Microphis deocata


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
In mijn 'onderzoek' naar een biotoop voor Dario dario, kwam ik de prachtige Microphis deocata tegen.
Even een foto zodat jullie een beeld hebben:
5ab0a3ebffcf6da8f62fa20d5d5e4ea2.jpg


Er is helaas weinig bekend over deze vis, dus als iemand ervaring heeft hoor ik het graag!
Ook zou ik graag te weten komen of de combinatie met dwerggarnalen en 4-5 Dario dario zou werken. Daar het beiden "micro roofdieren" zijn.
Ook ben ik bezorgd over de lengte, ze zouden tussen de 10 en 14 cm lang worden. Past een koppel in een aquarium van zo'n 1 meter breed? Volgens meerdere bronnen kunnen ze zelfs in een aquarium van 80 cm omdat ze niet veel/snel zwemmen.
Kortom, is er iemand met ervaring met deze vissen die zijn/haar kennis wilt delen?
 
Ik heb ze wel eens willen hebben. Het zijn rovers garnalen worden opgegeten, Dario Dario waarschijnlijk ook. Ook zijn het vissen die graag in groepjes leven. Ze worden groot ik heb ze zelf gezien van rond de 20cm. ze bewegen niet veel dus ze zouden inderdaad in een kleinere bak kunnen echter zal ik wel 1,2m minimaal aanraden en het liefst 1,5m of groter. Als het goed is hou je ze in een speciaalbak of niet.Ze waarderen niet echt andere vissen of andere dieren. Vaak vinden ze die te druk en leidt dat tot een vroege dood door stres. Ze eten alleen maar levensvoedsel en zijn niet makkelijk te houden. de groothandels hebben ze regelmatig. Zijn rond de 20euro pp
 
Die stamt zeker af uit de tijd van de dinosaurus ? Uit de oertijd ? Amai nog nooit gezien.:sorry:;)
 
@Altispinosa
Ze zijn van dezelfde familie als het zeepaard :thumbs:

@Nekko
Ze zouden moeilijk te voeren zijn door hun kleine bek, dwerg garnalen worden als geschikte medebewoners aangedragen. Dus lijkt me sterk dat ze garnalen opeten, laat staan snel genoeg zijn om op ze te jagen. Er zijn soorten die groter worden dan 14 cm, wellicht heb je een andere vis gezien? Deze wordt echt maximaal 14 cm, in het aquarium blijven ze vaak zelfs kleiner.
 
Met nekko eens. Ze hebben ze hier een paar maanden geleden in de lfs gehad en ze vielen me toen ook op. Werd me door de eigenaar verteld dat het echt diertjes voor een speciaalbak zijn omdat het nogal fragiele vissen zijn die met andere vissen wegkwijnen (te weinig voer kunnen krijgen). Ze schijnen ook erg moeizaam aan het eten te krijgen. Eten enkel klein levend voer.
 
@Altispinosa
Ze zijn van dezelfde familie als het zeepaard :thumbs:

@Nekko
Ze zouden moeilijk te voeren zijn door hun kleine bek, dwerg garnalen worden als geschikte medebewoners aangedragen. Dus lijkt me sterk dat ze garnalen opeten, laat staan snel genoeg zijn om op ze te jagen. Er zijn soorten die groter worden dan 14 cm, wellicht heb je een andere vis gezien? Deze wordt echt maximaal 14 cm, in het aquarium blijven ze vaak zelfs kleiner.
hmm.. zou kunnen dat ik verward ben met een andere maar kleinere garnalen gaan er echt wel in misschien de volwassenen niet.
Ik zou ook een vis die de 15cm haalt die in groepen leeft niet in 1meter bak stoppen eigenlijk.

de vissen zelf kunnen slecht tegen stres ook zouden andere vissen hun voer opeten sinds ze niet echt snelle eters zijn maar rustig wachten tot er iets langs komt en dan naar voren gaan met hun mond. ik kan mij als het goed is herinneren dat de groothandel ze iedere dag watervlooien en muggenlarven gaf.
 
In dat geval moet ik deze mooie vis aan me voorbij laten gaan. Bedankt voor de reacties! :thumbs:
 

Terug
Bovenaan