Meten KH in relatie tot PH een vreemd verhaal!


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
We gebruiken een kationen/ionen daar krijgen we de volgende waarde:
PH 5.4,
TDS 0.06
KH onmeetbaar
25°c
Er hangt een zak met turf in gewicht ca. 250 gr.
Meet apparatuur:
Hanna Pocket pHep 4 pH/Temperatuur meetpen
Hanna DIST 3
Beide worden regelmatig gekalibreerd
KH wordt gemeten met druppel test

Wanneer we het water klaarmaken voor het aquarium gaat de temperatuur naar 30°c
In het aquarium hangt een zakje met ca. 100 gr turf.
Het vreemde is wanneer we het aquarium gevuld hebben meten we de volgende waarde;
PH 6
TDS 0.21
KH >1
temp 30.4°C

Enkele vragen:
- hoe komt het verschil in ph waarde
-kun je de KH betrouwbaar meten ( zou je hiervoor bijvoorbeeld druppeltest kunnen gebruiken uit de zee-aquarium wereld)

Nu lees je ook regelmatig dat de ph crashed! Wat eigenlijk wil zeggen dat het water geen bufferend vermogen heeft, om dit te voorkomen zoude we de KH moeten verhogen met mineralen.

mijn vraag hoe bepalen jullie de hoeveelheid mineralen wat je toevoegt om een bijv een KH2 te krijgen, experimenteren of mengen met kraanwater!

Uiteindelijk willen we naar de volgende waarde:
PH 6.5
KH 1-2
 
Ben je heel zeker van je TDS? Een waarde onder 0 en een KH groter dan 1 is namelijk een hele vreemde combinatie.
TDS is gemeten in parts per million, 0,21 parts per million opgeloste vaste stoffen is echt heel erg weinig.
 
Ik vermoed dat je kh-test verouderd is, want zodra je dat flesje open maakt gaat het reageren op zuurstof en dat verkort de levensduur en is daarna nog maar beperkt houdbaar
 
Als je puur water (met lage pH) toevoegd aan een aquarium waarin decoraties zitten.
Kunnen daaruit stoffen in het water komen.
Dus daardoor gaat de KH omhoog.
Dit gaat niet oneindig, maar zal een bufferend evenwicht vormen.
 
Als je Kation-anion wisselaar gebruikt krijg je pH 7 gH 0 en kH 0 daar de kh jou pH niet buffert schiet deze alle kanten op maar eigenlijk is de pH 7 . Door de hoeveelheid turf ga je jou pH omlaag halen en buffert de turf de pH zelf bij kH van nul of 1 .
 
Ben je heel zeker van je TDS? Een waarde onder 0 en een KH groter dan 1 is namelijk een hele vreemde combinatie.
TDS is gemeten in parts per million, 0,21 parts per million opgeloste vaste stoffen is echt heel erg weinig.
De waarde van de kh is 1 of kleiner
Als je puur water (met lage pH) toevoegd aan een aquarium waarin decoraties zitten.
Kunnen daaruit stoffen in het water komen.
Dus daardoor gaat de KH omhoog.
Dit gaat niet oneindig, maar zal een bufferend evenwicht vormen.
er bevind zich geen ornamenten o.i.d.

Ik vermoed dat je kh-test verouderd is, want zodra je dat flesje open maakt gaat het reageren op zuurstof en dat verkort de levensduur en is daarna nog maar beperkt houdbaar
De test is nog geen jaar oud en nog voor de houd baarheid datum
 
De test is nog geen jaar oud en nog voor de houd baarheid datum
Dat zegt niks zowel dat jaar is relatief als de houdbaarheidsdatum, chemische goedjes zoals dit reageren met zuurstof en dan zijn ze beperkt houdbaar en bederven ze sneller dan de aangegeven datum
 
Oké we gaan kijken voor nieuw test
 
Als de kleur bij 1 drup omslaat dan is de kh ergens tussen de 0-1 maar preciezer werken de testen niet dacht ik.
 
Als de kleur bij 1 drup omslaat dan is de kh ergens tussen de 0-1 maar preciezer werken de testen niet dacht ik.
Ja, dat begrijp ik, maar in de openings post stond KH >1 dus groter dan 1.

Ik heb wel echt mijn vraagtekens bij de TDS van 0,21 in een aquarium waarbij het water over turf gefilterd wordt.
 
Ik weet niet hoe de TS dit meet maar de meeste geleidbaarheidsmeters zoals de mijne gaat van 0 naar 1. Maar wellicht kan dit een duurder en betrouwbaarder exemplaar zijn.
 
In de beginpost lees ik een belangrijk gegeven die hier nog niet genoemd is, namelijk de temperatuur. Bij een hogere temperatuur wordt de pH waarde lager. Bij zuiver water rond de 20 graden zal ze 7.0 zijn maar bij een temperatuur hoger dan 30 graden ligt ze al ergens rond de 6.90!
 
In de beginpost lees ik een belangrijk gegeven die hier nog niet genoemd is, namelijk de temperatuur. Bij een hogere temperatuur wordt de pH waarde lager. Bij zuiver water rond de 20 graden zal ze 7.0 zijn maar bij een temperatuur hoger dan 30 graden ligt ze al ergens rond de 6.90!
Dat is nu het vreemde, Ben, want de PH voor het in het aquarium komt is 5,4 bij 25 graden, in het aquarium 6.0 bij 30,4 graden.
 
mijn vraag hoe bepalen jullie de hoeveelheid mineralen wat je toevoegt om een bijv een KH2 te krijgen, experimenteren of mengen met kraanwater!

Uiteindelijk willen we naar de volgende waarde:
PH 6.5
KH 1-2
Ik gebruik de nutriënt calculator op rotala butterfly en gebruik natriumbicarbonaat en kaliumbicarbonaat om de KH op peil te krijgen
 
@tuinkabouter hoe hoog was jou tds van jou kation/anion ?
Anders kan ik er hier op foto 2 tonen 1 van die van mij 6 tds en 1 van een vriend die hier ook lid is met 5 tds .
0,06 tds lijkt me bizar .
 
@tuinkabouter hoe hoog was jou tds van jou kation/anion ?
Anders kan ik er hier op foto 2 tonen 1 van die van mij 6 tds en 1 van een vriend die hier ook lid is met 5 tds .
0,06 tds lijkt me bizar .
<10 TDS
Hing ook een beetje van de doorstroomdnelheid af

op maximaal ging ik wel eens over de 10ppm TDS
 
die van mij is een 2kg kation en die @Vis&versa is 10 kg bij mij is het 6 en bij Ivo is het 5 kraan bijna volle bak open dus 0,06 lijkt me onwaarschijnlijk ook
 
Dat is nu het vreemde, Ben, want de PH voor het in het aquarium komt is 5,4 bij 25 graden, in het aquarium 6.0 bij 30,4 graden.
Inderdaad vreemd, er dan wel van uitgaande dat er juist is geijkt. Zou je namelijk op ijkvloeistof, die te warm heeft gestaan, rond de 30 graden ,ijken dan gebeurd het inderdaad maar zo dat er een tiende minder gemeten word bij 25 graden.
 
die van mij is een 2kg kation en die @Vis&versa is 10 kg bij mij is het 6 en bij Ivo is het 5 kraan bijna volle bak open dus 0,06 lijkt me onwaarschijnlijk ook
Precies ja. Zo extreem laag lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. Dat zou een geleidbaarheid van 0,938 betekenen.
 
Ik weet niet hoe de TS dit meet maar de meeste geleidbaarheidsmeters zoals de mijne gaat van 0 naar 1. Maar wellicht kan dit een duurder en betrouwbaarder exemplaar zijn.
het wordt gemeten met een hanna DEST 3
Precies ja. Zo extreem laag lijkt me heel erg onwaarschijnlijk. Dat zou een geleidbaarheid van 0,938 betekenen.
Ik zal een foto posten van het gemeten waarde
 
Ik ben heel benieuwd want uit een kation/anion wisselaar krijg je volgende waarden pH 7 maar eigenlijk niet meetbaar door het ontbreken van een buffer . gH 0 en kH 0 tds tussen 5 en 10 . Als je zakje turf in het water hangt zal die ook niet in een uur zorgen voor een pH 6 . Tot slot buffert de pH ofwel op de turf of op een kh van minimum 3 .
 

Terug
Bovenaan