'Middagpauze' verlichting

F

fish-lover

Guest
Beste,

Op een site over verlichting van aquarium kwam ik het volgende tegen. Omdat ik geen co2 gebruik is 10-12 uren wat veel omdat de planten meer verbruiken iedereen weet dat wel.

Maar daarna stond dat je bv je lampen om 10 uur aanzet en dan 2-3 uur uit in de middag met schakelklok en dan terug aan tot 22 uur. Men vertelde dat die pauze goed is voor je planten dat ze in die tijd groeien en je lampen minder kan aanzetten en toch van genieten s'avonds.

Nu Dacht om het toch even na te vragen aan jullie:
1) klopt dit denken jullie voor de planten
2) Het lijkt me niet egt gezond en normale dag voor de vissen als telkens de middag het 3 uur donker word? (belichting van buiten is minim)

Ervaringen? Meningen? ik hoor het graag!

Alvast heel erg bedankt!
 
Het is een bekende methode, kijk eens op de site van Dennerle daar staat nuttige info.
Het werkt wel, icm de juiste plantvoeding.
 
Ik heb ook een middagpauze van 2 uur in de bak en de planten doen het prima. Er doen best veel mensen dit en zo heb je minder vraag naar voeding.
 
Je kunt toch ook pas je verlichting om bv 12 uur aanzetten? en om 22 uur uit? Heb je toch ook maar 10 uur verlichting? Lijkt me persoonlijk prettiger voor de vissen maar misschien vermenselijk ik ze wel hiermee ;)
 
Dat ligt aan de soort planten, sinds jaar en dag groeien ze naar licht. Je zult zien, dat planten in de namiddag al wat dicht gaan.En in de avond nog meer.
Dat zit in hun genen, dat kun je niet verleggen. Zit vast sinds miljoenen jaren. Niet "echte" waterplanten hebben daar minder last van.
 
Ligt eraan,of er ook daglicht op staat.
Dan is 6-8 uur voldoende.
 
Heb ook wel eens bakken gehad waar ik een lichtmiddagpauze had. Doe ik nu niet meer. Eerlijk gezegd nooit verschil gezien in gedrag van vissen of groeiproblemen bij de planten. Dus kan je gewoon doen.
 
mijn licht gaat half 1 aan en half 11 uit kan je er 's avonds optimaal van genieten.
(geen alg en ander gezpuis in mijn bak ;-))
 
Iedereen heel erg bedankt voor jullie reactie!

de Meningen zijn wat verdeeld Ik heb nu al ipv 10 tot 22 uur heb ik nu al veranderd naar 11-22 dus is 11 uur nog wat aan de hoge kant maar vind het raar dat de vissen hun dag dan pas om 1uur begint. Of dat het plots voor 2 uur nacht is en dan een 2de dag begint. Maar ik ben miss net als meksjoef aan het vermenselijken :)
 
wat verlichting betreft kijk een naar de natuur zou ik zeggen daar gaat de zon toch ook niet tussen zon�s opgang en ondergaan toch ook niet een paar uur uit toch
zowel voor vis en plant is dit het prettigst
beter nog maar dat is voor velen niet weg gelegd denk ik (kan me vergissen natuurlijk )een systeem waar de opkomst en ondergang qua licht sterkte gesimuleerd wordt
maar das een kostbare zaak met tl buizen is dit niet echt na te maken en goede led verlichting is prijzig

mvg

jaap
 
De zon gaat in de natuur overdag idd niet een paar uur uit normaal gesproken,enkel om de zoveel jaren tijdens een zonsverduistering dan als uitzondering ;) maar kan me zo voorstellen dat ook niet alle wateren de hele dag evenveel zonlicht krijgen.
Open meren in Afrika misschien wel maar veel andere biotopen die omringd zijn met bv begroei�ng zullen door het draaien van de zon elke dag weer periodes hebben met veel minder licht natuurlijk.
Het is onderzocht dat planten veel beter kunnen omgaan met tijdelijk een onderbreking van licht dan algen.
Zo'n systeem wat een zonsopkomst en ondergang nabootst is heel mooi natuurlijk en waarschijnlijk ook prettiger voor vissen dan licht wat plots aan en uit gaat maar noodzakelijk is dit niet en wennen vissen daar gewoon aan.
 
Seabait zei:
De zon gaat in de natuur overdag idd niet een paar uur uit normaal gesproken,enkel om de zoveel jaren tijdens een zonsverduistering dan als uitzondering ;) maar kan me zo voorstellen dat ook niet alle wateren de hele dag evenveel zonlicht krijgen.
Open meren in Afrika misschien wel maar veel andere biotopen die omringd zijn met bv begroei�ng zullen door het draaien van de zon elke dag weer periodes hebben met veel minder licht natuurlijk.
Het is onderzocht dat planten veel beter kunnen omgaan met tijdelijk een onderbreking van licht dan algen.
Zo'n systeem wat een zonsopkomst en ondergang nabootst is heel mooi natuurlijk en waarschijnlijk ook prettiger voor vissen dan licht wat plots aan en uit gaat maar noodzakelijk is dit niet en wennen vissen daar gewoon aan.
seabait wat het veranderen van de licht sterkte betreft daar hoef je niet zo ver voor te gaan gebeurd elke dag hier gewoon in Nederland
het gaat bij de ts om het daadwerkelijk uit doen van het licht en na een betrekkelijk korte tijd weer aan doen en dat is niet goed
en wat dat wennen van de vissen hier aan daar heb ik mijn twijfels over is meer een wens van ons als daadwerkelijk zo is lijkt me
gewoon een normale belichting�s duur aanhouden zonder onderbrekingen

