Wat is er nieuw

mijn 200l van Matthias

• Onderwerp starter Onderwerp starter matthias
  • Startdatum Startdatum
M

matthias

Guest
hallo iedereen,

ik heb deze bak overgenomen:
WhatsApp Image 2017-08-02 at 19.00.35.jpeg

er zit alleen nogal wat achterstallig onderhoud aan!

blauwalg veel viezigheid en een niet compleet vissen bestand.

de bedoeling is om deze nu helemaal op te knappen en er weer een prachtige bak van te maken!
om te beginnen zijn de water waardes slecht te voor nitraat en de kh is te laag denk dat een 50% verversing gaat helpen.
er zitten nu:
1 x wimpelbaarsje
2x dwergkogelvisjes
2x redelijk grote algeneters (ik weet niet hoe ze heten)
1x parel danio (erg zielig zo alleen)

en wat java mos in
WhatsApp Image 2017-08-02 at 19.00.35(1).jpeg

verder is de techniek niet al te best er zit nu een 440l/h filter in dat kan beter.
er zitten ook plekken in(links onder) waar te weinig stroming is. maar ondanks dit alles gaan we er een mooie bak van maken🙄!

@Ruben01
ik ga voor een gezelschapsaquarium maar ik vind het veschil tussen een gezelschaps- en biotoopbak nog wel een beetje vaag moet ik eerlijk zeggen.
verder dit zijn de waardes

nitraat = ongeveer 70
nitriet = 0
gh = 7
kh = 3
ph = 7,2
cl2= 0

@biljoenblik
ik ga hier verder met het onderwerp.
ik heb net al wat waterpest gekocht en ga later op de dag door met de rest van het aquarium.

ik ga voor een gezelschapsaquarium maar ik vind het veschil tussen een gezelschaps- en biotoopbak nog wel een beetje vaag moet ik eerlijk zeggen.
Gezelschaps:
Planten en dieren over de hele wereld doe bij elkaar passen qua waterkwaliteit doe je bij elkaar, meestal gewoon op kraanwater.

Biotoop:
Als het moet, verhoog of verlaag je de ph-gh-kh. Je doet planten en vissen van 1 continent (bijv. Zuid amerika) die bij elkaar passen bij elkaar in. 😉
Gezelschaps is dus makkelijker

Antennebaarjse komt bijv. uit zuid-amerika, en heeft zacht-zuur water nodig. Ph lager dan 6 en gh lager dan 4, als je dat niet hebt, zijn ze heel vatbaar voor ziektes.

Wat zijn de afmetingen van die bak ? Ben super benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken qua vissenbestand en qua planten.
En natuurlijk een heel mooi stuk kienhout mag in zo'n gezelschapsbak zeker niet ontbreken want dat zorgt voor een eyecatcher.

@Ruben01

haha zeker er zit al een stuk hout in alleen het kan nog wel wat voller 😀(alleen eerst het water op orde krijgen)
denk dat ik nog wel wat pareldanio's er in ga doen omdat het zo zielig is voor die ene. verder zijn garnalen ook heel handig ook om het restvoer sneller weg te werken. nu geef ik diepvries voer en daar blijft wel wat van liggen alleen zodra het donker word word dat opgegeten door de algeneters, alleen het zou veel handiger zijn als het eten meteen word opgegeten door de garnalen en dat ik dan af en toe een kikkertje ofzo er in gooi als het licht uit is. en kwa planten weet ik het nog niet... :juggle: ik denk dat ik bij de 2 achter hoeken hogere planten in doe en dan in het midden een open zwemruimte maar met dan zo veel mogelijk lagere planten. alleen daar zijn we nog niet :stom: eerst alles normaal krijgen en spullen kopen zoals een co2 systeem (het jammere daar aan vind ik alleen dat ze zo duur zijn(ik verdien niet zo heel veel geld ben ook maar 16) dus zit te denken aan een poeder maar ik wil ook wel eerst even de watercirculatie beter op orde hebben.

@biljoenblik
ik ga hier verder met het onderwerp.
ik heb net al wat waterpest gekocht en ga later op de dag door met de rest van het aquarium.

Ik ga het hier volgen.

