Micranthemum monte carlo


G

Goofy82

Guest
Goede morgen idereen....

Ik heb een vraag betreft mijn monte carlo.
Deze blijft maar omhoog groeien ipv horizontaal.
Nu weet ik dat het waarschijnlijk met licht te meken heeft en Co2. Volgens mij geef ik dit voldoende net als plantenvoeding. Ze staan in dennerle Kristal Kwartsgrind met Jbl bolletjes in het grind.
Ze staan er nu zo'n 1 maand en 10 dagen in.
Ik heb qua verlichting 2x een ledbalk van HVP aqua de goldline versie er boven hangen met 102 lumen per watt. 895mm

http://www.hvpaqua.nl/c-3427288/goldline/


Het gaat om 72 watt totaal gedimt tot 89% Dan zou ik uitkomen op 6536 lumen op netto +- 150 liter water.
Ik geef 45ml All-in-one van plantedbox in de week. En co2 lijkt ook goed, de Dropchecker is mooi groen en als ik mij Ph van 6.5 met de KH van 7 er bij pak zal ik ongeveer op 65mg Co2 zitten. Wat vrij hoog is volgens mij.

Wie kan mij uit de brand helpen......

M.v.g Robert
 
En weet je zeker dat je nu 6536Lumen in de bakt hebt...? Lijkt wel erg veel als je gedimd hebt tot 89%
En als de pH echt zo hoog zoals je beweert heb je een knalgele dropchecker.
Dus ik verwacht dat je iets in je bak hebt wat de KH sterk beïnvloed of je hebt je KH verkeerd gemeten.
 
Laatst bewerkt:
Licht bepaald de groeisnelheid. Dus met dat gegeven heb je misschien teveel licht
Een keer goed snoeien helpt ook wel om HC over de bodem te dwingen
 
Te veel licht vindt ik een raar verhaal.
Ik dacht juist dat ze met veel licht wel over de bodem gingen kruipen.
Ze gaan volgens mij juist naar boven groeien omdat ze licht te kort komen om zo dichter bij het licht te zijn.
Dat is wat ik er van begrepen heb.... daarom vindt ik het ook zo raar.
En die Co2 gehalte is natuurlijk een indicatie maar vindt het wel vrij hoog. Mijn vissen en garnalen lijken er geen last van te hebben.
 
nee, ze groeien naar boven omdat ze CO2 nodig hebben. Veelgemaakt misverstand
En ik geloof niet dat jij 65ppm CO2 in je water hebt zitten. Anders hadden al je bewoners al lang dood geweest
 
Over die Co2 wist ik niet, dat dat de reden is dat ze omhoog groeien. Ik heb vast en zeker die 65ppm niet. Maar van een tekort zou ik ook niet spreken denk ik.
Ik heb in ieder geval geen algen...
 
Bedoel je zo omhoog groeien?
cgEvAjDRDgLFaO7ufN32EzE5pEOfCe_0.jpeg


Heb ik ook al gehad.
Er stond zoveel CO2 op dat er geen leven mogelijk was, en genoeg licht om eender welke alg te laten groeien. Dus daar was er al geen tekort aan.
Door regelmatig te snoeien is dat normaler beginnen groeien.
 
Ja, alleen op de foto is het lekker compact.
Dat is bij mij dus niet en het zijn meer losse slietjes zegmaar.

Screenshot_20170320-230108.png

Hier is het goed te zien. Onder de goud goerami
 
Wat ik in mijn nano bakje doe, is steeds mijn omhooggroeiende MC's weer afknippen en terugsteken, werkt prima.
 
Dus die lange sliertjes die je afknipt er bij terug zetten ?
Heb jij wel een volle mat met MC daar door gekregen ?
 
Dus die lange sliertjes die je afknipt er bij terug zetten ?
Heb jij wel een volle mat met MC daar door gekregen ?

Ja, ik knip zo om de week eens wat af. Nee, het bakje staat nog niet zo lang, maar op een aantal plekken is het wel lekker dicht aan het groeien.
 
Lijkt mij toch een tekort aan CO2. Mogelijk dat je ook teveel CO2 schommeling hebt of te weinig stroming, zodat de CO2 niet op die plaats komt.
Ik heb MC ook in een bakje en daar groeit het mooi omlaag. CO2 gaat aan een halfuur voordat de lamp (ook HVP, maar de zwakkere) aangaat. CO2 gaat uit een uur voordat de lampen weer uitgaan.
Verlichting heb ik op 100% staan. Ruim 2000 lumen op bruto 60 liter water, da's 33 lumen/liter en is perfect gemiddelde.

Mijn tip, check je stroming eens. Succes en hou vol!

IMG_7653.JPG
 

Terug
Bovenaan