Wat is er nieuw

Meubel zelf bouwen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dennis32
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis32

Guest
Ik wil zelf een meubel gaan bouwen voor mijn toekomstige volglas aquarium Buitenmaat (155x55x75).
Maar heb hierover een vraagje, ik lees dat wanneer je zelf een meubel van houten balken gaat maken deze later nog kan gaan werken.
Dit schrikt mij een beetje af omdat ik geen zin heb in een barst of lekkende kit randen.

Kan iemand mij hier misschien meer over vertellen.

Mvg Dennis.

Als jij die van 16 of 18 Multiplex maakt . valt er weinig te werken.

@Bertus,

Ik wil het frame van vurenhouten balken gaan maken, en bekleden met mdf.
Nu las ik dat de balken kunnen gaan werken/krimpen, en dit is natuurlijk niet de bedoeling aangezien er een behoorlijk gewicht op komt.

Ik heb in het verleden ook al een dressoir gemaakt van steigerhout.
En deze is behoorlijk gekrompen, dit wil ik nu juist voorkomen vandaar mijn vraag.

Onder het aquarium dus tussen de balken en het aquarium komt er een plaat betonplex.
Maar zou bevestigd willen hebben of dit kan en niet gaat werken zodat er barsten (in het aquarium komen)of dergelijke optreden.

Ik wil namelijk geen stress op het glas hebben.
Heb dit in het verleden al eens meegemaakt met mijn 3 meter aquarium.
Hier sprong namelijke een barst in de voorruit.

multiplex en betonplex werkt niet, dit komt doordat de nerf in de lengte en dwarsligging gelijmt zijn. mdf werkt ook niet, maar dien je wel goed af te lakken, omdat dit water erg goed kan absorberen en wel 3 x zo dik kan worden

Dennis32 zei:
@Bertus,

Ik wil het frame van vurenhouten balken gaan maken, en bekleden met mdf.
Nu las ik dat de balken kunnen gaan werken/krimpen, en dit is natuurlijk niet de bedoeling aangezien er een behoorlijk gewicht op komt.

Ik heb in het verleden ook al een dressoir gemaakt van steigerhout.
En deze is behoorlijk gekrompen, dit wil ik nu juist voorkomen vandaar mijn vraag.

Onder het aquarium dus tussen de balken en het aquarium komt er een plaat betonplex.
Maar zou bevestigd willen hebben of dit kan en niet gaat werken zodat er barsten (in het aquarium komen)of dergelijke optreden.

Ik wil namelijk geen stress op het glas hebben.
Heb dit in het verleden al eens meegemaakt met mijn 3 meter aquarium.
Hier sprong namelijke een barst in de voorruit.

Okkay, dan heb ik 50 jaar geleden het verkeerde vak gekozen.

Als jij zoal fout wilt beginnen, hou ik jou niet tegen,hoor.

Maar ,ik zou eerst Staand een rechthoek op maat maken, Dat is dan een vaste maat. en de rest dan in timmeren. ()timmeren? Timmerman)???? neee.

En voor de rest komt het vakmanschap om de hoek kijken.

@Caddyladdy

Bertus zegt multiplex en jij zegt weer van niet. Hier word ik dus niet wijzer van.

Aquaria veldhuis gebruikt ook voor de onderkant watervast multiplex.
Maar ik wil graag het meubel maken, het aquarium zelf laat ik door Veldhuis maken.

Het onderstaand stukje staat op de site van Veldhuis.

Watervaste multiplexplaat
Onder de glasplaat van het aquarium bevestigen we een watervaste verlijmde multiplexplaat, met een dikte van 10 tot 18 mm. Dit is afhankelijk van de afmeting van het aquarium. Een tempexplaat is niet meer nodig. De multiplexplaat is zeer stabiel en kan direct op het onderstel van het aquarium geplaatst worden. Het onderstel dient wel voldoende stevig en watervast te zijn. Ten aanzien van het transport heeft een verlijmde multiplexplaat grote voordelen. Beschadigingen worden daarmee tot een minimum beperkt.

@Bertus.

Nu wil ik u zeker niet tegenspreken maar als ik op frame aquarium ga googlen.
Krijg ik zeker 90% vurenhouten balken te zien.
Ik zou graag een voorbeeld van Multiplex zien.

Ik ben iemand die als hij het gezien heeft na kan maken.
Gereedschappen zijn geen probleem die heb ik allemaal staan.

kijk bij hem.
meubel voor nieuwe bak [Re: flipper34]

Re: meubel voor nieuwe bak door Niwla @ 16-03-2016 12:40

tja het is maar hoe je het leest 😉

multiplex en betonplex zal niet krimpen of uitzetten, dat bedoel ik met niet werken

Dennis32 zei:
Watervaste multiplexplaat
Onder de glasplaat van het aquarium bevestigen we een watervaste verlijmde multiplexplaat, met een dikte van 10 tot 18 mm. Dit is afhankelijk van de afmeting van het aquarium. Een tempexplaat is niet meer nodig. De multiplexplaat is zeer stabiel en kan direct op het onderstel van het aquarium geplaatst worden.

je Onderstel dient wel 100% vlak te zijn. Mijn bodem is er een maand terug door geknapt, de kast waar hij op kwam was iets hol

@Caddyladdy

En op wat voor (materiaal) onderstel stond jouw aquarium, was dit ook zelf bouw ?

mijne staat op een teak houten dressoir. Waarvan het bovenblad dus iets hol was, na het vullen scheurde mijn bodemplaat. Onder mijn bak zit ook een multiplexplaat, dit was bij mij dus niet afdoende.

helemaal met bertus hout werkt zeker steigerhout en vuren
als je daar bang voor bent en niet met plaatmateriaal wil werken kun je een metalen frame overwegen en dan die bekleden met mdf
mdf wel grondig afwerken met grondverf en aflakken

groet
jaap

caddyladdy zei:
tja het is maar hoe je het leest 😉

multiplex en betonplex zal niet krimpen of uitzetten, dat bedoel ik met niet werken

Top, zo is dat, maatvast ,ook.

@Bertus.

Nu wil ik u zeker niet tegenspreken maar als ik op frame aquarium ga googlen.
Krijg ik zeker 90% vurenhouten balken te zien.
Ik zou graag een voorbeeld van Multiplex zien.

Ik ben iemand die als hij het gezien heeft na kan maken.
Gereedschappen zijn geen probleem die heb ik allemaal staan.

Maak een grote timmerkist. Voorkant, achterkant, zijkanten.

Als dit in elkaar staat , kan je de versteviging aan brengen.
meubel voor nieuwe bak [Re: flipper34]!!!!!

Dat vurenhout breng je dan later aan,, hoef dan ook niet zo zwaar te zijn.
612643_0_82_houten_kist.jpg

Dan naar jouw maten,die het wordt.

@Bertus

De kogel is door de kerk, ik ga voor plaatmateriaal, en versterk het later.
En wat is een aan te raden aantal mm voor het plaatmateriaal ?

Zou 16 of 18 mm nemen.
Kan je strak werken.

Schroefgaten voorboren.
Trekt het beste aan.

@Bertus

En dan heb ik nog een vraag.
Ik ben aan het kijken naar multiplex en zie dat er behoorlijk wat soorten zijn.
Berken, Gegrond interprime light, Hardhout, Okoume watervast en dan nog Okoume watervast gegrond.
De prijzen lopen behoorlijk uiteen.
Nu ga ik het later nog afwerken, en alvorens montage word het eerst goed gegrond en geverfd.
Dus van het materiaal zelf zal je niets meer zien.
Welk van de soorten zijn goed bruikbaar en recht ?

Je kunt ook MDF nemen, 18 mm, maar dan heel goed behandelen.

Hoe strak het wordt, ligt aan jou.
Recht materiaal gebruiken.

Ik voor mij zou multiplex oukume kopen.

Dat werk je dan niet meer af,met Mdf. geen dubbelle kosten maken.

Kijk eens op Marktplaats.
VOORBEELD> ZOEK daar dan vrder.
http://link.marktplaats.nl/m985766619

Al dat gekloothannes met hout. Las gewoon een frame bekleed het met wat je maar wil et voila.

@Bertus

Ik wil het heel strak hebben, en wil ook een zandrand optrekken vanuit de zijkanten en deze aan de onderkant weer afwerken met een plint.

Ik ga het hout bij de houthandel kopen in de buurt deze zagen het gratis op maat en bezorgen het ook gratis.

Ik denk dat wanneer ik begin met bouwen een verslagje hier of AF bij ga houden.
Moet nog even kijken hoe dat gaat uitpakken.

Wil je tot dusver wel bedanken voor je/u informatie.

mvg Dennis

MauriceM zei:
Al dat gekloothannes met hout. Las gewoon een frame bekleed het met wat je maar wil et voila.

Ja, Maurice, alleen kan niet iedereen lassen,he. 😀

OKAY, Dennis.

@MauriceM

Ik kan lassen maar met hout werken vind ik mooier en
geeft me meer voldoening.
Ik hou juist van een uitdaging tis en blijft een hobby he.

Koop er gelijk en stel kunststof klemmen bij, om vast te klemmen.
Scheelt hoop met vasthouden.

Mijn meubel heb ik gemaakt met vuren houten balken en bekleed met 18mm mdf heb tot nu toe nog geen problemen gehad is voldoende sterk en vlak om het aquarium goed te houden.

@Bertus

Die heb ik al en ook 90 graden klemmen het hele assortiment heb ik al klaar liggen.
Hier verwacht ik ook geen problemen.

Ja, alleen ,zou ik met platen beginnen, in plaats van hout.

Dan hoef je het binnenhout niet ze zwaar te nemen. 18 x 4 cm is dan zwaar genoeg. voor de randen.

WEl EERST een bouw tekening maken, met de maten erin.

Voor een bouwstaatje van de materialen.

Ik plaagde maar een beetje hoor. BTW als je ziet hoe de fabrieksmeubels van OA Gruwel zijn opgebouwd...