Je kunt ook leuke corydora panda nemen als bodemvisjes. Ruimen ook veel voer op.

Maar dan is het beter om een zandbodem te nemen. Of het grind moet heel rond zijn, dus niet scherp.
Zandbodem is niet duur. 15 euro bij wildkamp. Filterzand 0,4-0,8 heet dat.

Maar als je de bodem vervangt, moet je echt matig voeren. En regelmatig verversen. Want er kan een nitriet piek komen.

Het is zeker verstandig om geen nieuwe vissen te kopen, als het aquarium nog niet klaar is.
En als het klaar is, nog even 2-3 weken wachten voor nieuwe vissen.

oke net de onbekende machine er uit gehaald
WhatsApp Image 2017-08-02 at 19.00.34(4).jpeg

er er kwam zwart water uit!!
WhatsApp Image 2017-08-04 at 20.13.39(1).jpeg
WhatsApp Image 2017-08-04 at 20.13.38(1).jpeg
WhatsApp Image 2017-08-04 at 20.13.38.jpeg
het was helemaal doordrenkt met viezigheid ! er bleek ook een soort filtertje in te zitten die helemaal verstopt was...

Ik ga het hier volgen.

Maar als je de bodem vervangt, moet je echt matig voeren. En regelmatig verversen. Want er kan een nitriet piek komen.

Het is zeker verstandig om geen nieuwe vissen te kopen, als het aquarium nog niet klaar is.

ik denk nu ook nog niet heel erg over de vissen... en de bodem zijn kleine ronde vulkaan achtige bolletjes. en natuurlijk doe ik nog rustig aan met de inkopen van vissen alleen ik denk dat ik ook eerst het water in orde wil hebben voordat ik nieuwe planten ga kopen of is dat niet nodig?

oke net de onbekende machine er uit gehaald het was helemaal doordrenkt met viezigheid ! er bleek ook een soort filtertje in te zitten die helemaal verstopt was...

Dat is een namaak carbo plus volgens mij. Een metalen staaf waar spanning op staat en een koolstof huls. Deze zou CO2 maken. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik denk dat die van jou nu stuk is. Want de koolstof huls is stuk.

Had je dit apparaat ingeschakeld? Want dat verklaard de KH daling.

Een carboplus laat de KH dalen.

Hier is die:
http://www.sicce.com/prodottiDettag...o2-systems/idsottocat=7/idcat=1/idprodotto=36

Veldhuis heeft die ook:
https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?COMPLETE-CO2-SETS=&categoryID=576&merk=SICCE&merkID=165

Veldhuis heeft ook een navulling.
https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?COMPLETE-CO2-SETS=&productID=20095

Maar ik denk dat je beter een bio CO2 kunt nemen. Of een echte CO2 set. Misschien voor je verjaardag daar geld voor vragen??

ik denk nu ook nog niet heel erg over de vissen... en de bodem zijn kleine ronde vulkaan achtige bolletjes. en natuurlijk doe ik nog rustig aan met de inkopen van vissen alleen ik denk dat ik ook eerst het water in orde wil hebben voordat ik nieuwe planten ga kopen of is dat niet nodig?

Eerst het aquarium hardscape in orde brengen. Daarom voor de vissen een flinke bos waterpest. Dat is goedkoop en sterk. En neemt veel vervuiling op.

Pas later de definitieve planten.

Hoeveel lampen kunnen er in de kap?

Dat is een namaak carbo plus volgens mij. Een metalen staaf waar spanning op staat en een koolstof huls. Deze zou CO2 maken. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Ik denk dat die van jou nu stuk is. Want de koolstof huls is stuk.

Had je dit apparaat ingeschakeld? Want dat verklaard de KH daling.

Een carboplus laat de KH dalen.

Hier is die:
http://www.sicce.com/prodottiDettag...o2-systems/idsottocat=7/idcat=1/idprodotto=36

Veldhuis heeft die ook:
https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?COMPLETE-CO2-SETS=&categoryID=576&merk=SICCE&merkID=165

Veldhuis heeft ook een navulling.
https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?COMPLETE-CO2-SETS=&productID=20095

Maar ik denk dat je beter een bio CO2 kunt nemen. Of een echte CO2 set. Misschien voor je verjaardag daar geld voor vragen??

ja zo iets was het!! en hij was ingeschakeld! ik heb hem ondertussen weg gegooid.
het kopen van een co2 set is wel echt noodzakelijk denk ik het is alleen zo dat ik in de winter jarig ben :'( dus dat duurt me net wat te lang...
in de kap is ruimte voor 2 tl buizen maar er zit maar 1 tl in. ook handig om er een 2e in te doen lijkt me.😛

de waterwaardes zijn ondertussen :

nitraat= 25
nitriet=0
gh=7
kh=3
ph=7,2
cl2=0
dus het gaat al iets meer de goede kant op maar we zijn er nog niet

Ik ga het hier volgen.

Je kunt ook leuke corydora panda nemen als bodemvisjes. Ruimen ook veel voer op.

Maar dan is het beter om een zandbodem te nemen. Of het grind moet heel rond zijn, dus niet scherp.
Zandbodem is niet duur. 15 euro bij wildkamp. Filterzand 0,4-0,8 heet dat.

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt dat het filterzand bij Wildkamp 15 euro kost Marcel want het kost slechts 7,35 euro voor een zak van 25kg.
https://www.wildkamp.nl/is-bin/INTE...eOrID=Filterzand,+0,40+-+0,80+mm,+zak+à+25+kg

ja zo iets was het!! en hij was ingeschakeld! ik heb hem ondertussen weg gegooid.
het kopen van een co2 set is wel echt noodzakelijk denk ik het is alleen zo dat ik in de winter jarig ben :'( dus dat duurt me net wat te lang...
in de kap is ruimte voor 2 tl buizen maar er zit maar 1 tl in. ook handig om er een 2e in te doen lijkt me.😛

de waterwaardes zijn ondertussen :

nitraat= 25
nitriet=0
gh=7
kh=3
ph=7,2
cl2=0
dus het gaat al iets meer de goede kant op maar we zijn er nog niet

Als je geen CO2 hebt zou ik er 1 lamp in doen! Dan groeien de planten langzamer en hebben ze minder co2 nodig.

Neem wel een goede volspectrum lamp.

http://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/verlichting/trocal-buizen/t8-amazon-day

https://www.sera.de/us/product/sera-tropic-sun-t8/

haha jullie raden allemaal aan om de bodem te vervangen(niet alleen van wegen deze vissen soort)?
en er zit dus nu ook 1 tl in maar ik denk wel dat ik die ga vervangen want ik weet niet wat voorn soort tl het is en ook niet hoe oud hij is. want als ik het goed heb zijn tls niet bruikbaar tot ze stuk zijn maar moeten ze af en toe vervangen worden of is dit een fabeltje om te zorgen dat we tls blijven kopen:S?

maar moeten ze af en toe vervangen worden of is dit een fabeltje om te zorgen dat we tls blijven kopen:S?
Tja, de intensiteit neemt steeds af. Maar als jij dit genoeg licht vind, zal ik hem er gewoon inhouden.
Bij mij gaat de tl-buis na ongeveer een jaar gewoon kapot....😡😉

Dit is wat Jurgen D daarover heeft gezegd:

In principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000.
Uiteraard kan dit afwijken.

Succes met het opknappen van je bakkie! ben benieuwd wat het eindresultaat zal zijn 🙂

Ben benieuwd wat je er van gaat maken! Succes alvast
Waarom denk je dat dit noodzakelijk is? Als je niet te moeilijke planten neemt, heb je dit niet eens nodig. Ik heb er ook wel het eea aan planten in staan en gebruik ook niks aan voeding. Alleen van die voedingsbolletjes bij de wortels, verder niet 🙂

alleen het zou veel handiger zijn als het eten meteen word opgegeten door de garnalen en dat ik dan af en toe een kikkertje ofzo er in gooi als het licht uit is.

Een kikkertje er in als het licht uit is?
Hoe bedoel je precies? :S

thxx allemaal!

Waarom denk je dat dit noodzakelijk is? Als je niet te moeilijke planten neemt, heb je dit niet eens nodig. Ik heb er ook wel het eea aan planten in staan en gebruik ook niks aan voeding. Alleen van die voedingsbolletjes bij de wortels, verder niet 🙂

ik denk dat dat dan inderdaad wel een goeie is, en anders kan een co2 installatie altijd later nog. ik heb meteen gekeken naar welke planten het goed doen met weinig co2 en ik kan daar best wat mee denk ik. ik miss alleen een midden plant...

ik zat dan te denken aan eleocharis acicularis om op de lagere delen te doen en dan op de hogere delen Javavaren en ik kan natuurlijk Anubias wel op het houtwerk doen. zo iets is in eerste instantie niet moeilijk te onderhouden en ten 2e ze hebben niet zo veel co2 nodig. een mooi begin denk ik

en ik denk dan dat ik er wel 1 nieuwe tl in doe, dan weet ik meteen welke soort het is en hoelang die ongeveer mee zou moeten gaan.
Een kikkertje er in als het licht uit is?
Hoe bedoel je precies? :S

haha ja sorry 😳
ik bedoelde:
dat ik er dan af en toe een kikkererwtje in gooi om de algeneters af en toe bij te voeren 😛

waterwaardes zijn ondertussen:

nitraat=25
nitriet=0
gh=7
kh=4
ph=7,1
cl2=0

maar ik moet eerlijk toegeven dat ik vandaag niet aan waterverversingen toe kwam 😡.

Wat ga je eigelijk met het antennebaarjse doen? Die heeft zacht-zuur water nodig. Ph onder 6 gh 4😉

Wat ga je eigelijk met het antennebaarjse doen? Die heeft zacht-zuur water nodig. Ph onder 6 gh 4😉

das inderdaad nog wel wat om over na te denken:stom: ik vind meerdere bronnen waar ze zeggen dat de vis alleen in goed(voor de antennebaars) water gehouden moet worden alleen ik vind ook wel wat bronnen waar ze zeggen dat het voor het kweken van belang is en niet zo noodzakelijk is voor het houden. ik vind het wel een moeilijke want het is echt een ongelooflijk mooie vis, alleen ik wil wel mijn vissen zo goed mogelijk houden en verzorgen. misschien kan ik een 2e biotoop opzetten voor de antennebaars ik heb namelijk bij het opruimen van de berging een oud aquarium gevonden van 50x30x30 maar dit is dus wel een klein aquarium voor de vis. verder heb ik wel ruimte voor een 50x50x40(rare maat) aquarium alleen ik weet niet of het verstandig is om een 2e aquarium op te zetten terwijl ik mijn 1e nog niet eens op oorden heb. :stop:dus om eerlijk te zijn weet ik het niet

das inderdaad nog wel wat om over na te denken:stom: ik vind meerdere bronnen waar ze zeggen dat de vis alleen in goed(voor de antennebaars) water gehouden moet worden alleen ik vind ook wel wat bronnen waar ze zeggen dat het voor het kweken van belang is en niet zo noodzakelijk is voor het houden. ik vind het wel een moeilijke want het is echt een ongelooflijk mooie vis, alleen ik wil wel mijn vissen zo goed mogelijk houden en verzorgen. misschien kan ik een 2e biotoop opzetten voor de antennebaars ik heb namelijk bij het opruimen van de berging een oud aquarium gevonden van 50x30x30 maar dit is dus wel een klein aquarium voor de vis. verder heb ik wel ruimte voor een 50x50x40(rare maat) aquarium alleen ik weet niet of het verstandig is om een 2e aquarium op te zetten terwijl ik mijn 1e nog niet eens op oorden heb. :stop:dus om eerlijk te zijn weet ik het niet
Moeilijk......

Vraag is: wil je je ph proberen omlaag te krijgen, filteren over turf etc. (Moeilijk) Of wil je de makkelijke weg kiezen, en het antennebaarjse wegdoen, en er een mooie gezelschapsbak van maken. De apistogramma borellii kan op kraanwater, die zou je i.p.v. deze kunnen doen, en er zijn nog zat andere mooie vissen.😉

ik @Ruben01 ik denk dat ik hem weg ga doen:stars: want er zijn inderdaad genoeg andere leuke vissen en om dan de waterwaarde om te gaan gooien voor 1 vis terwijl er veel meer vissen in zitten vind ik ook niet het bete idee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan