Wat is er nieuw

Midden Amerikaanse vis samen met vis uit Victoriameer?

Masterman

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Goedemiddag mede aquarianen,
Ik zou graag advies willen of 2 vissoorten samen in mijn aquarium gehouden kunnen worden.

Eerst wat informatie vooraf:
Mijn aquarium is 120 x 50 x 60 cm. Met 2 buitenfilters, 2x JBL E1502. Mijn PH is rond de 7,2. De bak draait al jaren stabiel.
Ik had hiervoor Zuid Amerikaanse cichliden, alleen heb ik mijn visbestand verkocht, op mijn L075 algeneter na. Mijn bak ben ik momenteel aan het herinrichten. Het wordt een bak met hout, stenen, veel verstopplekken en mogelijk 1 of 2 soorten (harde) planten.

Onderstaande vissen zou ik graag samen in mijn aquarium willen houden, waarschijnlijk van beide soorten een harem (1m, 2v). Verder mogelijk nog een scholenvis, daar ben ik nog niet over uit.

* Hypsophrys nicaraguensis - Gele Moga. Midden Amerikaanse vis.
* Haplochromis migori CH44. Een vis uit het Victoriameer.

Ik heb informatie opgezocht over beide soorten en allebei hebben ze (ongeveer) dezelfde eisen aan waterwaarden en de inrichting van het aquarium. Namelijk: PH rond 7,2, hout/ stenen met veel verstopplekken. Verder weet ik weinig van vissen uit het Victoriameer.

Zouden deze vissen bij elkaar kunnen? Past het in mijn aquarium? Alle informatie is welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken.

In theorie kunnen de soorten samen. Maar het zijn vrij territoriale soorten, om niet te zeggen agressief, vooral rondom de voortplanting. Is het dan wel verstandig om die in 1.20 m bij elkaar te zetten? 🙂 Het lijkt mij een risico.

Beide soorten wordt minimaal 1.2 voor een paar of een enkele aangeraden. Dat betekent dat volgroeid je bak al redelijk vol zit met 2. Mochten ze beide nou toevallig gaan paren dan heb je een probleem. Ik zou het bij 1 van de soorten houden of op zoek gaan naar vissen die net iets kleiner zijn zodat je meer mogelijkheden hebt.

Op zich hoef je je voor de vissen niet te concentreren op soorten uit één gebied, zolang ze dezelfde eisen stellen aan het water, inrichting etc. en qua karakter min of meer compatibel zijn.
In mijn 2m bak heb ik Thorichtys elliotti (Mexico) Farlowella (Venezuela) Xyphophorus helleri (Mexico etc) Aplocheilus lineatus (India, Ceylon) Corydoras paleatus (Argentinië etc) bij elkaar en dat gaat prima.

Bedankt voor jullie reacties. Duidelijk verhaal. Soms wil men wat, terwijl dat niet bevorderlijk is voor de vissen/ de hobby (lees: mogelijke problemen). Ik ga het houden op 1 soort en zoek een ander koppel/ harem soort voor erbij. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan