Wat is er nieuw

Merel

Merel77

Member
Lid geworden
7 juli 2024
Berichten
19
Leeftijd
47
Hallo, ik ben Merel. Ik heb me aangemeld omdat ik weer met een aquarium ben begonnen.

In het verleden heb ik een paar bakjes gehad, maar in verband met een verhuizing en ziekte heb ik de hobby niet meeverhuisd. Nu toch maar weer beginnen.

Ik heb ervaring met aquascaping en nano. Nu wil ik me vooral toe gaan leggen op low tech nano: makkelijke plantjes, garnaaltjes, slakjes, nano visjes. Ik vind dat eigenlijk het allerleukst.

Ik hoop hier wat gedetailleerde, nerdy, info te vinden. Ik zou vooral wat meer willen leren over het houden en kweken van garnaaltjes (neocaridina) en de verschillende kleurvariëteiten.
 
Welkom (terug) Merel!
 
Welkom!
 
Hoi @Merel77 - Merel.

Welkom (terug) in de hobby en op het AF. Hopelijk ben je goed hersteld van je ziekte.

Ik weet uit eigen ervaring dat je lichaam eerlijk is en je de tijd moet nemen stapje voor stapje.

Veel plezier weer met de nano hobby.
 
Welkom op het AF.
 
Welkom Merel! Ben je van plan een hele kweeksetup voor alle kleuren neocaridina te beginnen? Of meer zodat je in je aquascape dezelfde kleur terug blijft zien waar je mee bent begonnen? Is genoeg info te vinden hier iig 🙂

En ben ook zeer benieuwd naar wat van je scapes!
 
@Lamith Ik begin met twee kleine aquaria voor in de woonkamer (en een nog kleinere bak in een andere kamer voor quarantaine/reserve/jongen verplaatsen/een-of-ander-iets) en ik wil twee verschillende kleuren proberen. De ene kleur in de een, de andere kleur in de andere zodat ze niet door elkaar komen.
 
@Lamith Ik begin met twee kleine aquaria voor in de woonkamer (en een nog kleinere bak in een andere kamer voor quarantaine/reserve/jongen verplaatsen/een-of-ander-iets) en ik wil twee verschillende kleuren proberen. De ene kleur in de een, de andere kleur in de andere zodat ze niet door elkaar komen.
Ah leuk idee wel! Als je ze zo goed gekleurd mogelijk wilt houden, is het zaak de wat minder gekleurde exemplaeren uit te vangen en die dan in dat andere bakje te doen of te euthaniseren. Zelf heb ik een bakje dat inmiddels 1,5 jaar draait en hier haal ik nooit een garnaal uit met minder kleur. Toch is de kolonie nog mooi rood 🙂
 
of te euthaniseren.
Wel heel drastisch... op MP voor een klein bedrag of gratis in het belang van het dier is denk ik een betere optie en anders een speciekuipje in je tuin en doe ze daar lekker in, zal je verbazen hoe goed ze de winters in NL kunnen overleven.
 
Ah leuk idee wel! Als je ze zo goed gekleurd mogelijk wilt houden, is het zaak de wat minder gekleurde exemplaeren uit te vangen en die dan in dat andere bakje te doen of te euthaniseren. Zelf heb ik een bakje dat inmiddels 1,5 jaar draait en hier haal ik nooit een garnaal uit met minder kleur. Toch is de kolonie nog mooi rood 🙂
Mijn broer heeft Koi. Die zal ik eens vragen als het zover is. Het (zinloos) euthanaseren wil ik proberen te voorkomen als ik het al in me heb. Misschien kan ik ze nog op marktplaats zetten.
 
Mijn broer heeft Koi. Die zal ik eens vragen als het zover is. Het (zinloos) euthanaseren wil ik proberen te voorkomen als ik het al in me heb. Misschien kan ik ze nog op marktplaats zetten.
Ja ik heb het ook niet in me en vind juist de variaties die je in wild types ziet machtig interessant. Maar als je echt voor Fire Red+ grade gaat, zit er niets anders op dan het scheiden van de hoofdkolonie. Euthaniseren was idd wat te kort door de bocht van me 😅
 
Ik denk dat je via MP ze wel kan kwijtraken. Neocaridina moet je inderdaad uitselecteren maar de Caridina soorten niet eigenlijk.
 
Ik denk dat je via MP ze wel kan kwijtraken. Neocaridina moet je inderdaad uitselecteren maar de Caridina soorten niet eigenlijk.
Oh ja, als je ergens in Groningen woont haal ik ze wel op!
 
Welkom op het forum en welkom terug in de hobby, Merel...
Het is natuurlijk al een hele trend wat het aquascapen aangaat. En terecht! Helaas ben ik zelf niet artistiek op dat vlak genoeg om me daar weer aan te wagen. 't Bewijs waren mijn eerdere pogingen. Maar heb veel respect hoe mensen dat kunnen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan