Wat is er nieuw

Meubel geschikt voor 150kg aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
J

Julian D

Guest
Hallo leden,

Ik ben aan het overwegen een rekord 800 aan te schaffen. Nu was ik van plan deze op een Ikea malm kast te gaan zetten, voor degene wie niet weten hoe deze kast eruit ziet:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80103344/

Maar hierna ben ik gaan rekenen hoeveel gewicht het aquarium wordt en toch snel uit op 150 kilogram (inclusief stenen etc etc).

Dus ben ik gaan navragen aan ikea of de kast genoeg draagkracht heeft hiervoor en zij raden het af om hier zoveel gewicht op te zetten.

Nu is mijn vraag dus welke meubel is wel geschikt en het liefst zo goedkoop mogelijk, of is er een manier om de ikea malm kast toch geschikt te maken?

Ja dat is een mooi kastje he..
Ik heb dezelfde, allemaal info waar je niet op zit te wachten maar nu komt het.
Er staat bij mij een bak op van 80x35x45 cm gevuld tot de rand met water en een lading stenen voor mijn grondels.
Tot nu toe en dat is zeker al twee jaar geen enkel probleem! Het kastje kan alleen niet nat worden want dan gaat hij opdikken en word hij zwak maar dat is bij alle andere aquariumkasten uit de winkel hetzelfde.
Kwestie van droogmaken als je wat water heb gemorst.
Ik ben tevreden met deze kast en ik kan mijn sokken ook nog eens kwijt 😉

Hmmm oke goed om te horen dit, heb er op dit moment ook een 60x30x30 opstaan die schat ik 80 kilo weegt dus moest even weten of het dubbele er ook op kan. Nu ik dit weet kan ik het wel proberen en zorgen dat ik goed verzekerd ben mocht het toch mis gaan🙂

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad als jij nu hebt, maar met een iets hogere malm (4 lades). Hebben jouw vissen geen last van de trillingen als je een lade dicht doet?

Om hem sterker te maken zou ik hem aan je muur verankeren met een paar metalen hoekprofielen van de bouwmarkt. Op die manier zullen de hoekverbindingen van de kast een stuk minder te verduren krijgen.
Als een tweede modificatie zou ik een triplex plaat tegen de bovenste rand van de achterkant schroeven, en vervolgens nog zo'n plaat op de bovenkant leggen. Op die manier bescherm je de blote houtvezels voor vocht. Dat gezegd hebbende, heb ik zelf anderhalf jaar met een 60 liter aquarium op een ongemodificeerd meubel gezeten zonder problemen.

Oei, hier twijfelde ik dus ook enorm over.... maar blijkbaar kan het dus wel? Heb een 70 liter...

Waarom niet een originele aquariumkast. Bij Hornbach bijvoorbeeld voor ongeveer dezelfde prijs als die Ikea kast.

Ga er eens met 2 man op dansen. Als hij dat houdt komt het met je aquarium ook wel goed.

Je kunt de kast ook altijd nog wat verstevigen door hem aan de muur te verankeren.
Mijn IKEA meubel zit vast aan de muur en heeft extra versteviging tegen het scharen/omvallen gekregen.

Staat als een huis(wel een IKEA huis dan)!

Er een paar minuten opstaan lijkt mij geen goede indicatie of de kast het wel of niet gaat houden.Het aquarium staat er namelelijk 24 uur 7 dagen per week op. Ik zou met dit soort dingen geen risico's nemen, als je twijfelt, niet doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan