Mexicaanse Dwergkreeft


A

AquaLife

Guest
Laatst zag ik in een tuincentrum de Mexicaanse dwergkreeft. Ik heb het hier niet over die enorme rovende kreeft, maar over kleine kreeftjes van zo'n 3cm. Natuurlijk kan ik nu aan niks anders meer denken, ik wil zo graag een leuk kreeftje hebben, alleen ik heb te weinig kennis. Ik heb op engelse sites zitten rondzoeken en mijn conclusie daaruit is dat ik ze gewoon garnaal/kreeften voer kan geven, ze vriendelijk zullen zijn tegen mijn vissen (tetra, molly, etc.) en dat ze mijn garnalen geen pijn zullen doen. Hebben jullie hier ervaring mee ? Ik wil het graag zeker weten dat de vissen en garnalen veilig zijn voor de kreeft(jes). Vooral de vissen.

Met vriendelijke groet,
Timo
 
Als je echt zeker wil weten dat je vissen en garnalen veilig zijn kan je beter geen kreeftje nemen.
 
Of je kan er een aquarium bijnemen:D:D, maar gezien je leeftijd is dat waarschijnlijk geen optie dus ik sluit me hierbij aan bij John.
 
ik bedoel de kreeften van het artikel. Volgens het artikel zal de kreeft niks tegen mijn vissen doen. Zijn hier ook mensen die dat kunnen bevestigen ?
 
ik ken wel mensen die dat kunnen tegenspreken.

je hoort vaker dat ze in de vinnen van vissen knippen, garnalen doorklieven en planten snoeien... tenzij je ze een speciaalbak voor hun alleen kan bieden zou ik het er niet op wagen.
 
Ik ben niet van plan om er meer te nemen dan 2. Misschien zelfs maar 1. Hoeveel schade kan dat aanrichten aan vissen ?
 
Hangt van de grootte van de wond af. En als er schimmel op de wond komt of als de wond infecteert, kan het tot de dood van de vis leiden. En het lijkt me best wel pijnlijk om door zo'n kreeftje te worden gegrepen.
 
Dus.. jullie adviseren mij om de dwergkreeft niet in combinatie met gezelschapsvissen te nemen ?

Hebben mensen nog andere tips wat ik in mijn aquarium erbij kan doen ? Ik wil iets nieuws, iets aparts. Ik zit ook al aan kuhli's te denken. (carnivoren zijn voor mij een no-go)
 
Hoe groot is je aquarium? Als je genoeg stroming hebt en een groot genoeg aquarium zijn enkele waaierhandgarnalen misschien een optie.
 
Dus.. jullie adviseren mij om de dwergkreeft niet in combinatie met gezelschapsvissen te nemen ?

Hebben mensen nog andere tips wat ik in mijn aquarium erbij kan doen ? Ik wil iets nieuws, iets aparts. Ik zit ook al aan kuhli's te denken. (carnivoren zijn voor mij een no-go)
Kuhli's zijn hele leuke vissen. Heb je een zandbodem? Zo niet raad ik ze 100% af. Denk er wel aan dat hoewel kuhli's geen actieve jagers zijn, wel dierlijk voedsel nodig hebben.
 
Misschien ook ineens handig als je je huidige visbestand, foto van de inrichting en de techniek vermeldt. Dan kunnen we beter zien wat past voor jouw bak.
 
Ik heb een dwergkreeftje bij Mn tetras en guppen en garnalen etc. En dit gaat prima, ik heb nog nooit een garnaal met een verwonding gezien aangezien deze veel te snel zijn. Wel is er soms een klein hapje uit de staart, maar dit groeit zo weer aan en het gebeurd eigenlijk alleen maar als de kreeft zijn voedsel bewaakt (volgens mij)tegen de vissen. Daarnaast is Mn aquarium ook wat aan de volle kant en miss daarom meer kans op een ongelukje. Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een oud topic maar goed bij kreeftjes ben je vaak afhankelijk van het karakter en zullen ze vaak de vinnen proberen te pakken dus ik doe deze combi niet meer na slechte ervaringen met de cpo.
 

Terug
Bovenaan