Zal het best goedkomen.

MauriceM zei:
Ik plaagde maar een beetje hoor. BTW als je ziet hoe de fabrieksmeubels van OA Gruwel zijn opgebouwd...
Zal het best goedkomen.
tja wat is dat toch met sommige gebruikers en de juwel meubels staan er hier een aantal waarvan 1 al 12 jaar oud doet nog steeds wat ie doen moet dus zie het probleem niet zo

groet

jaap

De gemiddelde zelfbouwer is natuurlijk geen ingeniuer/constructeur zeker bij grotere bakken zal men al gauw het better safe than sorry principe toepassen.

Idereen kan een Juwel meubel maken gewoon logisch nadenken er is niets moeilijks aan om 2 liggers en 4 staanders te maken. En met een beetje verstand goed monteren, en je hebt een juwel meubel.

Maar mijn doel is om juist geen Juwel meubel na te maken, ik vind ze echt alles behalve mooi en dan vooral het midden dat open is daar heb je verder niets aan.
Ja het vrouwtje kan er een leuk hokje van maken met prulletjes.

Mijn eisen:
Ik wil mijn electra aan de zijkant kwijt, en er moet een zandrand op.
2 droogkamers links en rechts voor dubbele filters/water circulatie dus 2x doorvoer.
Goed aansluiten op de achter en zij muur ivm radiator buizen wegwerken.
Water en geluidsdichte kasten.
Goed en eenvoudig toegankelijk via bovenzijde zijn.
Aquarium aansluiten op waterafvoer ivm eenvoudig water verversen.

En wil er mijn eigen draai aangeven, iets maken zodat ik het mooi vind en uniek is.

MauriceM zei:
De gemiddelde zelfbouwer is natuurlijk geen ingeniuer/constructeur zeker bij grotere bakken zal men al gauw het better safe than sorry principe toepassen.
en daar bij regelmatig flink in de fout gaan en een hoop geld weggooien omdat er veel te veel materiaal gebruikt wordt vaak ook nog op de verkeerd manier
met alle gevolgen vandien
neemt niet weg dat het ontwerp van juwel en andere simpel mag zijn maar toch goed in elkaar steekt de kast voor de rio 400 kan zonder problemen 1200 kilo aan
daarnaast kijk eens naar de complete sets van bv http://shop.aquarienkontor.de/product_i ... ucts_id=31 of http://shop.diamantaquarien.de/epages/4 ... KD100-0001[2]
deze mensen hebben toch een behoorlijke ervaring achter zich en is op zich het zelfde systeem

groet

jaap

O maar je kunt er bijna alle kanten mee op hoor de basis van het id kun je eindeloos op varieren natuurlijk.

Er is ook op zich niks mis met een framewerk maken en bekleden. Maar het kan ook anders is wat ik er eigenlijk mee wil zeggen.

Dennis En wil er mijn eigen draai aangeven, iets maken zodat ik het mooi vind en uniek is. [/quote]
tja je kan natuurlijk ook gewoon even een deurtje of lades in het derde vak maken van zon juwel kast wordt het weer heel anders

wat je plannen betreft gewoon zorgen dat je kast voldoende stijfheid krijgt niet kan gaan scharen en zowel onderen boven plaat niet kan vervormen
hoeft geen balk aan te pas te komen kan van Okoume multiplex of popeleir triplex of berken triplex plaat gemaakt worden
de boel in elkaar schroeven en lijmen ivb de aangegeven waterdichtheid kasten
daarna de boel van een laag epoxy in gewenste kleur zetten en klaar
wel zorgen dat je vloer stabiel en recht is
voor je aan en afvoer is dit mischien een goed linkje
http://www.aquariummonteur.nl/automatis ... ssel1.html
zandrand even een stukje formica op het glas aanbrengen en klaar

groet en succes

jaap

flipper34 zei:
MauriceM zei:
en daar bij regelmatig flink in de fout gaan en een hoop geld weggooien omdat er veel te veel materiaal gebruikt wordt vaak ook nog op de verkeerd manier
met alle gevolgen vandien
neemt niet weg dat het ontwerp van juwel en andere simpel mag zijn maar toch goed in elkaar steekt de kast voor de rio 400 kan zonder problemen 1200 kilo aan
daarnaast kijk eens naar de complete sets van bv http://shop.aquarienkontor.de/product_i ... ucts_id=31 of http://shop.diamantaquarien.de/epages/4 ... KD100-0001[2]
deze mensen hebben toch een behoorlijke ervaring achter zich en is op zich het zelfde systeem

groet

jaap

Daarom ook een goede tekening maken.

Op de bouw doen ze het ook niet met een A4 tje.

Kan wel ,als je het omdraaid. 😀

Bertus zei:
Daarom ook een goede tekening maken.

Op de bouw doen ze het ook niet met een A4 tje.

Kan wel ,als je het omdraaid. 😀
en prompt vergeten om te draaien bij het maken er van foutje bedankt :stom: 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan