Wat is er nieuw

mening malawi bak

  • Onderwerp starter Onderwerp starter robbiederuiter
  • Startdatum Startdatum
R

robbiederuiter

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben druk opzoek naar de bak die ik wil gaan maken. Hierdoor heb ik meerdere forums geopend. Ik zit nu te kijken naar een Malawi bak.

Afmeting bak: 2 meter breed x 50 cm diep x 55 cm hoog

Zand: Metsel zand / speelzand
stenen: ...
Filter: met minimaal 3x de bak inhoudt
Verwarmingselement: 300 watt
planten: Valisneria spiralis en Hydrilla verticullata

wel of geen voedingsbodem???

wat voor verlichting?

Vissenbestand ga ik daarna bekijken.

Ik heb al een forum geopend met welke filter ik moet gaan gebruiken zie daarvoor:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1647352

Mijn vraag is dus of de dingen die ik heb samengesteld genoeg zijn. verwarming, zand etc. en misschien moet ik nog dingen toevoegen hieraan

Mochten jullie nog tips hebben hoor ik dat graag.
 
Ik zou geen voedingsbodem nemen want als de vissen gaan graven zal het een zootje worden.
 
Welke planten zouden er gevoed moeten worden met de voedingsbodem?
Volgens mij wordt voor Malawibakken doorgaans helder wit / blauwig / 'koud' licht gebruikt. De African Lake van Dennerle heeft een kleurtemperatuur van 5000 K, de Solar nature van JBL (die ze noemen voor Malawi en tanganyika) zelfs 9000 K.

~ Ivo
 
Ik zou gaan voor de middelmaat filter zand van wildkamp. Kost maar een paar euro voor 25 kg, en de kans op dichtslaan is vrijwel nul.

Zeker geen voedingsbodem, het zal al een wonder zijn als de planten �berhaupt overleven, dus absoluut geen voedingsbodem.

Voor stenen is er een hele boel keus, maar ik zou zeker NIET gaan voor lavasteen, deze heeft veel te veel scherpe randen.
 
Welke vissen wil je gaan houden? Als je een bak vol mbuna wil dan is je filter (veel) te klein, wil je juist een rustige bak met auonocara's en/of andere rovers dan is je filter prima.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan