Wat is er nieuw

menselijke 'ziektes' door aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
M

mss

Guest
Hallo,

Kom net terug van een lange werk 'vakantie' en had dus al enige tijd niet meer in mijn kamer geslapen. Laat ik voorop stellen dat aquarium in een kleine slaapkamer staat nu had ik daar nog 1 bij deze is weg omdat dit mij op me longen sloeg en niet gezond voor mij was gezien een Nier operatie.

Nu kom ik terug na 3 weken weg. En slaap ik 1 nacht in mijn kamer en merk direct weer dat mijn neus 'vol zit' en mijn haar alle kanten op staat dit heb ik de laatste 3 weken niet gehad.

Aquarium is open is dit probleem te verhelpen met een kap of niet?. Kamer is echt klein 4 x 3 max en aquarium is 170 x 80.
Mijn angst is maar wil uit eindelijk mijn gezondheid voor rop stellen dat ik misschien toch na een lagere temperatuur moet gaan met mijn aquarium zou dan boven genoemde problemen verholpen zijn?.

Groet
Stijn ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Vervelend zeg!

Kunnen we als gegeven aannemen dat de vochtigheid zo'n slechte invloed heeft op je gezondheid? Heb je al eens gemeten wat de luchtvochtigheid is in deze kamer?
Dan denk ik dat een kap je beste optie is. Temperatuur zal niet heel veel verschil maken, denk ik.

Succes.

Hallo.

Ik begrijp eruit dat volgens jou de luchtvochtigheid wel minder word door middel van de kap?. Ik heb angst dat de kamer te klein is voor een aquarium met 27 graden en mijn gedachten was dan ook een bestand te zoeken die minder warm moet enkel heb ik 0 kennis wat betreft mijn vraag.

Welke temperatuur zal weinig doen aan luchtvochtigheids verhoging?.

Op moment zijn het kleine dingen zoals 'slecht' haar en vaak last van een dichte neus.

Ik denk dat je beter kan gaan voor een afzuiging in de kamer i.s.m een ontvochtiger.

Nou, mijn opmerkingen zijn gedachtes, niet meer dan dat. Ik postte eigenlijk om te vragen of het echt om de luchtvochtigheid ging. En dan is de verleiding groot om door te kletsen🙂

Ik heb nu wel even gezocht naar een technische onderbouwing. Ik kom enkel bij een calculator voor de verdamping uit een zwembad. En waarom niet, voor een vis is je aquarium een zwembad 🙂
http://www.csh.nl/luchtontvochtiger-ont ... lator.html

De absolute waardes lijken mij niet reeel (er verdampen geen Liters per dag bij mij), maar het verschil was significanter dan ik dacht. Toch 3x zoveel verdamping bij 27 in verhouding tot 21 graden.
Maar je kunt het beste zelf even spelen denk ik. En dan maakt het ook nog veel uit of er een grote lamp op staat, stroming, e.d.

Hoe dan ook denk ik dat een kap het beste werkt. Het temperatuurverschil zorgt er dan voor dat het vocht naar water terugslaat tegen de kap. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat ik hier ook simplificeer.

Ton, daar heb ik ook aangedacht maar een aquarium is al kosten genoeg zeker een van dit formaat. Als ik dit dan kan tegengaan door eventueel na een bestand over te stappen op een lagere temperatuur doe ik dit met liefde (al hou ik wel van me maanvissen).

Alexej
Ik heb laatst zitten kijken en verlies zeker 5-10 cm op 5 dagen en dit is een aquarium van 900 liter.
de calculator geeft aan dat ik 10 liter per dag verlies dit is volgens mij nog aan de lage kant. Binnen temp is 27,kamer temp 20,buiten 0-10 in de winter. Ik slaap in de koudste kamer van het huis (op moment niet meer door de luchtvochtigheid).

Wat ik zou proberen si kijken wat er gebeurt met een paar dagen een tijdelijke kapde hem bv eens een paar dagen af met plaat materiaal van het een of ander en zie wat het verschil gaat zijn. Dna weet je of een definitieve kap een redelijke oplossing kan zijn of niet

mss zei:
Ik heb laatst zitten kijken en verlies zeker 5-10 cm op 5 dagen en dit is een aquarium van 900 liter.
de calculator geeft aan dat ik 10 liter per dag verlies dit is volgens mij nog aan de lage kant. Binnen temp is 27,kamer temp 20,buiten 0-10 in de winter. Ik slaap in de koudste kamer van het huis (op moment niet meer door de luchtvochtigheid).

Dan kunnen we er in ieder geval van uit gaan dat de verdamping behoorlijk is. Ik ben dan bijna bang dat het dweilen wordt met de kraan open, welke oplossing je ook kiest. In aquarium termen; alsof je osmose water in een bak gaat doen die vol zit met kalksteen...

Ik hoop natuurlijk dat dat niet zo is

Stijn, hoe "lastig" is het om de Rio nanay af te dekken? maw hoe ziet de bovenkant van het aquarium eruit? Foto 😉

Wil je zo min mogelijk verdamping dan een temp van het water gelijk aan de kamer temp, echter dat geeft wel een uitdaging voor je vissenbestand. Anders een zo "laag" mogelijke water temp. immers wanneer het verschil met de omgeving kleiner is zal er ook minder verdampen.

Hallo Heren..

Mijn broertje zal zeer waarschijnlijk een Dekruit gaan leveren voor mij. Nu wil ik dat best even aan kijken al is mijn angst groot dat dit weinig uit gaat maken door de buiten temperatuur zo laag is in verhouding met de binnen temperatuur.

Inmiddels topic open gemaakt in samenstelling.

Weet dus niet of als ik max 24 graden aangeef dit veel verschil maakt met de 27 graden uiteraard zit ook bij de max 24 er een dekruit op.

Ik gebruik tegenwoordig een dekruit op mijn bakken, deze ruit past zuigend, hierdoor heb ik veel minder verdamping, ik hoef de bakken niet meer bij te vullen.

Zo zeg ben echt compleet het plezier kwijt kom ik achter. Liefst flikker ik het eruit (al kan ik het niet tillen)

Ik wil t wel hebben hoor 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan