Wat is er nieuw

Meubel wisselen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Albert Romkes
  • Startdatum Startdatum
A

Albert Romkes

Guest
Goedemorgen,

Ik zit al een aantal dagen te bedenken hoe ik het aan moet pakken maar ik ben toch nog op zoek naar wat adviezen.
Het gaat om het volgende: Ik heb een Aquatlantis Fusion 150x60 (600L) in mijn woonkamer staan, na wat problemen met mijn filter welke op onverklaarbare manier is gaan lekken heeft mijn Aquarium Meubel onder de bak waterschade opgelopen.
Ik heb hiervoor een nieuwe kast besteld maar nu de grote uit daging! Hoe krijg ik mijn aquariumbak op op de nieuwe kast en hoe krijg ik het hele geheel weer op zijn plekje?

Zelf had ik bedacht: Ik laat mijn bak 80% leeg lopen, zet de nieuwe kast naast de beschadigde kast en schuif de bak van de ene kast naar de andere kast. Haal de oude kast weg en zet de boel weer op z'n plekje.
Maar iets in mijn hoofd zegt dat ik er iets te makkelijk over denk, dus ik ben op zoek naar wat ervaringsadviezen.

Alvast bedankt

Ik zou maar goed luisteren naar dat stemmetje in je hoofd wat zegt niet doen, we praten toch minimaal over een 150+ kilo welke je moet verschuiven.
Dus ben ik bang dat je het leeg moet gaan halen en dan met alleen de bodem er nog in zal moeten overtillen met minimaal 2 sterke mannen, dus eerst leeg, dan de bak eraf, kast weg, niewe kast op zijn plaats, bak er weer op en alles weer opbouwen, mooi klusje voor een regenachtige zondag.

80% leeg, dus nog 20% over.... plus je bodem en stenen....
dat zal dik over de 200kg zijn.
Ik vrees dat je bak dat niet aan kan als die ook maar even aan 2 kanten opgetild wordt.

Ik zou ten hoogste 10% water over houden. Dat is ca 6 cm water, en zo veel mogelijk bodem uit halen. Mogelijk kan dat via hevelen als je een dikke slang gebruikt.
Dat zal nog ruim zwaar zijn.
Een bak is berekend op statische last die mooi verdeeld is.

Ik zou de bak ook leeghalen want ondanks dat je redelijk dik glas hebt zou ik geen risico willen nemen als ik in je schoenen zou staan. Kortgeleden heeft lid Alwin met een kleine bak ook ondervonden dat het fout kan gaan en dat wil je niet met 600 liter denk ik.

dat wordt dus een tijdelijk onderkomen vinden voor mijn discussen.... 😉
Bedankt allen!

Hoe dan ook alles eruit... zand zou je eventueel nog kunnen laten zitten m.i.
hoeveel man heb je tot je beschikking? als 2 man die bak optillen en de andere 2 het meubel wegschuiven en het nieuwe meubel eronder schuiven dan hoeft de bak alleen op en neer.

hoeveel man heb je tot je beschikking? als 2 man die bak optillen en de andere 2 het meubel wegschuiven en het nieuwe meubel eronder schuiven dan hoeft de bak alleen op en neer.
Misschien flauw om aan te halen. Mits de vloer en het meubel absoluut waterpas zijn.
Hier was het wel extreem maar ik ben zelf zo'n 3 uur bezig geweest om met 8 poten de boel waterpas te krijgen en ook zodat alle poten het gewicht droegen.

Goedemorgen,

Ik zit al een aantal dagen te bedenken hoe ik het aan moet pakken maar ik ben toch nog op zoek naar wat adviezen.
Het gaat om het volgende: Ik heb een Aquatlantis Fusion 150x60 (600L) in mijn woonkamer staan, na wat problemen met mijn filter welke op onverklaarbare manier is gaan lekken heeft mijn Aquarium Meubel onder de bak waterschade opgelopen.
Ik heb hiervoor een nieuwe kast besteld maar nu de grote uit daging! Hoe krijg ik mijn aquariumbak op op de nieuwe kast en hoe krijg ik het hele geheel weer op zijn plekje?

Zelf had ik bedacht: Ik laat mijn bak 80% leeg lopen, zet de nieuwe kast naast de beschadigde kast en schuif de bak van de ene kast naar de andere kast. Haal de oude kast weg en zet de boel weer op z'n plekje.
Maar iets in mijn hoofd zegt dat ik er iets te makkelijk over denk, dus ik ben op zoek naar wat ervaringsadviezen.

Alvast bedankt
Nee, dat is niet te gemakkelijk gedacht. De kasten zullen (moeten) van gelijke hoogte zijn. Op deze manier heb ik ook mijn onderkast vervangen. In mijn geval ging het om een Juwel Rio 180. Dat leegmaken is nog wel een ding, het kan best zijn dat 80% nog niet genoeg is. Daarbij; verwijder alle min of meer losstaande decoraties, hout en/of steen. Pompslangen, CO2 slangen eigenlijk was los te koppelen is ook even losmaken. Beslist niet tillen! (Breukgevaar!) Uitsluitend schuiven! Telkens met heel kleine stukjes verplaatsen. Dan moet het lukken.

Bakken NIET tillen met inhoud. Breukgevaar! Zie mijn andere bericht.

Was ook niet van plan te tillen met inhoud, het was helemaal leeg of zo leeg mogelijk. De kast is exact identiek. Van die standaard modellen zeg maar...
Maar ik denk dat ik voor de optie ga met schuiven: bak legen, stenen eruit, zoveel mogelijk zand eruit, slangen er af en dan voorzichtig verschuiven van kast A naar kast B met twee man. Ik ben bang als ik voor optie tillen ga dat ik meer kapot maak dan ik er nu bij kan hebben 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan