Mexicaanse 'guppen' stammen


Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Berichten
84
Leeftijd
39
Hooi,

ik breek me er het hoofd over. Iemand hier, of op een ander aquarium forum had het eens over het Mexicaanse neefje van de guppen. Het is een soort met enorm veel verschillende stammen die geloof ik (maar weet ik niet zeker) ook niet met elkaar te kruisen zijn. Ze zijn sterk bedreigd ivm vervuiling en verlies van habitat en er zijn groepen (ook hier in Nederland) die zich inzetten om deze visjes weer te kweken. Maar ik kom dus niet op de naam. Kan iemand me daar toevallig aan helpen? En me vertellen of deze visjes een beetje makkelijk te kweken zijn?

Bedankt!
 
Volgens mij begon de naam met een D (maar pin me er niet op vast) het is geen visje die je normaal in een aquarium vindt.
 
Op fb zit een gast die doet niet anders dan kweken met specifieke levendbarenden. Kijk een bij alderhandt's fish for hobby.
 
Hooi,

ik breek me er het hoofd over. Iemand hier, of op een ander aquarium forum had het eens over het Mexicaanse neefje van de guppen. Het is een soort met enorm veel verschillende stammen die geloof ik (maar weet ik niet zeker) ook niet met elkaar te kruisen zijn. Ze zijn sterk bedreigd ivm vervuiling en verlies van habitat en er zijn groepen (ook hier in Nederland) die zich inzetten om deze visjes weer te kweken. Maar ik kom dus niet op de naam. Kan iemand me daar toevallig aan helpen? En me vertellen of deze visjes een beetje makkelijk te kweken zijn?

Bedankt!
Heb jij het nu echt over mexicaanse guppen of gerelateerd aan wildguppen? Er zijn aan levendbarende tandkarpers een hele scala in Mexico te vinden. O(p zich heb ik hier ook wel een mexicaanse gupstam (Baja california) rondzwemmen. Doch het begint zekers niet met een "D". Trouwens, wat de opmerking over de Poecilia wingei aangaat, die komen enkel voor in Venezuela. Heb jij meer info over het visje opdat we wat gerichter kunnen zoeken? Of kijk ff op mij site. Die is geheel gericht op levendbarende soorten en dan m.n. de minder gangbare soorten. Misschien dat die daar tussen zit? Want enkel de letter "D", daar hebben we op dit moment weinig tot geen houvast aan. Hoe ziet het visje er ongeveer uit? Kun je eventueel er een schets van maken en hierzo posten?
Mijn link: www.emeraldking-aquatics.com. Het is een informatieve site en niet commercieel. En ik heb het in het engels opgezet i.v.m. mijn internationale netwerk.
Er bestaan ook micropoeciliasoorten. Da's een onderfamilie van de guppen. Doch niet voorkomend in Mexico, ongeacht de stam.
Oh ja, mocht het echt gaan om mexicaanse guppen, dan ben ik tot op heden de enige binnen Poecilia Nederland die hier een stam in z'n bezit heeft. Deze zijn overigens niet bepaald reproductief te noemen. Zo zijn er wel meerdere levendbarenden (ook gupsoorten) die niet voldoen aan het reproductieve plaatje waar velen het van kennen.
Op fb zit een gast die doet niet anders dan kweken met specifieke levendbarenden. Kijk een bij alderhandt's fish for hobby.
Ja, da's onze Arjan. Hij is wel later begonnen als mij. Doch hij is ook net zoals mij een fervent liefhebber. Hij heeft ook wat soorten van mij. Hij doet wezenlijk hetzelfde als mij. Wij richten ons beiden op minder gangbare soorten en veelal wildvormen van de vivipare, ovovivipare en de superfoetatieve soorten. Ikzelf heb ook een asexuele soort gehouden. We zitten ook allebei bij Poecilia Nederland. Hij als lid en ik als bestuurslid. Ik heb ook een paar soorten (vers bloed) van hem. We helpen elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht ineens, misschien bedoel je goodeïden? Die komen enkel in Mexico voor. Daarbij zijn er vele habitats van verscheidene soorten idd bedreigd en/of vervuild, waarbij er een serieus aantal aan soorten binnen deze groep richting uitsterven gaan. Misschien dat je deze vivipare soorten bedoeld... En dan is het nog zaak om welke goodeïdesoort het zich handelt, waar je op doelt.
 
Sorry voor mijn late reactie, maar ja! De Goodeiden bedoel ik! Soortje weet ik nog niet, er zijn er een hoop waarvan een aantal me wel aanspreken (de wat meer grootvinnigen/kleurrijke soorten) Maar ik overweeg ook garnalen, dus ik moet er even in duiken wat wel en niet kan samen. Ik zal daar even een apart topic van maken en aan de hand daarvan selecteren. Bedankt! Ik brak echt mijn hoofd erover!
 

Terug
Bovenaan