligt niet tegen de voorruit aan)

IMG_8208.JPG


IMG_8209.JPG
 

Terug
Bovenaan