groetjes
jaap
 
flipper34 zei:
het gaat bij de ts om het daadwerkelijk uit doen van het licht en na een betrekkelijk korte tijd weer aan doen en dat is niet goed

jaap

Jaap,
Waarom is dat niet goed?
 
flipper34 zei:
wat verlichting betreft kijk een naar de natuur zou ik zeggen daar gaat de zon toch ook niet tussen zon�s opgang en ondergaan toch ook niet een paar uur uit toch
zowel voor vis en plant is dit het prettigst
beter nog maar dat is voor velen niet weg gelegd denk ik (kan me vergissen natuurlijk )een systeem waar de opkomst en ondergang qua licht sterkte gesimuleerd wordt
maar das een kostbare zaak met tl buizen is dit niet echt na te maken en goede led verlichting is prijzig

mvg

jaap

Ja,hoor,maar dan met gewone lampen.
Zijn toch ook dimmers voor?
 
flipper34 zei:
seabait wat het veranderen van de licht sterkte betreft daar hoef je niet zo ver voor te gaan gebeurd elke dag hier gewoon in Nederland
het gaat bij de ts om het daadwerkelijk uit doen van het licht en na een betrekkelijk korte tijd weer aan doen en dat is niet goed
en wat dat wennen van de vissen hier aan daar heb ik mijn twijfels over is meer een wens van ons als daadwerkelijk zo is lijkt me
gewoon een normale belichting�s duur aanhouden zonder onderbrekingen

groetjes
jaap

Ik snap precies waar het over gaat en geef juist met m'n verhaal aan dat het prima kan.
De zon is in mijn verhaal de verlichting van de bak in een aquarium situatie en als de lampen een tijdje uitgaan is er nog steeds daglicht aanwezig want neem aan het bij de ts thuis overdag niet pikken donker is.

Of zo'n pauze daadwerkelijk wel of geen nut heeft kan men van mening verschillen maar er zijn een heleboel mensen die dit doen en bewijzen dat het prima kan en zeker niet slecht is.
 
darter omdat ik zelf bij mijn bak zie dat als het licht uitgaat de vissen heel ander gedrag vertonen sommige worden rustiger en anderen worden actiever
en zeg nu zelf zou jij het fijn vinden na twee uur duisternis bam weer volop in het licht te zitten en dan na een aantal uren weer in het donker

Bertus ben even voor het gemak van meestal standaard aanwezige tl verlichting uitgegaan
heb toevallig vandaag verschillende bakken bekeken en deze waren allemaal met tl niet dimbaar uitgerust dus vandaar mijn opmerking


Saebait zie een taart bij je naam staan van harte met je verjaardag

wat betreft het daglicht in de bak als het licht uit is of dat van invloed is zal niet veel zijn of de bak moet veel zonlicht opvangen wat dan weer problemen geeft met algen groei
althans das mijn ervaring
mijn bak staat aan de donkere kant van het huis en als het licht uit is moet je heel goed kijken om een vis te ontwaren

wat de pauze betreft lijkt mij niet natuurlijk

mvg
jaap
 
Ik begrijp je wel Flipper maar als je het over natuurlijk hebt zijn er nog tal van voorbeelden te noemen in principe.
Planten snoeien is ook niet natuurlijk en zo zijn er nog tal van dingen.

Je voorbeeld aan Darter over licht en duisternis lijkt me zelf ook niet prettig maar dat lijkt me ook niet als ik bv aan het poepen of paren ben en iemand zit er met z'n gezicht op 25 cm afstand naar te kijken en er zelfs nog foto's van maakt.

Is ook geen excuus om dan maar nog meer dingen te doen die mogelijk heel onnatuurlijk zijn maar voor sommige mensen werkt zo'n pauze in hun bak voor de planten en nemen dan eventuele tijdelijke verstoringen voor de bewoners voor lief oid.
Ik kies er bv voor om geen vloeibare middeltjes in m'n bakken te doen bij de bewoners omdat ik van mening ben dat dat niet gezond kan zijn voor ze maar een hoop mensen denken daar anders over en doen dat wel maar ik zal niet zeggen dat ze dat niet moeten doen omdat het slecht is want dat weet ik niet zeker.
Is ook iets waarvan je kan zeggen dat het niet natuurlijk is om chemische middeltjes toe te voegen,planten krijgen in de natuur ook voeding binnen maar niet met maatbekertjes via de ei methode bv.

Wordt verder wel een beetje off topic maar kan soms moeilijk stoppen met m'n punt uitleggen ;)
 
Terug
Bovenaan